Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf nielsfup » ons 3. aug 2011 19:39

Og iøvrigt tror jeg også min over dosere........
Tændrøret er helt sort.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf nielsfup » søn 7. aug 2011 15:03

Hej
Jeg har jo nu fået monteret og kørt med min 5G motor med autolube.
Og jeg syntes den gav lidt for meget olie når alt var justeret efter vejledningen.
Jeg har derfor shimmet min pumpe om.
Der er 2 shim under skiven til kablet. Der var en på 0.8mm og en på 0.2mm altså ialt 1.0 mm.
Derfor har jeg lavet en ny messing shim på 1.0mm og monteret den sammen med 0.2mm shimmen. Altså ialt 1.2mm
Så skulle den give lidt mindre hele vejen på til fuld gas.

Men ind til videre er det kun en justering jeg har lavet på gehør.
Jeg har bestilt en anden pumpe og vil montere denne med en el-motor og udmåle hvad der engentlig foregår og hvor meget shim giver på mængden.
Vedhæftede filer
DSC03957.JPG
DSC03957.JPG (137.68 KiB) Vist 6788 gange
DSC03958.JPG
o.2 plus 0.8 shim
DSC03958.JPG (151.45 KiB) Vist 6788 gange
DSC03959.JPG
Alle tre shim 1.0, 0.8 og 0.2
DSC03959.JPG (156.05 KiB) Vist 6788 gange
DSC03961.JPG
Ny 1.0 mm og den gamle 0.2
DSC03961.JPG (140.63 KiB) Vist 6788 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Thoms

Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Thoms » fre 19. aug 2011 21:09

NU tror jeg endelig at jeg har fundet ud af hvorfor min mini lider af "ufrivillig olieladning" og også hvorfor den ryger som en skorsten. Kugle og fjeder (fig. 19 og 20) mangler :oops: De må være der for at olien kun fremføres når der er tryk på, eller er det en forkert teori :?:
Vedhæftede filer
ImageUploadedByTapatalk1313780851.084481.jpg
ImageUploadedByTapatalk1313780851.084481.jpg (30.96 KiB) Vist 6767 gange

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf nielsfup » fre 19. aug 2011 23:47

Hej T
Jeg tror du har fundet fejlen
Den lille kule og fjeder er en kontraventil der forhindre motoren i at suge olien ind ved egen kraft.
Den skal helt sikkert være der ellers dure det ikke.
Den sidder lige bag ved afgangs studsen
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Morten - Webmaster » lør 20. aug 2011 00:25

:rocks
Vedhæftede filer
Billede727.jpg
Billede727.jpg (94.96 KiB) Vist 6741 gange
Billede724.jpg
Billede724.jpg (77.51 KiB) Vist 6741 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf nielsfup » lør 20. aug 2011 00:43

:shock: :shock: :shock: :shock:
Det var sku hurtigt
Hvad har du dog gjort..............
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Morten - Webmaster » lør 20. aug 2011 02:36

nielsfup skrev::shock: :shock: :shock: :shock:
Det var sku hurtigt
Hvad har du dog gjort..............


Vi har sat en brugt 44.5 mm FS1 cylinder på... den er lidt ustabil for det er ikke hele tiden den vil, men pludselig for der en djævel i den og jeg fiskede fotoapperatet op af lommen og knipsede i høj fart. Derefter stillede Benny lidt tændingen og den blev mere stabil.

Faktisk nåede jeg 95 km/t. Jeg testede speedo mod gps bagefter og det viste sig at når GPS loggede 87 km/t så viste speedo 85-86 km/t

Nu skal der køres lidt nogle dage og nok prøves en lidt større dyse for at se hvad der så sker.

Jeg tror faktisk det er første gang jeg har kørt ægte 95 km/t på en Yamaha FS1 uden det var på en kæmpe bakke, så jeg var nærmest lidt "høj" lige bagefter. :tuba
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2102
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf claus olieklud » lør 20. aug 2011 08:29

hej morten... tillykke med din rekord fart - er det pga 5. gearet eller er du også begyndt med lange skylle tider og effektpotte ??? jeg er noget imponeret over at du lige griber kamaraet op af lommen med 90 kmt... hilsen claus olieklud...

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Morten - Webmaster » lør 20. aug 2011 09:41

claus olieklud skrev:hej morten... tillykke med din rekord fart - er det pga 5. gearet eller er du også begyndt med lange skylle tider og effektpotte ??? jeg er noget imponeret over at du lige griber kamaraet op af lommen med 90 kmt... hilsen claus olieklud...


Du bør nok ikke være imponeret over at jeg gør det, det er jo ikke særlig fornuftigt !

