Start/køre problemer -> Læs før du poster

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Frankzinnpedersen
Junior knallert
Indlæg: 21
Tilmeldt: man 20. jun 2011 21:48
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af Frankzinnpedersen »

Frankzinnpedersen skrev:Hej Erik

Jeg har lavet en aftale med Benny om at tage knallerten med op til ham i kalundborg næste gang jeg er hjemme,og så håber jeg han kan fixe den,han havde nogle gode ideer til hvad der måske var galt ....hehe det er jo snart 23 år siden jeg selv var en "haj " :shutup :thunge ,men tak for dit indlæg :D

Mvh
Frank.
Vil hermed gerne rette en kæmpe stor tak til Benny for at hans velsmurte mekaniske fingre og viden nu har fået mit senste projekt til at køre rasende....1000 tak Benny for hjælpen og vi snakkes ved Mvh. Frank.
Med venlig yamaha hilsen

Frank/Korsør

Køreklare maskiner :
Yamaha Fs1 78 DX Grøn 95% original , står som ny ( Min perle i samlingen :D )
Yamaha Fs1 78 DX hvid special , delvis original ( kan godt tåle at køre på gaden hele året :D )
Vespa Ciao Brøndby IF tema står som ny med fuld tunopsætning ( sjov lille fanden :D )

Kommende projekter :
Yamaha Fs1 DX Brøndby IF Caferacer :-)
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af Allan M »

Ups. Fejl 40 herfra.
MartinV
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 15. maj 2017 16:23
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af MartinV »

Hej. Jeg har en FS1 der ikke vil starte. Knallerten har ligget adskilt i over 25 år og jeg er nu gået i gang med at renovere den. Der er kommet ny cylindere/topstykke samt nye pakninger på. Ny fødespole og Jeg havde en ny sæt kondensator og platiner fra den gang.

Hvis jeg tager tændrøret af og ligger det på motorblokken gnister det fint, på trods af at det er et NKT fra Hansen. Hvis jeg fjerner tændrørshætten trækker den en fin, lang og blå gnist fra ledningen til stel.

Jeg har sikret mig at indsugningspladen slutter tæt til blokken og at det ikke er umbraco men stjerne skruer der holder membranen fast til indsugningspladen og jeg har skiftet pakningen mellem indsugningspladen og membranen. Den afgiver en den velkendte svuplyd når man træder på kick-starteren og der er god kompression.

Jeg har adskilt og renset karburatoren og jeg har prøvet men en 16mm karburator og indsugningplade. Jeg har også prøvet at tage udstødningsrøret af for at udelukke at det skulle være tilstoppet.

Hvis jeg suger i membranen holder den helt tæt, men hvis jeg puster i den siger den ikke den famøse andelyd, er det en forudsætning?
Indsuning.jpg
Indsuning.jpg (422.44 KiB) Vist 14358 gange
Hvis jeg giver den en snaps direkte ind i cylinderen kan jeg få den til at give et enkelt meget lille slag men slet ikke nok til at starte.

Kan en forkert indstillingen af platinerne betyde at knallerten slet ikke kan starte, selvom den er i stand til at lave den kraftige gnist, bare måske på et forkert tidspunkt i rotations-processen?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af 12V »

Membranen ser fint ud, den sjove lyd folk beskriver kan jeg kun opnå ved at puste på en helt bestemt måde, næsten som at spille trompet. Så det vil jeg ikke bekymre mig om, bare den lukker i den ene retning og åbner den anden, så skal den nok virke.

Bare platinerne står på ca. 0,4 mm afstand ved stempel i top, så skal den kunne starte, resten er finjustering. Er noten/kilen måske røget sig en tur, så den gnister et helt forkert sted? Platinerne skal åbne kort før stemplet når øverste dødpunkt.

Jeg har oplevet lign. problemer hvor tændingen så ud til at give fin gnist ved at jokke i kickstarteren, men motoren ville ikke køre. Problemet var at gnisten forsvandt så snart der kom lidt flere omdrejninger på motoren. Prøv og lav testen fra ledningen igen, den skal kunne trække en min. 6 mm gnist også ved højere omdrejninger. Brug en boremaskine for at få lidt fart på, som i videoen her:

Denne var defekt, gnisten forsvandt ved høje omdrejninger, her var det platinerne der var skyld i fejlen, selvom de var helt nye.

Hvis gnisten er god på ledningen ville jeg prøve et andet tændrør og hætte, det kan nemt nedsætte gnist effekten voldsomt hvis de har en lille overgang. Så er den måske synlig udenfor motoren, men for svag til at tænde blandingen under kompression.
MartinV
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 15. maj 2017 16:23
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af MartinV »

Hej Carsten

Tak for hurtig svar. Jeg har prøvet at lave samme test bare med tændrøret (Se video). Det ser ud til at virke...

Men spørgsmålet er om timingen er rigtig.. det burde vel ikke forhindre knallerten helt i at starte...

