Kan ikke kører før den er varm??

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Thomaster
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 09:54
Kontakt:

Kan ikke kører før den er varm??

Indlæg af Thomaster »

Hej igen :)
Hvorfor skal min fs1 først stå og blive rigtig varm før jeg kan køre??
Den starter fint i første hug uden choker med når jeg så tager gasen død den.
Så enden får den for meget eller for lidt. Men som sagt når den så har stået 5-10min tager den fint gas og kan tage godt med omd.

mvh. Thomaster
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Kan ikke kører før den er varm??

Indlæg af Morten - Webmaster »

prøv lige den her, måske den kan hjælpe dig på vej:

viewtopic.php?f=16&t=953&p=9092#p9092
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Thomaster
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 09:54
Kontakt:

Re: Kan ikke kører før den er varm??

Indlæg af Thomaster »

Tro mig jeg har kigget meget på alt det der men det løser ikke rigtigt mit problem for den starter jo fint og kører godt når den er varm.
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: Kan ikke kører før den er varm??

Indlæg af Stange »

Bruger du chokeren når du starter? For er rimelig sikker på at det er fordi din benzin blanding ikke forstøver ordentligt før motoren er varm, altså at benzinen når at kondensere igen inden den når kompressionsrummet. Derfor skal du bruge choker til at starte med for at den lige får det ekstra benzin til at køre.
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Kan ikke kører før den er varm??

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Thomaster skrev:Tro mig jeg har kigget meget på alt det der men det løser ikke rigtigt mit problem for den starter jo fint og kører godt når den er varm.

hvis den er tunet så skal du en dysestørrelse op,,, fænomenet der optræder som regel når de er tunet og har en for lille dyse i,,, afhængigt af hvor hårdt den er tunet måske to dyse størrelser op,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Thomaster
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 09:54
Kontakt:

Re: Kan ikke kører før den er varm??

Indlæg af Thomaster »

Hej igen jeg har lige været en uge på ferie så derfor har jeg ikke svaret :o)

Den er lidt tunet 16mm karburator og indsugningsplade.
Det med dysen vil jeg lige prøve.
Og hvis den får choker kan den slet ikke starte.
Der er en der har fortalt mig det måske også kunne være hvis den ikke er ordenlig tæt i krumtaphuset kan det være det?
Jeg har nemlig ikke haft skilt motoren ad siden jeg købte den for nogle månder siden og han var vist noget af en 1000 kunster han jeg købte den af.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kan ikke kører før den er varm??

Indlæg af kreidlerhansen »

Det kan ikke udelukkes, at krumtaphuset er utæt, men typisk medfører det, at motorgangen er ustadig og mystisk. Hvis motoren ikke udviser andre symptomer end de beskrevne, vil jeg vove den påstand, du har ramt den helt rigtige dyse.

Når motoren er kold, er forstøvningen af brændstoffet ikke optimal. Hvis den går fint og ikke viser trang til at sætte stemplet, tror jeg ikke du behøver gøre noget som helst. I værste fald bør du gå en dyse op, når temperaturen er under 10'C.

Min påstand forudsætter selvfølgelig at luftfilteret er i orden, alt er tæt, karburatoren er i orden osv.

Min Suzuki FZ50 kan heller ikke trække med bundgas uden lidt choker det første minuts kørsel, men derefter tager den vindinger som den skal - helt op til 65km/t i vindstille vejr. En ret speciel oplevelse, forresten.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Kan ikke kører før den er varm??

Indlæg af strynboen »

folk er ikke trænet i chokere mere..i "gamle " dage havde alle motore choker..og platiner..husk at din yamaha er old gammel..og ikke en plastic sccoter som bare starter og køre fint fra kold..det er charme at køre og dalre med choker de første 200 meter..og derefter slå den fra og motoren vågner og kvitere med ren gang og super optræk
tror som O,ense kreidler,, at den er ok som du beskriver..men tager den ikke omdrejninger ,,når den er varm..så pas på og gå op i dyse,,,eller du smadre stemplet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Kan ikke kører før den er varm??

Indlæg af nielsfup »

Min erfaring med choker.
Min FS1 skal altid startes med choker og skal køre omkring 500 -800 meter før den er fin at køre på uden choker.
Jeg ser det som et tegn på den er OK i dysning og mekanikken. når den reagere sådan. Det er jo lige det chokeren er til. Nemlig at give extra benzin for at kompensere for en kold motor hvor en del benzin vil kondensere på de kolde flader i motoren ved opstart.

Omvendt skal den selvfølgelig køre perfekt når motoren er driftsvarm uden choker
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"