Motoren bliver for varm og køre meget skidt

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Motoren bliver for varm og køre meget skidt

Indlæg af nielsfup »

Min søn på 18 havde, som han normalt gør, lånt min gamle FS1'er på arbejde. Den har nu gået 1800 km med 60ccm tun uden nogen problemer MEN :evil: . Han ringede til mig 10min efter han var kørt og klagede over den ikke kunne køre mere end 55 og blev så varm at det røg fra cylinderen, altså uden på.
jeg fortalte ham at det nok var for tynd blanding ( den bliver varm ) og foreslog at prøve med chokeren. Det gik lidt bedre og efter 10 Km kom han tilbage. Jeg tog tændrøret ud og det så ikke så slemt ud men det viste sig at nålen i kasburatoren var gået løs så den sad i stråle røret og blokeredere, se billeder herunder.
Det er utroligt hvad de gamle Yahahaer kan holde til.
Vedhæftede filer
DSC02239.JPG
DSC02239.JPG (148.82 KiB) Vist 10198 gange
DSC02241.JPG
DSC02241.JPG (153.25 KiB) Vist 10197 gange
DSC02240.JPG
DSC02240.JPG (137.21 KiB) Vist 10187 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Rasmus H
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 18:14
Kontakt:

Re: Motoren bliver for varm og køre meget skidt

Indlæg af Rasmus H »

Hold da op, det er første gang jeg har set det :o
Yamaha ska' man ha'!
Yamaha FS1 4-gear DX '78
Puch 3 gear *årstal ukendt, skriv hvis du ved hvilket årstal det kan være*
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Motoren bliver for varm og køre meget skidt

Indlæg af nielsfup »

Ja også mig
Og jeg kan ikke finde den lille låse ring.
den må ha spist den :oops:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Motoren bliver for varm og køre meget skidt

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Niels

Ja det var da et rigtigt øv problem :? godt der ikke skete mere med den men er du heldig kan du finde låseringen i udstødningen eller krumtaphus :lol: har selv prøvet at glemme at låse gaskablet med hestesko fjederen og det hoppede af og 10 km på fuld opskruet tomgangsskrue er sgu heller ik så sjovt :twisted: men bedre end at trække den hjem :mrgreen: :mrgreen: :wink:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Motoren bliver for varm og køre meget skidt

Indlæg af strynboen »

ved ikke om det kan betalesig at pille melbramen af og blæse med tryklugft,hvis låse skiven har lejret sig i krumtaps huset,,nå ja også at tage cylenderen af så den kan blæse ud,,men den er nok som johnny siger allerede ude i lydpotten nu.. :? :?
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Motoren bliver for varm og køre meget skidt

Indlæg af nielsfup »

Hej
Jeg har skildt hele skidtet ad og blæst med trykluft men uden held. Jeg fandt ikke noget :oops:
Nå men nu køre den igen så alle er glade indtil den skide låsering sætter sig mellem cylinderen og stemplet
Lad os vente og se :?
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Rasmus H
Junior knallert
Indlæg: 42
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 18:14
Kontakt:

Re: Motoren bliver for varm og køre meget skidt

Indlæg af Rasmus H »

Lad os så bare håbe låseringen evt. er blevet skudt ud af udstødningen også :o
Det krydser jeg finger for, at den har :)
Yamaha ska' man ha'!
Yamaha FS1 4-gear DX '78
Puch 3 gear *årstal ukendt, skriv hvis du ved hvilket årstal det kan være*
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Motoren bliver for varm og køre meget skidt

Indlæg af nielsfup »

Ja så skete det.
Sønnen kørte igen på arbejde og efter 5 Km ringede han. Og stemplet havde sat sig så baghjulet blokerede. Øv
Jeg pakkede bilen med værktøj og en ny cylinder stempel og top. Og nu køre den igen.
Men jeg ved ikke om det er den lille låsering til nålen der har lavet balade eller det er fordi den har kørt meget varmt da strålerøret var blokeret af nålen. Jeg syntes der er et hak oppe på den øverste del af stemplet (over øverste ring) det kan stamme fra den lille ring fra kaburatoren.
Nå mem jeg må lige se om selve cylinderen kan reddes. Det er nemlig den eneste 43mm jeg har.
Vedhæftede filer
DSC02248.JPG
DSC02248.JPG (143.07 KiB) Vist 10007 gange
DSC02249.JPG
DSC02249.JPG (137.65 KiB) Vist 10004 gange
DSC02250.JPG
DSC02250.JPG (143.26 KiB) Vist 10006 gange
DSC02251.JPG
DSC02251.JPG (120.89 KiB) Vist 10000 gange
DSC02252.JPG
DSC02252.JPG (149.87 KiB) Vist 10004 gange
DSC02253.JPG
DSC02253.JPG (143.89 KiB) Vist 9995 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Motoren bliver for varm og køre meget skidt

Indlæg af nielsfup »

Det lille hak passer i position lige med den ene bagerste skylle port.
Så jeg er sku ret sikker på at låseringen har gemt sig i krumtaphuset og så er kommer op via den ene skylleport.
Vedhæftede filer
DSC02256.JPG
DSC02256.JPG (141.89 KiB) Vist 9999 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Motoren bliver for varm og køre meget skidt

Indlæg af Michael A »

Det lyder som noget af en omgang du har haft :/
Har selv prøvet det med, at stemplet sætter sig, ikke noget rart, men heldigvis for mig var det bare varmesætning. Ved du om der er betydelig forskel fra et normalt stempel og et HighSpeed stempel?
Held og lykke med redningen :)
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Motoren bliver for varm og køre meget skidt

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej


Øv den blev dyr den låsering :( :?
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Motoren bliver for varm og køre meget skidt

Indlæg af Kim B S »

Hej Nielsfup.
Træls med dele i motoren som er de forkerte steder, i mine unge dage oplevede jeg at en stempelring knækkede, og nogle dage efter at jeg havde repereret min Yamaha, satte motoren sig fast. Det vidste sig at et lille stykke stempelring, ca. 2 mm. langt havde sat sig fast nederst i krumtaphuset. :lol: Det lykkedes heldigvis at dreje motoren baglæns, så stumpen gik løs, og så afmonterede vi motoren, så kunne det lade sig gøre at hælde stumpen ud af toppen af motoren. :wink: men alligevel lidt meget arbejde på grund af en knækket stempelring. :lol:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Motoren bliver for varm og køre meget skidt

Indlæg af nielsfup »

Ja det er simpelhen noget lo**. Men jeg var næsten klar over at det kunne ske.
Der skal ikke meget til at stoppe festen.
Jeg må bestille en ny cylinder og stempel så jeg er kørende igen
Det er dog lidt utroligt at den lille låsering overhovdet kan komme fra toppen af gasspjældet on ned i krumtaphuset.
Den kan kun komme derned igennem slidsen til gaskablet. Men det ka den altså :evil:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Motoren bliver for varm og køre meget skidt

Indlæg af Poul-Erik A. »

En sur oplevelse må man sige og jeg har også prøvet på en Sting, at en låsering fra stemplet efter mange km´s kørsel ikke gad sidde der længere (måske metaltræthed ?) med samme resultat som på dine billeder... :x
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Motoren bliver for varm og køre meget skidt

Indlæg af strynboen »

ja der er ikke plads til noget overflødigt der inde :? :?har prøvet at hondaen engang fik for mager blanding,så den trak krydspinden ud gennem bunden ag stemplet,,,der var 18 km hjem,,og mobiltlf var ikke opfundet dengang :evil: :evil: så selv en 4 takter kan køres varm,,med mager blanding
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"