Har ikke pillet ved cylinder og nej, ikke effektpotte men FS50 / YB1 udstødningen.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2163
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Nikolaj Y » lør 20. aug 2011 10:50

Morten - Webmaster skrev:
claus olieklud skrev:hej morten... tillykke med din rekord fart - er det pga 5. gearet eller er du også begyndt med lange skylle tider og effektpotte ??? jeg er noget imponeret over at du lige griber kamaraet op af lommen med 90 kmt... hilsen claus olieklud...


Du bør nok ikke være imponeret over at jeg gør det, det er jo ikke særlig fornuftigt !

Har ikke pillet ved cylinder og nej, ikke effektpotte men FS50 / YB1 udstødningen.


rystede det ikke som bare pokker :what2 og hvilken gearing kørte du med :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha DT175 - 94'
Yamaha RD350R - YPVS 94'

Renault Alpine A310 - 78'

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Morten - Webmaster » lør 20. aug 2011 10:55

Nix, den rystede ikke.. den er jo ikke samlet af taiwansen dele men originaldele og gode dele fra Benny :bravo

Den kører med 14/43 5 gears, så det skulle ca svare til en 4 gears med 14,5 tands foran & 43 tands bagpå. Det 5 gear er simpelthen guld værd fordi man får et meget bedre forløb med mindre spring mellem gearene.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2163
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Nikolaj Y » lør 20. aug 2011 11:21

Morten - Webmaster skrev:Nix, den rystede ikke.. den er jo ikke samlet af taiwansen dele men originaldele og gode dele fra Benny :bravo

Den kører med 14/43 5 gears, så det skulle ca svare til en 4 gears med 14,5 tands foran & 43 tands bagpå. Det 5 gear er simpelthen guld værd fordi man får et meget bedre forløb med mindre spring mellem gearene.


hehe, okay.. :mrgreen:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha DT175 - 94'
Yamaha RD350R - YPVS 94'

Renault Alpine A310 - 78'

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf nielsfup » lør 20. aug 2011 14:02

Uha Morten
Det glæder mig du har fået den til at køre så godt.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2414
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf 12V » lør 20. aug 2011 19:58

Fedt, og meget imponerende især uden brug af effektpotte.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Morten - Webmaster » lør 20. aug 2011 23:17

Nu vokser træerne jo ikke ind i himlen, så de 95 var jo en enkelt oplevelse. Den går nemt 75, ­og 80-85 relativt nemt. Skal lige rode med dyse og justering af karburator imorgen, det er nemlig kun grundjusteret og den går bedst med choker trukket
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3912
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Dewil » fre 29. jun 2012 17:15

Har lige rettet i mit indlæg.. (side 99 manglede) :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 14. jul 2013 22:27

Jeg har forresten været i det eksperenterende hjørne og testede oliepumpen til at smøre ca. 1 : 40, så det kræver nok en rimelig kvalitetsolie. Jeg har også prøvet Thansens to-takts olie, men så bliver drejeventilsmotoren med tun så varm, at det ligefrem ryger fra den .... Så det bliver fremover mit foretrukne Kroon olie. :(y)
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Knud » søn 14. jul 2013 22:32

Poul-Erik A. skrev:Jeg har forresten været i det eksperenterende hjørne og testede oliepumpen til at smøre ca. 1 : 40, så det kræver nok en rimelig kvalitetsolie. Jeg har også prøvet Thansens to-takts olie, men så bliver drejeventilsmotoren med tun så varm, at det ligefrem ryger fra den .... Så det bliver fremover mit foretrukne Kroon olie. :(y)

Det var godt nok lidt olie! skal den så ikke shimmes op, ligesom NielsFup gjorde? den skulle da gerne give mere ved fuld gas, ikke?
:mrgreen:

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf strynboen » søn 14. jul 2013 23:18

hold da op ..tråden sprang lige et år over..da poul genoplivede den
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Poul-Erik A. » man 15. jul 2013 12:27

Knud skrev:
Poul-Erik A. skrev:Jeg har forresten været i det eksperenterende hjørne og testede oliepumpen til at smøre ca. 1 : 40, så det kræver nok en rimelig kvalitetsolie. Jeg har også prøvet Thansens to-takts olie, men så bliver drejeventilsmotoren med tun så varm, at det ligefrem ryger fra den .... Så det bliver fremover mit foretrukne Kroon olie. :(y)

Det var godt nok lidt olie! skal den så ikke shimmes op, ligesom NielsFup gjorde? den skulle da gerne give mere ved fuld gas, ikke?


Hej Knud og tak for respons.

Jo, du har sikkert ret i at pumpen nok bør shim'es op til mere dosering og jo, den smører mere ved mere gasgivning via "kabelsplitteren". Jeg kunne evt. shim'e den op til at kunne klare Thansen's olie.... :lol: :lol:
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)


Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster