Vil ikke starte

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Thomaster
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 09:54
Kontakt:

Vil ikke starte

Indlæg af Thomaster »

Hej min nål i karburatoren er lidt medtaget at se på nogle aflejninger af et eller andet kan det være der for jeg ikke kan få min knallert til at kører?
Jeg er næsten helt sikker tændningen står korekt
Hvor meget kompression skal der være og hvordan måler man det?

Mvh Thomas

fs1 4gear
16mm mikuni (dyse 150,160,170)
16mm indsugnings plade
40mm cylindre
Oplagt udstødning (Fizzy)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Vil ikke starte

Indlæg af nielsfup »

Hej Thomas
Vi skal bruge lidt mere for at finde fejlen her.
Nålen skal være fin for at den kommer til at køre godt. Men det er nok ikke det der gør den ikke starter.
Er tændrøret vådt efter start forsøg.
Kompressionen kan du teste ved at trykke kick starteren ned med hånden så skal du mærke god modstand for vær slag.
Er der utætheder ved indsugnings pladen
Gnister tændrøret når det er ude af maskinen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Thomaster
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 09:54
Kontakt:

Re: Vil ikke starte

Indlæg af Thomaster »

Hej igen først vil jeg lige takke for denne hjemmeside hurtig og seriøse svar det er sku fantastik :bravo

Hvad angår nål ser den sådan ud


Kompressionen..... hvis jeg samligner med min puch maxi (70cc) er det ikke det samme men jo ellers vil jeg sige der er ok kmpressionen.

Tændrøret bliver vådt.

Om der er utætheder ved indsugnings pladen ved jeg ikke det skal jeg lige undersøge.

Og jaa der er gnist, tændningen er indstillet efter din flotte Guide (Guide_til_Indstilling_og_fejlfinding_paa_taending) og står 98%
Her er Yamaha metoden:
Yamaha foreskriver at man stiller motoren til en position svarende til 1.8mm før top. (svinghjulet drejes fra bund position, MOD uret) i denne position skal platinerne lige netop begynde at åbne.
Dette kræver man har et måle-ur til montering i tændrørs hullet, eller et tændingsmicrometer samt en tændings tester.
Herunder et billede af et tændingsmicrometer til venstre og et måle ur med adapter til højere:
Når platinerne er justeret til lige netop at åbne i denne position, drejes svinghjulet videre til platinerne åbner maksimalt.
Her skal man måle platinernes maksimale åbning. Denne skal være 0.35mm +/- 0.05mm
Nu måles denne afstand måles med søgerblade.
Er afstanden ikke korrekt er knikseren eller selve knasten slidt, og skal skiftes.
Vedhæftede filer
26042011305-rez (1).jpg
26042011305-rez (1).jpg (86.79 KiB) Vist 7726 gange
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Vil ikke starte

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

Ja den nål trænger til lidt rengøring,,, og når nu nålen ser sådan ud kan hele din karburator trænge til en grundig rensning også,,,, der skal ike meget snavs til i stygerøret nålen der sider i for at det ikke virker,,, alle huller i siden af stigerøret lige over dysen skal være rene ,,, for at den vil køre,,, men følg fups guide om karburator renovering / rensning,,, så skal du nok få gang i den igen,,,, og prøv lige et andet tændrør ,,, da nogle af NGK`rne har det med at glemme at tænde efter ganske kort tid,,, der kan være gnist på,,, når du holder det mod topstykket,,, men når det er under tryk fra kompressionen ,,, så vil de ikke ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Thomaster
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 09:54
Kontakt:

Re: Vil ikke starte

Indlæg af Thomaster »

Apropo så har jeg læst flere steder at T-hansens tændningspole skulle være noget lordt men jeg ved ikke hvordan de ser ud derfor smidder jeg lige et billede af min, jeg har målt den og den ligger på 6k ohm så skulle den vel være ok?


Indsugningspladen kigger jeg på her i weekeden.
Vedhæftede filer
28042011310-rez.jpg
28042011310-rez.jpg (104.29 KiB) Vist 7726 gange
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Vil ikke starte

Indlæg af nielsfup »

Hej
Har lige rezised billederne
Det kan jo godt være det er den Thansen spole. Jeg har ikke haft gode erfaringer med dem far Hansen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Thomaster
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 09:54
Kontakt:

Re: Vil ikke starte

Indlæg af Thomaster »

Hej igen så har jeg kigget på indsugningspladen og menbranen og som i kan se er indsugningspladen kun lidt skæv men menbranen som er helt ny fra T-hansen meget skæv :x . Tænkte på om det ville hjælpe hvis man brugte to pakninger? bare lige ind til man fik rettet dem af i en drejebænk?
02052011073-2.jpg
02052011073-2.jpg (142.83 KiB) Vist 7684 gange
Jeg haved ellers prøvet at gi det noget silicone pakning. Kan det være derfor den ikke kan starte?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Vil ikke starte

Indlæg af claus olieklud »

hej... membranen kan du bare planslibe på noget groft sandpapir - læg sandpapiret på en plan flade fx et stykke finerplade eller på køkkenbordet... det er jo alumilium så det er let at slibe i - du kan gøre det samme med indsugningspladen, men der skal arbejdes noget mere... jeg vil bestemt ikke mene at du kan bruge en drejebænk til det... den skal blive tæt med kun en pakning og intet andet... hilsen claus olieklud...
Thomaster
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 09:54
Kontakt:

Re: Vil ikke starte

Indlæg af Thomaster »

God ide tak :D
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Vil ikke starte

Indlæg af Tottenham »

Thomaster skrev:God ide tak :D
Og husk nu, at bruge fladhovedet bolte til membran, og ikke ombracko, da der ikke er plads til dem :what2
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Thomaster
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 09:54
Kontakt:

Re: Vil ikke starte

Indlæg af Thomaster »

Så nu er jag sikker på membranen er tæt men det hjalp ikke :( jeg er sku ved at gi op.
Jeg ville gerne prøve en anden tændspole men så skal jeg hen og købe en og hvis det så ikke er det er pengene jo spilt :(
Thomaster
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 09:54
Kontakt:

Re: Vil ikke starte

Indlæg af Thomaster »

Så fik jeg sku liv i den :tuba Igår da jeg var gået i seng og lå og tænkte over det fandt jeg på tage min lyspistol og tilslutte den. Jeg tog strømmen fra min motorcykel og satte klemmen til yamahaen og jokkede nogle gange på kigstarteren der skete ingen ting så prøvede jeg samme metoede på min puch maxi på der virkede det. Herefter skiftede jeg tændrøret ud med det fra maxien så virkede det og yamahaen sprang også igang efter 3-4 hug :flag :) :D
Thomaster
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 09:54
Kontakt:

Re: Vil ikke starte

Indlæg af Thomaster »

Lige som Yamaha FS1 50SS skrev (prøv et andet tændrør) men det var jo helt nyt? :shock: ........... Tak for alt hjælp :dust
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Vil ikke starte

Indlæg af Poul-Erik A. »

Nyt tændrør...hmm, er det NGK ? De er desværre velkendte for at være fejlbehæftede. :?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Thomaster
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 30. mar 2011 09:54
Kontakt:

Re: Vil ikke starte

Indlæg af Thomaster »

Jep NGK hvad er det beste tændrør jeg kan tag til den opsætning (cyl. karbu. sov.) jeg kører med?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Vil ikke starte

Indlæg af Poul-Erik A. »

Et godt bud kunne være Bosch Platin eller de nye Denso herfra shoppen - men NGK fra aut. forhandlere (og IKKE Thansen) plejer også at være OK...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"