Oplagt udstødning ???
Oplagt udstødning ???
Hej
Jeg har disse to udstødninger hvis jeg sætter den oplagte på får den et ret ringe optræk men højer top fart og hvis jeg sætter std. på trækker den rigtig godt men mister lidt topfart (10-15km/t)hvilket ikke gør noget for mig.
Men mit spørsmål er om man kan gøre noget ved den oplagte da jeg syndes den er pænest? Eller skal jeg op i cc?
Jeg har disse to udstødninger hvis jeg sætter den oplagte på får den et ret ringe optræk men højer top fart og hvis jeg sætter std. på trækker den rigtig godt men mister lidt topfart (10-15km/t)hvilket ikke gør noget for mig.
Men mit spørsmål er om man kan gøre noget ved den oplagte da jeg syndes den er pænest? Eller skal jeg op i cc?
Re: Oplagt udstødning ???
Det er der ikke så meget at gøre ved. Det er ekspansionskamrets udformelse og forrørets længde der afgør trækområdet.
Re: Oplagt udstødning ???
Forrøret på den oplagte er størst vil det hjælpe med flere cc?
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Oplagt udstødning ???
Forrørets diameter har ringere betydning end ekspansionskammerets totalvolumen og design - umiddelbart vil flere cc næppe gavne ift. potten. Men du vil mærke forskel pga. den større motorvolumen.
Min første tanke er, at forrøret er større på den oplagte udstødning, fordi det er tilsvarende længere. Jo længere forrør, desto lavere ligger trækområdet. Det kan man påvirke ved at øge diameteren, omend kun indenfor visse grænser.
For stort et forrør resulterer i en kraftig nedkøling af udstødningsgasserne og tilsvarende svagere returbølge fra potten.
Min første tanke er, at forrøret er større på den oplagte udstødning, fordi det er tilsvarende længere. Jo længere forrør, desto lavere ligger trækområdet. Det kan man påvirke ved at øge diameteren, omend kun indenfor visse grænser.
For stort et forrør resulterer i en kraftig nedkøling af udstødningsgasserne og tilsvarende svagere returbølge fra potten.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Oplagt udstødning ???
Er type for den oplagte udstødning: expansions potte eller bare en smart indpakning af en normal udstødning?kreidlerhansen skrev:Forrørets diameter har ringere betydning end ekspansionskammerets totalvolumen og design - umiddelbart vil flere cc næppe gavne ift. potten. Men du vil mærke forskel pga. den større motorvolumen.
Min første tanke er, at forrøret er større på den oplagte udstødning, fordi det er tilsvarende længere. Jo længere forrør, desto lavere ligger trækområdet. Det kan man påvirke ved at øge diameteren, omend kun indenfor visse grænser.
For stort et forrør resulterer i en kraftig nedkøling af udstødningsgasserne og tilsvarende svagere returbølge fra potten.
Som jeg ser det på billederne af den gamle SS-model: den forreste bespænding er en af motor-boltene, er det rigtigt?
Vil et plastik sidedæksel fra 1978 typen kunne sidde sammen med en oplagt udstødning? (SS-metal dækslet har en indpresning som løber parallelt med udstødningen, men er også højere/ har samme højde hele vejen).
Kan der opnåes noget effektmæssigt ved at isolere forrøret med fex glasuld for at mindske afkølingen?
mvh
Knud
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Oplagt udstødning ???
Montering og pladsproblemer kan jeg ikke hjælpe med, da jeg har meget lidt erfaring med FS1 - jeg er totaktsnørd med forkærlighed til de små motorer. Primært Kreidler som kører med samme boring/slag = størstedelen af teorien kan overføres direkte til Yamaha.
Effekten af powerwrap o.lign. er beskeden, men det holder temperaturen oppe. Hvis motoren samtidig ikke er voldsomt hidsig, og godstykkelsen er stor, vil det hjælpe med at få temperaturen i vejret på kortere tid... eller i det hele taget opnå en god driftstemperatur! Så vidt jeg erindrer, er den org. oplagte potte meget mild og kammeret møgsmåt, så på ydelsesfronten ville jeg smide den ad helvede til - den sorte crosspotte er langt sjovere, selv med milde porttider! Den kræver dog en relativt let gearing og omdrejninger - bredt, lavtliggende trækområde får man IKKE. Men hvis man ønsker det, vælger man en lille totakter fra eller lever med 70-75km/t på toppen.
Prøv med det glasvævsbånd! Det skader i hvert fald ikke, og man kan da skjule evt. patina bag et race-præget look.
Effekten af powerwrap o.lign. er beskeden, men det holder temperaturen oppe. Hvis motoren samtidig ikke er voldsomt hidsig, og godstykkelsen er stor, vil det hjælpe med at få temperaturen i vejret på kortere tid... eller i det hele taget opnå en god driftstemperatur! Så vidt jeg erindrer, er den org. oplagte potte meget mild og kammeret møgsmåt, så på ydelsesfronten ville jeg smide den ad helvede til - den sorte crosspotte er langt sjovere, selv med milde porttider! Den kræver dog en relativt let gearing og omdrejninger - bredt, lavtliggende trækområde får man IKKE. Men hvis man ønsker det, vælger man en lille totakter fra eller lever med 70-75km/t på toppen.
Prøv med det glasvævsbånd! Det skader i hvert fald ikke, og man kan da skjule evt. patina bag et race-præget look.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Oplagt udstødning ???
