Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlæg af Kai »

1:40... er det ikke 2.5% ? Det er da ikke helt galt, hvis det er en god olie.

Jeg ved ikke hvad min giver, hvordan har du testet din ?

De gange jeg har blandet selv har den fået 2% Motul, det lever den fint på.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlæg af Knud »

Kai skrev:1:40... er det ikke 2.5% ? Det er da ikke helt galt, hvis det er en god olie.

Jeg ved ikke hvad min giver, hvordan har du testet din ?

De gange jeg har blandet selv har den fået 2% Motul, det lever den fint på.
Ja eh - jeg "plejer" at give den 1:20, men hvordan er det nu når man kører tunet? og der jo vist nok forskel i blandings forholdet når der anvendes mineralsk versus syntetisk, mere olie i når det er syntetisk (fordi det ikke blander sig lige så godt som mineralsk?)
men: hvis nu man ikke bruger/vil bruge autolube pumpen: er det så ikke ok blot at lade den sidde og så forbinde ud og ind sammen (recirkulere?) (fordi jeg i en periode ikke vil bruge den/dem jeg har monteret)
Så kunne man jo også bare lade pumpen fylde i en lille tom beholder, fylde 5 liter med pre-mix i tanken og så regne ud derefter hvad blandingsforholdet har været
:mrgreen:
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlæg af Kai »

Måske jeg har misforstået det, men jeg var/er af den overbevisning at syntetisk olie = færre % i benzinen ift "gamle dage" hvor minimum var 4% på dino olie der til gengæld sprøjtede ud af alle samlinger i potten fordi det ikke blev forbrændt det hele.

Stihl sælger fx en fuldsyntetisk olie til motorsave, den kan blandes ned til 1:100 uden der sker noget ved det (jeg har ikke prøvet det til andet end motorsave med nicasil belagte cylindre) Hirth motorer til UL fly kan med deres Blue-max olie også køre ned til 1:80 - 1:100.

Hvis du "kortslutter" pumpen, så kan der næppe ske noget ved det :) jeg havde pillet min helt af, men snekken og bøsningen som akslen kører i får så ingen smørelse, så det er nok smartest at lade hele pumpen sidde og være fyldt med olie.

Jeg kan ikke lige regne ud hvordan man får et korrekt billede af blandingsforholdet når det er en variabel pumpe.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlæg af Knud »

Kai skrev:Måske jeg har misforstået det, men jeg var/er af den overbevisning at syntetisk olie = færre % i benzinen ift "gamle dage" hvor minimum var 4% på dino olie der til gengæld sprøjtede ud af alle samlinger i potten fordi det ikke blev forbrændt det hele.

Stihl sælger fx en fuldsyntetisk olie til motorsave, den kan blandes ned til 1:100 uden der sker noget ved det (jeg har ikke prøvet det til andet end motorsave med nicasil belagte cylindre) Hirth motorer til UL fly kan med deres Blue-max olie også køre ned til 1:80 - 1:100.

Hvis du "kortslutter" pumpen, så kan der næppe ske noget ved det :) jeg havde pillet min helt af, men snekken og bøsningen som akslen kører i får så ingen smørelse, så det er nok smartest at lade hele pumpen sidde og være fyldt med olie.

Jeg kan ikke lige regne ud hvordan man får et korrekt billede af blandingsforholdet når det er en variabel pumpe.
...
Det er jo til at blive helt rundt på gulvet af.... :whew
"
(det ville da være fedt om der er nogle 2T race-entusiaster med finger på pulsen, der kunne berette om det rette blandingsforhold med disse typer olie, så kunne man da få god ydelse og lav olie-dunst, men Kai: er du ikke racer-2T mand?)

ja det er nok temmelig svært at finde ud af om den står helt rigtigt, den mister vel ydelse med km-sliddet ? jeg kunne nok "strikke" en forklaring sammen om hvordan man kunne teste, men bøvlet! - det er det: en boremaskine, en IR-omdrejnings tæller fra Biltema og et stop ur og måle bæger, sådan kan man finde ud af det, når det skal være helt korrekt (eller også kunne man tøffe rundt i en time ved 10 km/t, 20 km/t og fuld gas efter først nævnte metode, men det bliver man da vel ikke træt af? :what2 :shutup )
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 11:39, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlæg af Kai »

Racer 2T mand... Mjaeh...til husbehov er jeg vel når lysten til den slags kommer over mig :hihi

Men..olie er ikke bare olie, og blandingsforholdet er efter min overbevisning "intetsigende" uden at kende sin motor og dens opsætning og de forhold den kører under.