Hvor køber man de Bosch tændrør der virker?
MartinV
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 15. maj 2017 16:23
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af MartinV »

Er der nogen i nærheden af Skanderborg der kan hjælpe mig? Jeg syntes jeg har prøvet alt..
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg har fulgt lidt med og undrer mig over, at der er lidt liv i motoren, når den bliver "tvangsfodret" ? Bliver tændrøret overhovedet vådt efter startforsøg med chocker, velvidende at karburatoren ER renset ?
Senest rettet af Poul-Erik A. ons 24. maj 2017 15:55, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af Twinsport »

Ja, jeg må nok holde lidt med Poul-Erik.

Kan den køre hvis du sprøjter æter eller bremserens direkte ind i karburatoren?

/Steen
MartinV
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 15. maj 2017 16:23
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af MartinV »

Jeg har ikke prøvet med æter eller bremserens, kun benzin direkte ind i karburatoren.
Jeg har også prøvet med en stor eller lille snaps direkte i cylinderen.

Den afgiver kun et meget lille slag, slet ikke nok til at starte.

Jeg mistænker at det er noget med benzintilførlsen/kaburator, jeg tror at tænding må være god nok til at den burde starte.

Det er mystisk, i gamle dage da jeg var dreng der kunne jeg altid få en knallert til at starte.. :-)

/Martin
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af MNH3660 »

Det er ellers en fin membran, du viser...

Hvis jeg er i tvivl om benzintilførslen, skruer jeg svømmerhuset af karburatoren mens den sidder på indsugningspladen.

Værktøj: Brug en stjerne-bit i en lille holder og gerne en skralde.

Dræn svømmerhuset vha skruen i bunden - brug evt. en hætte fra en aerosoldåse til at opsamle benzinen
Af med svømmerhuset (hvis der er benzin I, virker tilførslen antageligvis)
Åbn benzinhanen og se, om der er tilførsel
Check samtidig lukkenålen på benzintilførslen (bevæger den sig frit op/ned og lukker den let af?)

Bevæger din svømmer sig frit op/ned i huset?

Du kan også let checke om dyse/strålerør er stoppet - der er fri adgang uden svømmerhus på karb. Brug en 8'er-fastnøgle

Mikkel
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af Poul-Erik A. »

Eller kunne det tænkes, at tomgangs-justeringen er for lav (spjæld lukket), så den ikke får noget at leve af ? Evt. prøv med chocker og derefter "halv gas"....
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg vil sige at ud fra beskrivelsen om en snaps i karburatoren og lidt gas, ja så skal den starte og gå ud igen ( altså hvis karburatoren ikke virker ) - hvis den intet kan ud over et tilfældigt puf, så tror jeg ikke det er et benzin problem.
det lyder mere som om tændings tidspunktet er helt i skoven ( knækket not )
eller også et tændingen totalt svækket - i så fald vil et sæt nye platiner og en ny kondensator sikkert gøre underværker.

hilsen olieklud
MartinV
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 15. maj 2017 16:23
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af MartinV »

Nålen i karburatoren stammer fra en 16 mm. kan det have en betydening?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg ved ikke om der er mærkbar forskel, men her er måske noget nyttigt:
http://knallertforum.dk/download/yamaha ... urator.pdf
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
MartinV
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 15. maj 2017 16:23
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af MartinV »

Er der nogen der kan henvise mig til en knallertmekaniker i nærheden af Skanderborg/Horsens/Århus der er ekspert i Yamaha FS1?
kvicktrade
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 16. jun 2016 12:15
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af kvicktrade »

Hej jeg har en FS1 DX fra 78
Mit problem er den vil ikke rigtig starte når jeg har fået den i gang kunne den køre i tomgang når jeg gasser op, går den ligsom ud og og tænder lige med høje omdrejninger for så at gå ud igen, hvis jeg slipper gasen køre den fint i tomgang. har prøvet at bruge flydendepakning mellem membran og indsugnings plade skiftet karburator intet hjælper. nogen løsninger?
vh.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af Poul-Erik A. »

Som jeg læser det, kunne måske være en delvis tilstoppet benzintilførsel eller tændingsproblemer. Er det kommet gradvis, eller blot første opstart på sæson'en ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
kvicktrade
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 16. jun 2016 12:15
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af kvicktrade »

Det kom bare ud af det blå, har i dag rodet lidt med den med et kørte den, en time sener var den gal igen efter at havde stået stille, kontrolleret tændning og tændrør ser fin ud,
kvicktrade
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 16. jun 2016 12:15
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af kvicktrade »

ingen problemer med benzin tilførelen, men tændrør tør?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Start/køre problemer -> Læs før du poster

Indlæg af Poul-Erik A. »

Et tørt tændrør tyder netop på for lidt benzin, efter flere startforsøg med chocker, hvis anvendt? Hvad med de forskellige dyser i karburatoren? Eller en delvis hængende nåleventil over svømmeren? Det er også velkendt med en "bussemand" i nåleventilen...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"