Tikken i gear

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
klaus
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 21. maj 2011 23:02
Kontakt:

Tikken i gear

Indlæg af klaus »

Hej FS1 forum

Min Yamaha tikker fra motoren når den kører i gear. I frigear og tomgang er lyden der ikke.

Mit gæt er at der enten er faldet en låsering/skive af inde ved primær tandhjul eller gearkasse, eller at der er noget der ikke er indstillet ordenligt i gearkassen eller ved primær tandhjulet, eller måske noget helt andet?

Her er en video hvor jeg kører, og gasser i frigear hvor man tydeligt kan høre den tikken:


Er der nogen der kender til dette problem som kan sige hvad der skal laves eller forklare nærmere?

På forhånd tak,

Mvh Klaus
Mark-PC
Stor knallert
Indlæg: 264
Tilmeldt: fre 12. dec 2008 23:36
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af Mark-PC »

Tror nu mere det er noget med tændingen, det lyder da som noget tændingsbanken af en art.
klaus
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 21. maj 2011 23:02
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af klaus »

Tændingsbanken? Forklar?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af FS1originalen »

Før du hovedreparerer motoren, så prøv lige at tage koblingsskjoldet af og se om alt er rigtigt derinde...

Er pakningen på sneglen monteret rigtigt så sneglen kommer helt ned i skjoldet? Er koblingsarmen bøjet udad? Er der brugt en for høj møtrik på fortandhjulet???

Alt dette for at være sikker på at det ikke er koblingsarnen der kommer i kontakt med Fortandhjul/møtrik eller evt. samleleddet på kæden - kig efter slidmærker på delene!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af Kai »

Syns det lyder lidt som en utæt toppakning, lyder kommer først den får noget gas og skal trække ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af Dewil »

Lyder som en utæt toppakning....... og en motor der går meget ringe....
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af Dewil »

Nå, to sjæle..... :lol:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
klaus
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 21. maj 2011 23:02
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af klaus »

Okay Erik, vil se på det. Det kan muligvis være min koblingssnegl.

Kai og Dewil har i set videoen? Den gør det jo ikke i frigear, derfor ikke toppakning. Den har desuden også lige været skiftet inkl. nyt stempel. Den går ikke optimalt da der er forkert dyse i, ellers går den godt.
klaus
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 21. maj 2011 23:02
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af klaus »

Ps. lyden kommer jo ikke fra forbrændingskammeret... den gør det så snart den kører.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af Dewil »

Den gør det ikke ikke uden belastning, ligesom en lastbil der kun ryger når den virkelig arbejder, stol på det.... :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
klaus
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 21. maj 2011 23:02
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af klaus »

Det kan du jo slet ikke sammenligne?? :D Du er helt forkert på den. Hvis min toppakning var utæt ville der ingen kompression være og den ville knap nok kunne køre. Den kører helt fint, og lyden kommer ikke fra forbrændingskammeret = Ikke defekt toppakning.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af strynboen »

det lyder aligevel lidt som at stemplet ,,,når den skal trække..måske når at støde på toppakningen ..eller topstykket..det kan skyldes at pejl lejerne er slidte ,,,eller du har for tynd pakning mellem blok og cylender..så når tingene at støde sammen..eller at stempel ringene når at støde på slid kanten i cylenderen...entelig sjældent på yamaha..de plejer ikke at nå at lave den slidkant før de har brændt stemplet fast..og ødelagt det hele..men sådan er de jo..

der kan jo også være mekanisk kontakt et sted som foreslået af de førskrivende...
ps den lyder nu som en total opslidt motor..trænger til en total hoved rep...med udmåling af krumtappen...så den ikke spiser lejerne hurtigt igen..de holder kun 2 måneder med skæv krumtap


ps håber ikke mit indlæg tolkes som gammel sur mand i skovmandsskjorte...med fuldskæg...det er realistisk bedømt...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
klaus
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 21. maj 2011 23:02
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af klaus »

Jeg tvivler på det er ved stemplet... den larmer mere end normalt fordi der mangler en pakning mellem forrør og potte, og ikke fordi toppakningen er defekt.