Det giver ingen mening at hælde 4-5% moderne olie i benzinen på en lovlig Yamaha, det vælter bare ud af udstødningen. Det samme kan en fuldsyntetisk gøre ved 1.5% hvis oliens flashpoint er for højt, det smører fint men "overskuddet" bliver ikke brændt af fordi motoren ikke kører varmt nok.
(Omvendt går det helt galt hvis man blander outboard olie i benzinen til en luftkølet, det er beregnet til motorer der kører ved 45-55gr, så man når sjældent ret langt inden det siger BUM )

Derfor kan jeg godt lide Autolube systemet til alm hverdagsbrug, i tomgang giver de (efter hvad der står i mine bøger) omkring 1:100 og ved fuld gas ca 3.5% (det kan justeres med shims)
Jeg kører, som sikkert mange andre, sjældent med fuld hane på hele tiden, så jeg er godt tilfreds med den selv regulerer ned for olien når motoren alligevel "ikke laver noget" når jeg futter rundt inde i byen. Min er droslet lidt ned på den måde at kablet til pumpen ikke giver fuldt udslag, så den giver nok et sted omkring 2-2.5% på fuld gas.

Men jo længere tid du holder hanen stram af gangen, jo mere olie (og benzin) skal der til, men jeg har aldrig brugt over 3% af enten den grønne Motul olie, eller Husqvarnas olie til kædesave.

Undtaget var den gamle røde Fs1 jeg havde, den levede det meste af sin tid på methanol + 5-10% aerosynth olie. Nitrometan blandet i alt efter hvilket humør jeg var i.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlæg af Kai »

Der er sket meget på oliefronten siden den gode Hr Bell skrev den smøre for mange år siden, men: Det passer stadig med at bruger du en ren mineralsk olie så skal der mere i, ift til en fuldsyntetisk. Til gengæld må du leve med svineriet af 4-5% mineralsk olie der soder alting til, i al den tid du IKKE kommer farende med fuld gas på.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlæg af 12V »

Jeg kører med 2% på mine to hurtigste maskiner, fuldsyntetisk Castrol TTS olie. Har ingen problemer overhovedet, den ene har lidt over 14 HK på 70 ccm, den anden 47 HK på 250 ccm.

Samme blanding smider jeg ikke på min lovlige knallerter, det fosser bare ud af udstødningen. Især min Ciao kan slet ikke brænde den gode olie af, en 2% mineralsk blading giver ikke svineri ud af udstødningen, med den syntetiske er baghjulet godt konserveret efter en tank fuld :P
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Kai skrev:1:40... er det ikke 2.5% ? Det er da ikke helt galt, hvis det er en god olie.

Jeg ved ikke hvad min giver, hvordan har du testet din ?

De gange jeg har blandet selv har den fået 2% Motul, det lever den fint på.
Hej Kai og tak for responsen.
Jeg tømte både olietank & benzintank og fyldte derefter 1 dl olie & 2,5 liter benzin i tankene (som jeg selv ville blande det). Derefter medbragte jeg lidt færdigblandet benzin med på nogle aftenture på små veje, hvor jeg nok ikke ville møde ordensmagten m.h.p. tun. Jeg opgav at køre tør og valgte derefter at aftappe begge tanke og måle de forbrugte mængder, der svarede til 1 : 40. Sådan.... :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg kan nu godt lide castrol tts og jeg bruger det til lidt af hvert... jeg er kommet frem til 2 % faktisk er nok, hvis man bruger væsenligt mere vælter det bare ud af udstødningen... jeg har bla. en lille 55 ccm 2 takt generator med max 1 1/2 hk - den piner jeg sommetider når den ikke er lastet ret hårdt fordi den bare skal trække et ladeapperat, her har jeg højst givet den 1 % olie - det er selv om den er opgivet til 2 1/2 %

i mine yngre dage havde jeg nok lidt den opfattelse at meget olie var meget godt, men det har jeg lavet om på

jeg er undres også engang imellem når folk fortæller deres hoveddysestørrelse - jeg kan slet ikke forstå hvorfor den kan være 180/190/200, men måske det hænger sammen med 5-6 % olie i benzinen og utæt luftfilterindsats

hilsen olieklud
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlæg af strynboen »

jeg har lige købt castrols 747... 2 takt olie..til crossere...147 kr lit...håber den er det værd..men gider ikke atr renovere ridsede crossere cylendere..så det må til
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlæg af 12V »

Skød lige et billede af mit Ciao bagfælg efter 3 liter med 2% fuldsyntetisk.

Den var ren inden, da jeg brugte mineralsk :wink:
Vedhæftede filer
2013-07-16 10.02.36 (Small).jpg
2013-07-16 10.02.36 (Small).jpg (75.34 KiB) Vist 12692 gange
Brugeravatar
F5B
Stor knallert
Indlæg: 175
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 15:06
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlæg af F5B »

2 - 3% med fuldsyntetisk 2T olie til Yamaha TZ-250-M GP racer fra 1997 (ca. 98-102 HK)
her er fuldsyntetisk 2T olie brug bar, men til vore små "prutorgler" hel overflødig,
de formår ikke af brænde alt olien af, så det sætter sig som aflejringer i kanaler og på stempler.
Dette ses tydelige indvendigt i stemplet som en mørk aflejring, dette mindsker afkølningen af stempel af
frisk gas på undersiden.
selv på nutidige scootere motore, uden begrænsning og med seperat smøring, skaber det problemer at avende
fuldsyntetisk 2T olie, forbrændings temperatur er ganske enkelt ikke høj nok
fuldsyntetisk 2T olie er udviklet til højt ydende (Liter effekt 300+ HK) 2T motore
konsekvent anvender jeg selv kun mineralsk 2T olie, på alt hvad jeg har, selv DKW bil motor, 900-1000cc 40-55 HK køre 40/1 blanding!(2,5%), og de køre ca 15000- 20000 KM på et sæt stempler og 80-100000 på en krumtap
det er gamle neddroslede 2 takter vi køre og de skal ryge på premix
Yamaha F5B 1967 F5B-029966 patina, nummermacth reg. som MC
Yamaha F5B 1969 F5B-057508 skal opbygges fra bunden, nummermacth
Yamaha MR 50 1972 , nummermacth reg. som mc
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlæg af Twinsport »

Hej F5B

Du skriver:
F5B skrev:... men til vore små "prutorgler" hel overflødig,
de formår ikke af brænde alt olien af, så det sætter sig som aflejringer i kanaler og på stempler.
Dette ses tydelige indvendigt i stemplet som en mørk aflejring, dette mindsker afkølningen af stempel af
frisk gas på undersiden...
Du har helt ret i, at de fineste fuldsyntetiske olier er at skyde over målet, hvis de bruges på en neddroslet gammeldags knallert. Der kan dog være undtagelser (bøsning ved krydspinden), hvor man med en god olie kan gå ned i oliemængde (fra typisk 4% til 2%) uden at slide bøsningen unødigt.

Aflejringer i kanaler og på stempler er kun noget vi ser på enten små (knallert) motorer med lav ydelse, eller store motorer med meget lav ydelse. Mellemstørrelse motorer (mellem 100 og 500 cm3 pr. cylinder) i normale driftsforhold og literydelser fra 50 hk op, vil normalt ikke have problemer med aflejringer. Hverken på stemplet, eller i kanaler. Det sker ikke, fordi at aflejringerne, når de når en hvis tykkelse, vil have så dårlig afkøling, at de forbrændes og blæses ud.

