Sætter ud ved fuld gas og/eller høje omdr....?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Fritsen
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 19. maj 2008 10:52
Kontakt:

Sætter ud ved fuld gas og/eller høje omdr....?

Indlæg af Fritsen »

Hej!

Har et problem med min ellers ganske stabile FS1'er, som efterhånden er begyndt at irritere mig ret meget.

Har for et par uger siden sat helt nye lejer, simmerringe, pakninger, stempel, cylinder og kobling i/på, for at få den til at køre helt perfekt, nu hvor jeg skulle til at bruge den til at køre længere distancer (40-60km dagligt).

Har ellers skiftet lejer en gang, men de blev hurtigt dårlige og begyndte at give nogle grumme mislyde - noget kunne tyde på at 18000rpm racer lejer fra moto-leoni ikke kunne klare de 8-9000rpm man kan fremtvinge med et 5,3-udstødning... :P
Nu har jeg så sat FAG-C3 lejer i, og det kører bare super...

Problemet er at den efter ganske få 100 km begyndte at få problemer med at trække ved høje omdr. Til at starte med kørte jeg standard på nær plumben og et 14 tands kædehjul, og her kørte den ca. 50km/t, og bremsede faktisk så meget i motoren, når det gik nedad, at den kom under 50. Tænkte at det sikkert var et problem med karburatoren, og det var alligevel planen at den skulle være lidt hurtigere når den nye cylinder var kørt til, så jeg ventede et par 100 km mere, og så smækkede jeg eller en 16mm og et 5,3-udstødning på.

Problemet viste sig desværre at ligge et andet sted - i hvert fald oplever jeg stadig samme "opførsel", bare ved ca. 60km/t.

Desuden er den ikke længere bare voldsomt begrænset i toppen - den sætter simpelthen ud ved ca. 62, hvis man bare holder fuld gas.
Har så siden fundet ud af at den kan trække lidt mere hvis jeg slækker lidt på gassen. Således går den faktisk mellem 65 og 70 ned ad bakke, med halv gas. Hvis den får fuld gas dør den...?

Ovenstående lyder præcis som for sen tænding, så det har jeg selvfølgelig afprøvet.
Det kunne også være delvist tilstoppet benzintilførsel - det er også tjekket.

Desuden har jeg skiftet membran. Har prøvet flere forskellige tændrør (NGK, Bosch, Dobbeltelektrode racing).
Har prøvet flere dyser (110 og 120 i 10mm, 130 og 150 i 16mm)

Platin og kondensator blev skiftet sammen med lejer mm. (Taiwansens det allerdyreste, Diachi, tror jeg der står på det)

Har haft motoren flækket igen for at tjekke/udskifte det flydende pakning jeg brugte. Alt er renset og spændt efter alle kunstens regler, men lige lidt hjælper det.

Kører med flg.:

Thansen 3-skyl 40mm cyllinder
New-Competition High-Speed stempel (sætter sig ikke så nemt, har hul i vingen ved 3. skyllekanal, ellers som std.)
16mm Kehin "Mikuni-kopi" kaburator, prøvet med 130 og 150 dyse. Luftskrue helt ind -> 1 omgang ud. Nål i midterhak.
5,3-udstødning (Tror den kommer fra protuna...?)
Ny kondensator og platin - flere indstillinger prøvet.
Org. membran, prøvet både med alu. og kulfiberplade.

Sig til hvis i vil vide andet...?

Det allermest underlige er at den nu 3 gange pludseligt at skiftet humør og er begyndt og køre perfekt, ca. 70-75 på lige vej, med bundgas, men så snart den så virkeligt skal trække noget, og bliver presset lidt ned i omdr. igen, eller man slipper gassen, så kommer problemet tilbage...?

Desuden er de som om at den godt kan trække den lidt længere ud i de lave gear, og den kan også fint tage omdr. i frigear.
Synes det virker som om problemet er lidt mindre når den er kold...?

Er ret forvirret...?

Det eneste jeg lige kan komme i tanke om nu, er:

- Tændspole i stel, der er ved at dø, og derfor forsinker tændingen...?
- Jeg har fået en dårlig kondensator...?
- Ankerplade sidder løst, og rykker tændingen (tjekker jeg i morgen)...?

