hvilken slags olie er bedst?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
stef4905
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: tors 9. sep 2010 18:40
Kontakt:

hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af stef4905 »

hvilken olie er bedst til benzin blanding og til motoren?

skal til at køre på en ny yamaha 2 gear så håber i kan svare mig på mit lille spørgsmål?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af strynboen »

prøv at søge på 2 takt olie
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af strynboen »

nå der kom ikke så meget..jeg bruger en billig olie fra taivansen..eller harald skrald..ellers en semi syntetisk..alså halv syntetisk...en fuld syntetisk er for dyr..og er ikke bedre for disse motore..du må aldrig bruge autboard olie til vandkølede påhængs motore..de er beregnet til meget lave drift temperature...der er ikke så meget termostat i de motore..så de bliver kun 70 grader varme..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Thomas K
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: man 9. maj 2011 20:45
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af Thomas K »

Det billigste i harald nyborg er det bedste
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg er MEGET uenig !

Billig 2 taktsolie er noget skidt der ryger mere end det smører (Især hvis man kører u-droslet) Jeg har også kørt på brugsens og jem og fix's billige... det gør jeg aldrig igen.. min drejeventiler satte sig 2 gange på det sprøjt, det stoppede øjeblikkeligt da jeg skiftede til ordentlig olie.

Dette er bare sagt ud fra min personlige erfaring, og jeg har ingen teknisk belæg for at udtale mig profesionelt / sagligt om det.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af Jensmc »

Jeg har de sidste 20 år kørt på en Mobil 2-taktsolie. Prisen husker jeg ikke, da Jem og Fix havde den på tilbud for 5-6 år siden. Da købte jeg 12 l.
I mit tilfælde er olien brugt til både sav og knallerter/motorcykler med og uden autolube. Uden problemer, men Mobil er jo også et ret kendt mærke.
Gad vide om Jem og Fix har den endnu. :?:
Dog kører mine 2 76`ere på Mobil TTS. Om de kører bedre, ved jeg ikke, men jeg agter ikke at skifte. 1 l varer 2 år, så den merudgift klarer jeg nok.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er en evigt små-religiøs diskussion. Jeg foretrækker T.Hansen's mineralske 2T-olie og så kører jeg 3%. 39kr pr. liter og den klarer sig fint-fint. Evt en spiseskefuld af Castrol's castor-olie oveni, fordi det dufter så dejligt af race. :-) Endelig ikke for meget - det kræver en tåbelig forbrændingstemperatur for at brænde rent.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af strynboen »

ja olie krigen kan dræbe en god tråd..jeg elsker duften af castrol tts..den minder mig om de gode gamle cross dage med min suzuki rm-125 i 1980""erne..jeg tror ikke nogen olie i dag er ringere end den man brugte i 70"erne..men der er måske noget med de vandkølede motore med mindre cylender tolerencer og udstødningsventiler som ikke tåler sod..men det er jo 80"er motore..yamaha og kreidler er jo noget historisk gammelt grej...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg tror ikke, der sælges decideret 'dårlig olie' indenfor EU. Men får man fingrene i en forkert type olie, kan det selvfølgelig gå galt. Hvis oliens flash-point ligger så lavt, at olien er brændt af inden forbrændingsprocessen er overstået, smører den ikke rigtigt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3470
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af 12V »

Jeg kører på Castrol TTS på alle mine maskiner, lige fra Puch Maxi til min ret slem tunede 50 ccm Aprilia RS 50 (115km/t på GPS). Det virker for mig, kører kun med 2% olie og har ingen sætninger, aflejringer i topstykke/udstødning og røg :)
stef4905
Junior knallert
Indlæg: 33
Tilmeldt: tors 9. sep 2010 18:40
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af stef4905 »

mange tak alle sammen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af strynboen »

ja vi takker også for et godt spørgsmål..som kan fyre op i en god gang forskelige meninger og erfaringer..da der ikke er et endtydedigt svar..må du tage det hele som grundlag,, for din egne erfaringer
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af patrick j. »

læste lige i manualen der anbefales en SAE-30 blandet 1:25 med 85 oktan, det er der vel ingen af jer der kunne finde på idag:) men det er vel ogsåå skrevet før 2-t oliens tid? personligt ville jeg godt kunne komme i tanke om at gøre det.
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af kreidlerhansen »

Gearkasseolie fungerer udmærket i stedet for 2t-olie - det lugter dog knap så behageligt, og koksdannelsen er mere udpræget. :-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af nielsfup »

Hej
Jeg har erfaring med 2 T olier fra mit arbejde med smørring af store 2 T Diesel motors til marine brug.
Disse MAN B&W motorer bliver smurt direkte ind i cylinderen med et antal dyser det sprøjter olien direkte ind på stempelringene.
En af de vigtigste egenskaber for den olie vi bruger er at den ikke kokser og efterlader et koks lag på stemplet

Det er en såkaldt base olie ( der ikke kokser som almindelig smører olie) der er tilsat additiver til at rense og til at syre neutralisere (der er svovl i det fuel der bruger her)

2T olie til benzin motorer er også lavet på samme base olie ( lav koks)
Derfor er det bedst at bruge en rigtig 2T olie at blande i benzinen. Og så er der sikkert også forskal på disse olier Jeg tænker på kvaliteten. Og evnen til at smører under stor belastning ( varme og høj stemple hastighed)

Jeg ville helt sikkert vælge en god 2T olie især til en motor der er tunet.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg er 100% enig - 2T olie er bedst hele vejen igennem, men gearkasseolie fungerer som nævnt udmærket. Tager vi udgangspunkt i de ældre totaktere, er det kun som følge af varierende oliekvalitet, det var tilrådeligt at køre med 4% olie i benzinen.