Aflejringer under stempeltoppen er udelukkende et resultat af, at stemplet har været så varmt, at olien forkulles under stempelkronen ved kontakt med stemplets overflade. Det vil ske med alle olietyper, uanset om de er mineralske, syntetiske, eller et sted derimellem.
F5B skrev:... selv på nutidige scootere motore, uden begrænsning og med seperat smøring, skaber det problemer at avende fuldsyntetisk 2T olie, forbrændings temperatur er ganske enkelt ikke høj nok...
Vrøvl! Hvis der er problemer med syntetiske olier, så vil jeg foreslå at finde fejlen og kurere den. Typisk har mineralske olier en betydeligt højere viskositet end de syntetiske, så hvis du kan kurere problemerne ved et skift af olie, er der en god chance for at du bare kniber den i oliemængden. Det vil selvfølgeligt være gavnligt, hvis den får for meget olie, men det har ikke noget med oliens kvalitet at gøre.
F5B skrev:... fuldsyntetisk 2T olie er udviklet til højt ydende (Liter effekt 300+ HK) 2T motore...
Hvis dét er rigtigt, så er der næsten ikke noget marked for syntetisk olie. Der er trods alt ikke mange af os, som kører med literydelser i den kategori. Jeg har i hvert fald ikke meget som kommer i nærheden af det. Alligevel bruger jeg kun syntetisk olie.
F5B skrev:...konsekvent anvender jeg selv kun mineralsk 2T olie, på alt hvad jeg har, selv DKW bil motor, 900-1000cc 40-55 HK køre 40/1 blanding!(2,5%), og de køre ca 15000- 20000 KM på et sæt stempler og 80-100000 på en krumtap...
Dét kan man ikke sætte en finger på! Hvis vi skal holde os til det som mange af vores motorer er konstrueret til, så burde vi i stedet blande single-grade olie i benzinen. Men det gør vi jo ikke - vi har skiftet til totaktsolie i de fleste tilfælde, fordi den type olie har en række fordele. Jeg mener - hvorfor holde fast i de gamle ting, hvis der er kommet nye ting til, som er bedre på alle måder?

:offtopic Må jeg spørge dig hvordan du bærer dig ad med at tage livet af DKW-stemplerne på kun 15-20.000 km? Jeg spørger fordi at jeg selv har kørt Wartburg, og på nær at den "spiste" et enkelt hovedleje, så var der aldrig mekaniske problemer med motoren. Den sidste motor som jeg kørte med nåede trods alt at køre 200.000 kilometer, uden adskillelse. Bevares - den støjede da mere da jeg solgte den, end da den var ny, men den havde fuld kompression og fuld ydelse. Og det på trods af at den alle årene havde kørt med 2% 10W-40 supermerkedsolie i benzinen. Ja, ja - jeg ved godt at det ikke er fuldsyntetisk totaktsolie, men dengang havde jeg ikke så mange penge, og man kunne købe olien til 10,- kr. pr. liter i Metro :rocks

Jeg vil ikke starte en religionskrig, men jeg bliver altid oprørt, når jeg hører at en gammel olietype er bedre end de moderne.

Det er klart at en syntetisk olie opfører sig anderledes end en mineralsk. Hvis den sviner mere, er det måske fordi motoren er dysset en smule for fedt. Prøv at magre den lidt ud, og se om ikke problemet forsvinder? Og lad endelig være med at bruge for meget olie. Drop ammestuehistorierne om at 4-5% er nødvendigt etc. En forholdsvis moderne konstruktion (læs: uden glidelejer) kan helt uden problemer nøjes med 2%. Man kan sikkert gå lavere endnu, men hvis den ikke ryger for meget, så bliv der.

Mine egne erfaringer er bygget på:

Puch MS: 2½% mineralsk.
Kreidler Florett: 2% syntetisk.
CZ 250 twin: 2% syntetisk.
Jawa 350: 2% syntetisk.
Puch Maxi 2: 2% syntetisk.
Wartburg: 2% af det billigste 10W-40 (formentlig mineralsk?)
Sachs stationærmotor: 1% syntetisk.
Sears 250 SGS: 7% syntetisk (den har oliepumpe, så den tynde olie vælter lige igennem..)
Velo Solex 1700: 2% syntetisk.
CZ 180: 1% syntetisk v. fuld gas (oliepumpe)
Yamaha RD500: 2% syntetisk v. fuld gas (oliepumpe).

Som det ses, så skiller Sears'en sig lidt ud. Den er et godt eksempel på, hvordan oliens viskositet har stor indflydelse på blandningsforholdet. Det samme som nærmest lukkede DKW da de indførte friskoliesmøring. Da vinteren kom og olien blev tykkere, så satte motorerne sig pga. manglende smøring.

Alle ovenstående motorer, på nær Puch MS'en og Velo'en, kan køres så de er knastørre i lydpotterne. Det er blot et spørgsmål om justering (og hård kørsel :roll: )

/Steen
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"