Adskille motorblok samlet med flydende pakning???

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
jon13
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 28. jul 2008 11:18
Kontakt:

Adskille motorblok samlet med flydende pakning???

Indlæg af jon13 »

Hej Alle. Har just for nylig anskaffet mig en fs1, sådan lidt for at komme min ungdom i hu. Det var imidlertid en sølle fyr - (ok det vidste jeg godt - og prisen på den var sat derefter) - og jeg kan nu se at der kommer til at gå en rum tid med at sætte den i stand - hvilket også er en udfordring fordi det eneste knallert jeg tidligere har rodet med er en maxi og det er 17 år siden. Derfor er det utroligt heldigt at jeg fandt dette forum hvor jeg kan se der virkellig er folk som ved hvad de snakker om. Dejligt. Nå men for lige at ridse de første problemer op jeg er stødt på:

Kickstarteren slår ikke tilbage. Den tager fat - starter også knallerten, men bliver drevet videre ned mod udstødningen så længe motoren kører. Herefter kan jeg manuelt dreje den tilbage, starte motoren igen - og problemet fortsætter. Udfra gennemlæsninger herinde gætter jeg på at det er den berømte kickstarter fjeder som er gået. Jeg er derfor gået i gang med at komme ind til den. Jeg fandt en fremgangsmåde i et andet indlæg herinde som beskrev hvorledes man kunne udføre "operationen" uden at afmontere motorblokken. Imidlertid kan jeg ikke rigtig pille skjoldet som sidder foran akslen af. Jeg har :

Karburator (den manglede halvdelen af skruer mv.- så det var nu meget godt at få den af alligevel så jeg kan råde bod på det)
Udstødning
Fodhviler
Jeg tog også indsugningspladen af men tror nu ikke den fæstner ind mod motorblokken - men just in case.
Dernæst fjernede jeg ialt 7 unbracobolte - 5 ens, 1 lille , 1stor. Men skjoldet sidder stadig kimet fast. Jeg kan ikke forestille mig at skulle møve en skruetrækker igennem for at tvinge dem fra hinanden, for det kan da næppe være sundt? Men hvad så. Det er sikkert flydende pakning som er problemet her, med mindre jeg virkelig har overset noget, hvordan hulen får jeg skilt skidtet ad?

Pft. Jon
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Adskille motorblok samlet med flydende pakning???

Indlæg af nielsfup »

Hej
Velkommen til
Det med skjolder er nok bare et spørgsmål om at gi det et par slag med en plastic hammer. Hvis der er brugt flydende pakning kan det godt sætte rigtigt fast. Ellers kan man med forsigtihed prøve med en skruetrækker. Men vær forsigtig :wink:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Adskille motorblok samlet med flydende pakning???

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Jon

Velkommen til dig :D

jeg kan se at Niels er i gang med at hjælpe dig 8)
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Adskille motorblok samlet med flydende pakning???

Indlæg af Henrik N »

Mojn Jon

og velkommen til forumet håber du får glæde af det :D
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
MDT
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 18:46
Kontakt:

Re: Adskille motorblok samlet med flydende pakning???

Indlæg af MDT »

Velkommen til :D Tror også bare det er om at få en, så lille skruetrækker ned i sprækken og så slå forsigtigt. Og så måske tage en større jo længere du kommer ned, uden at beskadige blokken :wink:
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Adskille motorblok samlet med flydende pakning???

Indlæg af nielsfup »

Ja lige præsis
Somme tider må man bruge cowboy triks. Og det med en lille skruetrækker og derefter en stor er et rigtigt godt trixs.
Men vær forsigtig ikke bruge vold :wink:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
jon13
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 28. jul 2008 11:18
Kontakt:

Re: Adskille motorblok samlet med flydende pakning???

Indlæg af jon13 »

Hej igen. Tak for den fine velkomst :D
Så lykkedes det mig, endelig. Et stykke massivt træ imellem og så lige en tre stykker rundt på skjoldet med min lægtehammer, så ville det lige pludselig godt rette ind 8)
Så var næste problem at placere kickstarter akslen igen efter udbytning af fjederen.
Jeg fik langt om længe placeret den rigtigt (håber jeg) ved at hægte fjederen på, og så dreje akslen til rette position vha. selve kickstarteren, og så skubbe akslen helt ind på plads.Men tandhjulet gik på nogle gange i processen. Skal det gøres sådan, for det synes jeg nu ikke var SÅ nemt igen (låseklipsen på tandhjulet var også en faktor indtil jeg opdagede at der er en fordybning i selve skjoldet hvor den skal placeres). Nuvel den kom på plads, returnerer fint og "øffe" ville sågar starte efter karburatoren kom på. Det tager jeg som et godt tegn :lol:

Imorgen tager jeg så fat på baghjulet, og her har jeg allerede nu lidt spørgsmål... Jeg kan se at det er meningen at der skal sidde et afstandsstykke mellem lejerne inde i selve navet. Men hvordan bliver det lige holdt på plads, så man kan få akslen igennem??? Stykket sad ikke i da jeg skilte hjulet ad, ej heller var der simmeringe el. lignende, kun et par smadrede lejer som vist kørte lidt rundt på må og få derinde.
Hvis det er bedre at jeg opretter et nyt indlæg om dette må i lige sige til.