I øvrigt, større volumen hjælper altid - uanset pottens art. Fra 50 til 70cc kan man med større volumen og portoptimering opnå alt fra 20-60% merydelse på den samme udstødning - selvfølgelig betinget af, hvordan den er indrettet!
Generelt for alle de ældre maskiner, er den org. pottes volumen alt for lille, selv til 50cc. Skulle nogen være i stand til at bygge en, som er identisk +20-30% større totalvolumen, er jeg overbevist om, der er rigtig meget at hente.
Den hurtigste løsning er at købe en Homoet 4P og smide et 50mm mellemstykke i + eksperimentere med forrørslængden, indtil den matcher ens porttider. Køn er den ikke, nej, men af alle bolt-on-løsninger er den i mine øjne toppen ift effekt og fleksibilitet.
Generelt for alle de ældre maskiner, er den org. pottes volumen alt for lille, selv til 50cc. Skulle nogen være i stand til at bygge en, som er identisk +20-30% større totalvolumen, er jeg overbevist om, der er rigtig meget at hente.
Den hurtigste løsning er at købe en Homoet 4P og smide et 50mm mellemstykke i + eksperimentere med forrørslængden, indtil den matcher ens porttider. Køn er den ikke, nej, men af alle bolt-on-løsninger er den i mine øjne toppen ift effekt og fleksibilitet.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Oplagt udstødning ???
Det findes til Yamahaen, jeg tror faktisk Benny har haft den org lignende potte uden begrænsning til salg for ganske nylig.kreidlerhansen skrev:
Generelt for alle de ældre maskiner, er den org. pottes volumen alt for lille, selv til 50cc. Skulle nogen være i stand til at bygge en, som er identisk +20-30% større totalvolumen, er jeg overbevist om, der er rigtig meget at hente.
Den danske lovlige potte har et begrænser rør der er svejset i ved forreste omløber, og som løber gennem potten ned til forreste væg ved dæmper-delen. Så en stor del af volumet går tabt.
I gamle dage var det populært at skære svejsningen op nedenunder potten, folde blikket til side og pille røret ud. Det kan foldes sammen og svejses igen med et rimelig pænt resultat.
Det kører ret så meget bedre end en lovlig udstødning, dog med den hage at hvis man bagefter begynder at pille ved cylinder porte så render man i varmeproblemer da hullet gennem fløjten i et lovlig udstødning ikke er voldsom stor.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Oplagt udstødning ???
Hej Jesperkreidlerhansen skrev:I øvrigt, større volumen hjælper altid - uanset pottens art. Fra 50 til 70cc kan man med større volumen og portoptimering opnå alt fra 20-60% merydelse på den samme udstødning - selvfølgelig betinget af, hvordan den er indrettet!
Generelt for alle de ældre maskiner, er den org. pottes volumen alt for lille, selv til 50cc. Skulle nogen være i stand til at bygge en, som er identisk +20-30% større totalvolumen, er jeg overbevist om, der er rigtig meget at hente.
Den hurtigste løsning er at købe en Homoet 4P og smide et 50mm mellemstykke i + eksperimentere med forrørslængden, indtil den matcher ens porttider. Køn er den ikke, nej, men af alle bolt-on-løsninger er den i mine øjne toppen ift effekt og fleksibilitet.
Så alternativt, hvis man nu tager en Yl2 C potte:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... SA:GB:1123
, som er en oplagt udstødning til en Yamaha Trailmaster, 2-takt, 100ccm motor og indsætter en reverse-cone i bagenden (istedet for dens standard dæmper) og en passende stinger, så man måske ved at være der?
mvh
Knud
-
- Moderator
- Indlæg: 3927
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Oplagt udstødning ???
Tjah... det lyder meget fornuftigt i mine ører. Jeg er nødt til at holde mig til 'alt andet lige', men...Knud skrev: Hej Jesper
Så alternativt, hvis man nu tager en Yl2 C potte:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... SA:GB:1123
, som er en oplagt udstødning til en Yamaha Trailmaster, 2-takt, 100ccm motor og indsætter en reverse-cone i bagenden (istedet for dens standard dæmper) og en passende stinger, så man måske ved at være der?
mvh
Knud
Generelt set er de gamle knallerter (og små motorcykler) underbemidlet på udstødningsfronten. For sammenligningens skyld, har jeg oplevet en Aprilia RS50 uden begrænsninger blive rullet til 7,9HK... dvs. alle stumper var org. inkl. den 12mm karburator, der sad på den, som dog var bestykket med et powerfilter.
En større karburator, lidt port- og tændingsoptimeringer samt et bedre designet ekspansionskammer, så kan den vist snildt levere 10-12HK.
Yamaha'en smider, hvad...? 5HK med en 16mm karburator?
Jo, der er store forskelle mellem de to motorer, og jeg mener heller ikke, de kan matche hinanden. Jeg forsøger blot at anskueliggøre vigtigheden af ekspansionskammerets design.
Større slagvolumen på Yamaha'en + fornuftige porttider og -areal samt en god potte gør 8-9HK realistisk med max 10.000rpm på toppen.
En enkelt hollandsk Kreidler har præsteret 7,8HK/8.800rpm med standardstumper hægtet på en 47mm cylinder med en maaasse skyllekanaler + squish-topstykke. Dvs. med den kedelige og astmatiske standardudstødning. Bevares, ejeren besluttede, der skulle et hidsigere ekspansionskammer på, og så røg den over 12HK/9.000rpm + max 11.200rpm...
Det siger alligevel en del.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!