Nogen der ellers kan komme med et godt bud på hvad den fejler...?
Er lidt på bar bund, håber i kan hjælpe.

På forhånd tak
Chris
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Sætter ud ved fuld gas og/eller høje omdr....?

Indlæg af nielsfup »

Hej
Py ha.
Det var meget
Hvad gearing køre du med
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Alex
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: ons 29. aug 2007 16:34
Kontakt:

Re: Sætter ud ved fuld gas og/eller høje omdr....?

Indlæg af Alex »

jeg havde faktisk samme problem som dig, så efter at have prøvet 3 kopi'er, købte jeg en original mikuni og den virkede... jeg købte en hel ny hos jmpb.nl/shop
Yamaha RD 350 ypvs, årgang 84
Honda melody blå orignal stand
Yamaha Fs1-s DX, 78 - fra Sverige og under renovering
Yamaha Fs1 k1 '78 - restaureret
Puch Grand prix 4 gears '79 - restaureret

Bil: peugeot 406 sv turbo
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Sætter ud ved fuld gas og/eller høje omdr....?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har også hørt nogenlunde samme symptomer fra en anden, og det hjalp også da hanm satte en anden org mikuni på.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Fritsen
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 19. maj 2008 10:52
Kontakt:

Re: Sætter ud ved fuld gas og/eller høje omdr....?

Indlæg af Fritsen »

Argh, troede jeg havde husket det hele, men nej... :P

Kører med 14/43 gearing, både med og uden tun - de ekstra km hentes i omdrejninger... =)

Problemet med at den døde i toppen var der også før jeg satte de ulovlige dele på, og der havde jeg 10mm org. Mikuni karburator på. Vil dog ikke 100% afvise at det kunne være karburatoren, så vil lige prøve at se om jeg kan låne mig frem til en org. (mener en af mine kamarater har en på hans).

Hvad koster en org. Mikuni 16mm karburator i øvrigt, og hvor kan den købes...?
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Sætter ud ved fuld gas og/eller høje omdr....?

Indlæg af nielsfup »

Hej
Jeg ville prøve med dyse 160 og 13T for.. Rens alle dele af kaburatoren med trykluft og juster luftskruen i bund og 1 1/4 omdrejning ud (grund indstilling) og nålen i hul 3 (der er 5)
Og husk at stille platiner til 0.3mm og ikke mere, det er vigtigt når den er tunet
Jeg tror du køre for tungt med gearingen når det er en 40mm cylinder.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Sætter ud ved fuld gas og/eller høje omdr....?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Fritsen skrev:Hvad koster en org. Mikuni 16mm karburator i øvrigt, og hvor kan den købes...?
Syntes klart du skal prøve med karburator især hvis du kan prøve at låne een.

Jeg er sikker på Benny har hvad du mangler :wink: Vi er trods alt på den side hvorfra han sælger yamaha fs1 dele :mrgreen: :lol: :mrgreen:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Fritsen
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 19. maj 2008 10:52
Kontakt:

Re: Sætter ud ved fuld gas og/eller høje omdr....?

Indlæg af Fritsen »

Takker for alle de gode input - håber på flere... =)

Lige en update:

- Har nålen i midterhakket, luftskruen 1 1/4 omgang ude, og kører med 150 dyse i min 16mm kehin kaburator.
- Har idag tjekket/udskiftet platin og kondensator - ingen effekt
- Har tjekket ankerplade - den sad som den skulle
- Har tjekket luftskrue ift. org mikuni - de er ens
- Har tjekket strålerør - ser også ud til at være meget tæt på identisk med mikuni.
- Har justeret platiner - ingen effekt.
- Har prøvet at løsne takdækslet mens jeg kørte (man kunne måske forestille siger der blev undertryk, og benzinen derfor ikke løb korrekt...?) - ingen effekt

Jeg oplever voldsom rødudvikling, og begrænset omdrejningsvillighed i frigear nu.

Prøvede idag at trække chokeren op mens jeg kørte, for at udelukke evt. for tynd blanding - det ændrede absolut intet ved problemet. Jeg tabte en anelse trækkræft, men ellers ingen foskel - den satte stadig ud ved lige over 60km/t.