Tror ikke tingene støder sammen, der skal trods alt være plads til forbrænding når stemplet er i top, og tror ikke thansen køber så ringe varer igen, men man ved jo aldrig. Vil se nærmere på det.

Er stadig åben for flere bud på problemet!
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

klaus skrev:Jeg tvivler på det er ved stemplet... den larmer mere end normalt fordi der mangler en pakning mellem forrør og potte, og ikke fordi toppakningen er defekt.

Tror ikke tingene støder sammen, der skal trods alt være plads til forbrænding når stemplet er i top, og tror ikke thansen køber så ringe varer igen, men man ved jo aldrig. Vil se nærmere på det.

Er stadig åben for flere bud på problemet!
hvorfor spørger du når du ved bedre selv ??????????????????


skift nu forhelv... den toppakning og spænd topstykket et kilo moment,,,,,,,,,,,,,,,,, og husk at kryds spænde det,,,,,,,,,,,,,,,,, og sæt så en pakning i den udstødning,,,, og en mindre dyse i så køre den jo fint igen,,,,,,,,,,,, :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
klaus
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 21. maj 2011 23:02
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af klaus »

Hvis du læser længere oppe har jeg skrevet at jeg har skiftet toppakningen + nyt stempel, og jeg har spændt på kryds... Jeg siger ikke jeg ved bedre, men blot at jeg tror at mislyden ikke kommer fra forbrændingskammeret og vil derfor gerne høre andre bud fra nogle der evt. har prøvet det før. :D
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

klaus skrev:Hvis du læser længere oppe har jeg skrevet at jeg har skiftet toppakningen + nyt stempel, og jeg har spændt på kryds... Jeg siger ikke jeg ved bedre, men blot at jeg tror at mislyden ikke kommer fra forbrændingskammeret og vil derfor gerne høre andre bud fra nogle der evt. har prøvet det før. :D
har du så vendt det stempel rigtigt,,, = pil mod udstødningsporten,,, eller har du en 40 mm toppakning i til en noget større boring foreks. 43mm stempel så kan den også give den lyd fordi at pakningen kan "blafre",,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
klaus
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 21. maj 2011 23:02
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af klaus »

Er ret sikker på det sidder rigtigt.. men vil kigge på det :D Men burde den ikke lave lyden i frigear også så?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg har fulgt denne tråd fra dag no 1, og jeg har lige fra start haft lyst til at svare krumtap/plejlstang...
jeg tror at det bedste vil være at total adskille motoren og renovere den med de stumper der nu skal til...
hvis du ikke kan finde ud af det selv må du søge hjælp - niels fup har lavet en meget fin anvisning på hvordan det gøres...
hvis knallerten ikke er et nummermatch kunne du jo også vælge at finde en motor der er bedre end din...
niels fup havde en meget perfekt komplet motor tilsalg fornyligt - den kostede lidt penge, men var tilgændgæld 100 %
hilsen claus olieklud...
klaus
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 21. maj 2011 23:02
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af klaus »

Tak for svarene alle sammen. Synes bare det er mærkeligt da problemet er opstået for nyligt. Vil prøve og se stempel osv til, men krumtappen har jeg ikke rodet ved, og er næsten helt sikker på resten er som det skal være, derfor mistænker jeg gear mekanismen.

Er stadig åben for bud på problemet
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Tikken i gear

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg hælder også til teorien om nederste plejl-leje, da jeg husker sønnens Maxi lyde i stil med det, efter han tog den med på efterskole og lod flere andre elever køre på den. Som Johannes nævner er det især under belastning, svaghederne kommer frem - selvom du mærkelig nok afviser det :whew Men lad os høre nærmere....
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"