Venter spændt på næste hint... :oops:

Jon
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Adskille motorblok samlet med flydende pakning???

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Jon

Godt du fik lavet kickstarteren :D

Afstandsstykket i baghjulet / forhjul der sætter du det ene leje i navet og så sætter du afstandsstykket ind ( husk at give noget fedt derinde ) og så det andet leje i navet og når lejet er ved at være i bund retter du afstandstykket til med en skruetrækker ( sæt evt en aksel op igennem det første leje til at styre efter ) når lejerne er helt inde på plads holder de afstandsstykket på plads men ikke stramt ( kan godt flyttes ved af skubbe det med en skruetrækker ) lejerne kan med fordel slås let på med en stor top ca. en 30`r så du slår jævnt på yder ringen af lejet når det presses i ligeså evt simmeringe / pakdåser slå aldrig direkte på lejet med en dorn eller lignende håber det bringer dig vidre :D :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Adskille motorblok samlet med flydende pakning???

Indlæg af Kim B S »

Hej Jon13.
Velkommen på forum. Det glæder mig at se at du er kommet godt igang her inde, og har fået lidt hjælp fra nogen af de kloge hoveder, her inde fra. Jeg har jo selv lavet en reperation af kikstarteren på min Yamaha, da jeg var til Grenaa Træf. Der var jeg så heldig, at have en hel flok af de kloge hoveder rundt om mig, da jeg stod og skrugede. Det var uden tvivl grunden til at alt virkede efter hensigten, da jeg fik samlet min Yamaha færdig, og det har virket siden. :wink: :D :mrgreen:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Ole Rasmussen
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 21:32
Kontakt:

Re: Adskille motorblok samlet med flydende pakning???

Indlæg af Ole Rasmussen »

Hej Jon!

Du kunne måske have gavn af denne værkstedhåndbog som ligger til at downloade herinde, eller måske en kan sende den til dig via MSN

:wink: øhm egentlig må jeg lige selv kigge om det er muligt at downloade den fra sitet her, da jeg har den på papir, men gerne vil have den på computeren, da jeg er lidt følsom overfor den, da jeg bruger sorte fingre til at bladre i papirudgaven :wink:
jon13
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 28. jul 2008 11:18
Kontakt:

Re: Adskille motorblok samlet med flydende pakning???

Indlæg af jon13 »

Hej Ole.
Ole Rasmussen skrev:Du kunne måske have gavn af denne værkstedhåndbog som ligger til at downloade herinde, eller måske en kan sende den til dig via MSN

:wink: øhm egentlig må jeg lige selv kigge om det er muligt at downloade den fra sitet her, da jeg har den på papir, men gerne vil have den på computeren, da jeg er lidt følsom overfor den, da jeg bruger sorte fingre til at bladre i papirudgaven :wink:
Jeg har hentet... Både den danske og den engelske, og ja de er til kæmpe hjælp (Mener bare jeg søgte på den).

EDIT: De ligger her:
viewforum.php?f=21
/EDIT

Til gengæld døjer jeg gevaldigt med baghjulet(bremsen i særdeleshed). Jeg har nu skiftet alt undtagen navet, og oplever stadig at det er umuligt at stramme bremsen. Bremsearmen går med, men rykker bare stille og roligt op ad bremsestangen, uden at bremse hjulet., lige indtil jeg når enden af gevindet. :evil: :evil: Den rykker opad i små hak, som desværre indikerer for mig at bolten når at dreje 180 grader, hvilket jo så tyder på at navet er for smadret til at kunne bruges. (Er jeg på rette vej her?) Men jeg har ikke rigtig lyst til at kaste flere penge efter den nu, den står mig allerede i 3000 og mangler alt fra lys til udstødning, desuden er den pivulovlig, og der er hul i motorblokken over svinghjul/strøm og lys. Det bliver nok skrinlagt indtil jeg falder over nogle svinebillige reservedele fra nogen som bare skal af med skidtet :? Argh!!!! Den blev sq nok lige en tand for billig alligevel, skulle nok have fundet en i lidt bedre stand og så have betalt lidt mere.

/Jon
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"