Det er som om problemet bliver voldsommere jo længere jeg kører - når den lige er startet, kan den faktisk klare fuld gas og opimalt antal omdrejninger i 1-3. gear. I 4. går det så ned ad bakke, og jeg må slække lidt på gassen for at undgå den dør.
Når jeg har kørt 20km bliver problem så voldsomt, at jeg næsten ikke kan give den noget at leve af overhovedet, før den sætter ud, og jeg er derfor nødt til at hoppe ned i 3. gear, enkelte gange helt ned i 2. gear på lige vej...?

Jeg oplevede også det stik modsatte for et par dage siden.
Jeg kører ud ad en laaang lige vej (nok 10km. uden stop eller sving), med halv gas og ca. 62km/t, og så bliver den pludseligt med villig. Den tager i mod lidt mere gas, og efter kort tid tager den fuld gas. Den kører så perfekt over en strækning på 5-8km., hvor den går 70-75km/t, uden mislyde, uden resonans, uden spor af problemer.
Jeg kommer så til et rødt trafiklys, og efter at have sluppet gassen, vendte problemet tilbage...?

Tror ikke på at for høj gearing kan give problemer af den art. Desuden har den kørt udmærket med samme gearing, før jeg skiftede lejer mm....

Med kraftig røjudvikling kan det da ikke være for mager blanding, eller...?

I morgen vil jeg se om jeg kan nå:
- At teste med org. 10mm mikuni, samt evt. også 16mm. mikuni.
- At teste tændspole i stel
- At prøve med det cylinder/stempelt jeg kørte med før renovering

Andre gode forslag...?
Er virkeligt lost her...?
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Sætter ud ved fuld gas og/eller høje omdr....?

Indlæg af nielsfup »

Hej
Ja den den er svær.
Kan det være benzin nivauet i kaburatoren der ændre sig lidt op og ned.
Kan svømmeren binde (kændre) lidt indi i huset og der med lave balade.
Det virker som et blandings problem. Det at den ryger kraftigt kan jo tyde på for fed blanding.
Det er nok bedst at prøve med en anden kaburator
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Fritsen
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 19. maj 2008 10:52
Kontakt:

Re: Sætter ud ved fuld gas og/eller høje omdr....?

Indlæg af Fritsen »

Ok, har rodet lid mere idag og igår, og har nu prøvet:

- At montere det gamle cylinder/stempel - ingen forskel
- At montere en anden tændspole - ingen forskel
- At montere en anden fødespole - ingen forskel
- At sætte en 160'er dyse i - Resulterede i udsæt ved ca. 55 istedet for 60, samt bedre koldstart.
- At skrue tændrørshætten af og se hvor lang gnist den kunne trække ned til topstykket (i yamaha servicebogen står at den skal kunne trække minimum 8mm gnist - min kunne i hvert fald fint klare 10-12mm)
- At stille endnu mere på platinerne - alle indstillinger der burde eller ikke burde virke er nu testet.

Alt i alt mener jeg selv at jeg idag med 95% sikkerhed har udelukket at tændingsfejl af nogen art kan være skyld i mit problem. Nu står kaburatoren for skud... :twisted:

Fandt ud af at den kaburator jeg kørte med før IKKE var Mikuni, men derimod Mokini = kopi. Jeg havde så to Mikuni'ere liggenden, men den ene har været for tæt på en meget ond ejer med et bor, og den anden har et underligt dyse/strålerørssystem, jeg ikke har set på andre kaburatorer, og derfor heller ikke har stumper til... :roll:
Til gengæld har jeg fået bekræftet at min kamarats 16mm er original Mikuni...

Den kraftige røg, samt at 160 dyse gjorde problemet værre, peger imod at for tynd blanding i hvert fald ikke er problemet - med mindre der altså er tale om at benzinen ikke løber hurtigt nok ned i svømmerhuset. Jeg har tjekket flowet gennem slangen - vil sige at hvis ikke DET er nok benzin, så skulle den MAX køre 0,5 - 2km pr. liter... :wink:

Imorgen starter jeg i skole, og skal samtidigt passe job og nå at komme tidligt i seng, så der bliver det ikke til det helt store, men tirsdag bliver nok store-skrue-dag, så der satser jeg på:

- At prøve med org. 16mm Mikuni kaburator med forskellige dyser.
- At undersøge krumtaphus og/eller indsugning for rester af gearolie
- At græde...? :cry:

Overvejer om der i virkeligheden er tale om en dårlig simmering eller en dårlig samling mellem gearkasse og krumtaphus...?
Det ville give kraftig røg, og det hænger ok. sammen med at olien først bliver pisket op til "hullet", når motoren kommer op i omdrejninger og bliver der et stykke tid = 4. gear...?

Vil dog lige prøve med en anden kaburator før jeg splitter skidtet ad igen... :P
Brugeravatar
Fritsen
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 19. maj 2008 10:52
Kontakt:

Re: Sætter ud ved fuld gas og/eller høje omdr....?

Indlæg af Fritsen »

Så har jeg fundet problemet!

Problemet udviklede sig med kilometerne, og til sidst blev det så voldsomt at det var rellativt nemt at finde.

Lige inden jeg skildte den ad i går oplevede jeg:
- Kraftig røgudvikling
- Sod over alt i motoren
- Olieforbrug udover det den spildte
- Druknede i tomgang, næsten uanset blanding
- Kørte dårligt med fuld gas
- Kørte bedre jo større dyse den fik
- Kørte bedst med halv gas og choker

Jeg havde så koblingsdækslet afmonteret, og kunne konstatere at man åbenbart skal være meget forsigtig med flydende pakning mellem højre motordæksel (koblingsdækslet) og resten af blokken. Ved min havde den trykket/suget stykker at pakningen væk fra samlingen rundt om membranen = den fik falst luft og ikke mindst olie ind.
Kunne desuden se at membranhus, stempel og cylinder var smurt ind i noget olie der bestemt lignede gearolie mere end det blå totaktsolie jeg kører med... :?

Jeg har tidlige prøvet Taiwansens pakninger, og min erfaring er, at de kun holder tæt nogle uder, så trækker olien igennem.

Løsningen fandt jeg ved Benny - Original motorpakning, til 80kr... :wink:
Passer bedre end Taiwansens, og virker væsentligt mindre "pap'et".

Somtidig med udskifting af pakningen skiftede jeg også simmerringen ved højre side af krumtappen - bare for en sikkerhedsskyld.

Det korte af det lange er, at den nu er hold op med at ryge, sætte ud og drukne.

Har dog stadig problemer med at den står for tynd, og derfor bliver så varm at den tilsyneladende møder modstand i cylinder/stempel, lyder grumt, og mister trækkraft når den har kørt med høje omdr. over et par kilometer.

Ved dyse 150 kørte jeg under en km., så var den gal. Ved dyse 160 kunne jeg køre knap 2 km., så mødte den modstand. Kan de virkeligt passe at jeg skal op på 170-190 med min opsætning...?
Brugeravatar
Fritsen
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 19. maj 2008 10:52
Kontakt:

Re: Sætter ud ved fuld gas og/eller høje omdr....?

Indlæg af Fritsen »

Har nu fundet den sidste fejl!

De to motordæksler jeg har brugt til at samle motoren, stammer ikke oprindeligt fra samme blok (gevindene var smadret i den ene, så fandt en anden), og de er uheldigvis ikke 100% lige høje ved anlægsfladen til cylinderen.
Jeg har altså med andre ord en kant på ca. 0,5mm under min cylinder, og det giver falsk luft... :S

Har dog fundet ud af at 2x frisk bundpakning klarer problemet... :mrgreen:

Yamaha'en spinder nu (næsten) perfekt, og jeg er lykkelig...
Den går 70-75km/t på standard-cylinder... :mrgreen:

Mange tak for den kyndige vejledning!

Eneste lille problem jeg har nu er, at den fire-takter når dem kommer over 75-78km/t i fjerde (ca. 8500 omdr/min)
Hvad kan det mon skyldes...?
Virker som om der er mere at komme efter - i hvert fald ned ad bakke og/eller i medvind... :wink:
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"