Og jo, en pumpet motor stiller større krav til olien.
Lige i dén sammenhæng savner jeg dog en definition af, hvornår en motor er 'tunet'. FS1'en med ~5-6HK er trods alt stadig en standard-maskine, selv om literydelsen er ganske høj.

Altså, hvor hårdt skal den reelt være trimmet, før en del- eller helsyntetisk olie reelt er nødvendig?


Nu nærmer jeg mig vist 3.000km+ i år, indtil videre. Jeg har, som altid, kørt med mine 3% yndlings mineralsk T.Hansen-olie, vel at mærke op til 14.000rpm i 1./2. gear og op til 12.000rpm vedvarende over en del kilometer + høje omdrejninger ved lav hastighed (bykørsel med relativt hårdt pumpet totakter). Knap 12:1 i kompressionsforhold og et fint tændrør, trods jeg forsætligt kører med lidt for stor dyse + nålen i min Bing-karburator er slidt, så 1/4 gas = drukner.
Koksdannelsen er minimal, og en enkelt tankfuld med 2% fuldsyntetisk olie resulterede i en sø af olie i potten - det er jeg nu ved at brænde af med billig-olien. :)

Jeg har i dag skiftet stempelring (jeg kører med en enkelt 1,5mm ring) og fandt en tynd, jævn olie-film på cylindervæg og alle dele, som jeg mener, der bør være. Cylinder og stempel har passeret 2.500km, efterhånden og (næsten) alle honemærker er stadig tydelige.
Dette er entydigt, uanset hvor meget jeg har tævet motoren - med mit kørselsbehov/-ønske og snoldede 30km/L virker det fjollet at doble prisen på olie op for i bedste fald at reducere forbruget med 1/3 fra 3% til 2%.

Motoren har vist kørt knap 18.000km siden den fik nye lejer og krumtap, men den har ingen tegn på slid i hverken hovedlejer eller plejlstang.


Jeg er ikke på jagt efter en 'religiøs diskussion', men jeg er lidt nysgerrig efter flere synspunkter og erfaringer.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af strynboen »

et andet problem med "normal" olie i bensinen er at det bundfælder..og når man slår over på reserve..og den begynder at tage fra bunden af tanken..kan man få en tyk olie i kaburatoren..hvis man ikke ryster tanken inden man køre...det er nent på en velo..men ikke så nemt på en yamaha
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg bruget castrol tts fordi det lugter godt, og det bliver ved med at smørre selv om motoren er rødglødende... hvis man bruger for meget vælter det ud af udstødningen... 2% er faktisk nok, men jeg blander ca 2,5-3%... jeg syntes det er en god olie som kan holde til høj temperatur - hvis man skiller en motor der har kørt på en god olie, kan man se at olien hænger godt ved, og ikke bare bliver kastet i udstødningen... jeg har set flere yamahaer som kørte på 4-5% blanding ( har selv prøvet det ), men de oser konstant og olien render ud af udstødningen - jeg tror ikke for meget olie er skadeligt, men det er meningsløst, dyrt og forurenende...
fra gamle dage kan jeg huske castrol r 30 i metaldunk, det lugter også skide godt, og blev brugt til crossmaskiner og gokart...
da jeg var 16 år havde jeg ikke så mange penge, så knallerten kunne sagtens køre på alm 15/40 eller gearkasseolie - den fik bare lidt rigeligt, men den osede noget kraftigt...
i gamle dage var det ikke unormalt at tændrøret satte stift/lus, men det syntes jeg aldrig man ser mere ??? måske det skyldes vor tids moderne designer olier...
hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af nielsfup »

Hej igen
Ja hvad er tunet. Godt spørgsmål. I mit univers er det større cylinder og mange omdrejninger.
Helt enig i at en alm 5-6 Hk maskine ikke er tunet.
Jeg køre på en ganske alm 2T olie fra ALDI eller Hansen eller dem der er på bud. Og det har virket fint for mig.

Og det med at den danner stift/lus på tændrøret skyldes at der var bly i benzinen dengang. Det er vi fri for nu.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Thomas K
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: man 9. maj 2011 20:45
Kontakt:

Re: hvilken slags olie er bedst?

Indlæg af Thomas K »

Er det her godt til min 1976'er yamaha fs1? :(y) / :(n) :D

Link: http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7050556
Senest rettet af Thomas K man 16. maj 2011 16:52, rettet i alt 1 gang.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"