knækket pindbolt

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

knækket pindbolt

Indlæg af roberthandvask »

I dag skulle jeg montere min z1 cylinder, deværre knækkede der en pindbolt.
Der stikker kun nogle få mm op af blokken og kan ikke få den løs.

Hvad gør jeg?
Vedhæftede filer
IMAG0452.jpg
IMAG0452.jpg (137.75 KiB) Vist 5195 gange
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: knækket pindbolt

Indlæg af kreidlerhansen »

Med lidt forsigtighed kan den nok bores ud, men jeg vil lade andre om at råde på dén front, da jeg ikke ved, hvor skrøbelig Yamaha-motoren er i det område. Det er muligt at svejse en møtrik fast på stumpen, men det kræver jo det rette værktøj.

Jeg vil til gengæld råde dig til at få skiftet alle pindboltene til nogle nye af god kvalitet, nu du alligevel ikke sådan lige får monteret cylinderen igen. For det første ved du næppe, hvor gamle og trætte de alle er - når én knækker kan en anden også komme til det. For det andet er det rart at vide, de alle er lige gamle og de holder trods alt nogle år.
Jeg smører gerne mine ind i et tyndt lag fedt engang i mellem. Vand kan komme ind overalt, og de tynde pindbolte kræver ikke megen rust før de er svækket!

Jeg har (7-9-13) aldrig oplevet en knækket pindbolt på Kreidleren. De 8mm pindbolte er sikkert en del stærkere.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: knækket pindbolt

Indlæg af Dewil »

Enig med kreidlerhansen, gør stumpen godt ren, svejs en møtirik på (godt op for varmen) og giv den så et pift med induktionsvarmeren (har de fleste autoværksteder idag) og lad den lige køle lidt af igen før du gør forsøget. Det er rigtig skidt hvis det mislykkes, så vær omhyggelig. Det allerbedste er naturligvis at blokken er strippet helt af når arbejdet udføres, ellers skal du sørge for at dække rigtigt godt af ned i krumtaphuset.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: knækket pindbolt

Indlæg af Jensmc »

Hvis den er rustet fast, bruger jeg en boreklods. Den har 3 stk 6,3mm huller samt et 5mm. Det 5mm er med hærdede borebøs. klodsen fastgøres på blokken, og så er det bare at gå i gang. Der er hul i midten så der er plads til plejlstangen.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 415
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50
Kontakt:

Re: knækket pindbolt

Indlæg af Reedvalve »

Jensmc skrev:Hvis den er rustet fast, bruger jeg en boreklods. Den har 3 stk 6,3mm huller samt et 5mm. Det 5mm er med hærdede borebøs. klodsen fastgøres på blokken, og så er det bare at gå i gang. Der er hul i midten så der er plads til plejlstangen.

Det var egentlig en rigtig god idé :(y)

Mvh Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Brugeravatar
Krelleh
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:54
Kontakt:

Re: knækket pindbolt

Indlæg af Krelleh »

Jeg vil gøre den helt ren. Tage en møtrik og svejse på. Lad den køle nogle minutter og tage en hammer og give den et par slag. Derefter på med en gaffelnøgle og prøve om man kan løsne den ...
Mvh. Christian
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: knækket pindbolt

Indlæg af roberthandvask »

den køre igen tak for hjælpen. jeg gjorde det med bolten :D
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"