Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Morten - Webmaster » tors 2. jun 2011 23:09

Niels og Jeg har diskuteret frem og tilbage om hvordan det skal gøres... jeg tror nemlig min oversmører helt vildt.

Jeg har monteret en fabriksny pumpe hvor der, i modsætning til Niels' , sidder et plastik stop med "3F2" stemplet på.

Jeg har kontroleret reservedelsnummeret på min pumpe som er 3F2-13100-00, og det står i kataloget til en 79 model.

Jeg vedhæfter billede af en pumpe mage til min nye som viser at pumpen faktisk hele tiden er trukket et pænt stykke an (ca 40%) i forhold til Niels' som ikke har plastikstoppet og derfor stopper et helt andet sted. Kunne det tænkes at dette plastikstop senere er tilføjet for at gøre justering nemmere i forhold til forskellige gasspjælds-højder og dermed forskellig vandring på gaskablet ?

Hvis nogen helt præcist kan give en kort vejledning så kan vi lave tråden her til en decideret guide bagefter.
Vedhæftede filer
IMG_1860.JPG
IMG_1860.JPG (105.84 KiB) Vist 3393 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3912
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Dewil » tors 2. jun 2011 23:24

Er det ikke dette I leder efter??

BilledeBilledeBilledeBilledeBillede
Senest rettet af Dewil fre 29. jun 2012 17:12, rettet i alt 1 gang.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Morten - Webmaster » fre 3. jun 2011 09:47

Det burde det være Dewil, men der står faktisk intet om mærker eller det plastikstop jeg henviser til.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Jensmc » fre 3. jun 2011 10:27

Tjah, det er svært at sige ret meget om. Imidlertid husker jeg en artikel i et tysk blad, hvori det nævnes, at stempel/cylinder ofte tager skade. Er det mon derfor? For at beskytte stempel og cylinder.
Har du tænkt dig at bruge det nye gaskabel med selvjustering eller det gamle? Husk at der er 2 forskellige beslag til oliekablet afh. af kabeltypen.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Thoms

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Thoms » fre 3. jun 2011 10:40

Jeg har præcis samme problem på en 72 drejeventils motor med autolube. Olien pi.... igennem og den ryger og sender store mængder sort olie ud. Umiddelbart er der en justeringsvejledning i den første af de manualer der ligger her (side 14):
viewtopic.php?f=63&p=70403#p70403

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Poul-Erik A. » fre 3. jun 2011 14:55

Her er det lovede indscannede vejledning om grundjustering i PDF format.
Vedhæftede filer
PDF0014.pdf
(1.11 MiB) Downloadet 194 gange
Senest rettet af Poul-Erik A. fre 3. jun 2011 21:36, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Morten - Webmaster » fre 3. jun 2011 17:07

Poul-Erik A. skrev:Her det lovede indscannede vejledning om grundjustering i PDF format.


Tusinde tak Poul-Erik, det var mægtig pænt af dig.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf nielsfup » fre 3. jun 2011 20:46

Hej
Her er en tegning af autolube pumpen.
Det er en pumpe med variabel slaglængde styret af gassen. Mere gas => mere slaglængde
Det vil sige den giver 1 dosis på x antal omdrejninger og dosis der så bestemt af gassen.
Vedhæftede filer
oil_pump2stroke1 (1).JPG
oil_pump2stroke1 (1).JPG (86.6 KiB) Vist 3283 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf nielsfup » fre 3. jun 2011 20:58

Og her et link til siden med pumperne

http://www.dansmc.com/2_stroke_oilpump.htm
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf nielsfup » lør 4. jun 2011 07:44

På dette bellede kan man se POS 8 shim.
Man må kunne ændre mængden med hjælp af disse
Vedhæftede filer
exploded_autolube_pump1.JPG
exploded_autolube_pump1.JPG (53.2 KiB) Vist 3245 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Poul-Erik A. » lør 4. jun 2011 17:29

Ja, de små tynde shims skiver kan måske afhjælpe overdoseringen lidt - men slet ikke i det omtalte omfang, som Morten beskriver. Jeg tror nærmere det er et spørgsmål om indjusteringen, der beskrives med ordet "align". Da jeg selv havde samme problem med overdosis, viste det sig at den store "endeskive" (adjustingplate 6) manglede og den virker som en begrænsning idet, at ved hvert pumpeslag bliver stemplet trykket helt tilbage (mod venstre) og synker herefter frem (mod højre) til begrænsningen, der også styres af gashjulet (adjust pulley 4) samt adjust shims'ene 8. :wink:
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2713
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Jensmc » søn 5. jun 2011 13:27

Hvis nu pumpen er til en større maskine, er mængden så større? De ligner jo hinanden udenpå.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Morten - Webmaster » søn 5. jun 2011 14:04

reservedelsnummeret passer med 79 reservedelskataloget..

Nu har jeg tilsluttet udgangen på pumpen til en injections-sprøjte istedet og lavet en 0.5 liter plastik benzintank, så kan jeg afmåle præcis hvad den leverer.. til et givet benzinforbrug prøver at starte den senere idag på premix
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Poul-Erik A. » ons 8. jun 2011 17:24

Er der ellers nyt i sagen ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Morten - Webmaster » ons 8. jun 2011 18:21

Ja, den er netop tilsluttet igen med stoppet fjernet, så må vi se hvor meget olie den forbruger i forhold til benzin over nogle lange ture.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Poul-Erik A. » fre 10. jun 2011 20:48

Ved nærmere omtanke har jeg et løs kabelholder beslag med gevind til justerskrue - men justerskruen mangler, kan den fåes løs ? Kan justerskruen til K1 forbremsen evt. bruges ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf nielsfup » fre 10. jun 2011 21:15

Ja jeg mangler også denne lille justerskrue.
Tror den er en del af kablet.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Poul-Erik A. » fre 10. jun 2011 21:19

nielsfup skrev:Ja jeg mangler også denne lille justerskrue.
Tror den er en del af kablet.


Det tror jeg du har ret i, for med den vandrette endeklump skal der stort hul til for at komme igennem - med mindre der er slidse igennem skruen.
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf Poul-Erik A. » tirs 14. jun 2011 20:09

Jeg har netop fundet ud af, at den finger-betjente justerskrue til koblings-kablet på DX passer perfekt - også i gevindet. :(y)

Tilføjelse 240611 : Jeg havde førsøgt med en original justerskrue fra min 1977 DX og så købte jeg en ny justerskrue ved Thansen - men dens kontramøtrik var for stor i diameter, men det løste sig ved at flytte den under beslaget... :wink:
Juni 2011 036.jpg
Juni 2011 036.jpg (40.27 KiB) Vist 2957 gange
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?

Indlægaf nielsfup » ons 3. aug 2011 19:19

Hej
Fandt denne side
http://www.rzrd500.com/phpBB2/viewtopic ... bf56d48fb3

ligner vores pumper meget
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580


Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster