hvordan laver man det 5 gear

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
katapouser

hvordan laver man det 5 gear

Indlæg af katapouser »

ja.
nogen der ved hvordan man får splejset en 5 trins gearkasse sammen?
evt nogle der har gjort det som kunne være behjælpelig

mvh sonny
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej du, det er ikke lige dele man finder på træerne, men sommetider dukker der en 5 gears motor op på ebay.

Så vidt jeg ved er det både skiftetromle, akseler og selvfølgelig tandhjul du skal ud og finde. Og så skal du huske at du ikke længere har frigear, men det er du jo nok ligeglad med på sådan en raket du er ved at bygge.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
katapouser

Indlæg af katapouser »

ja de er ikke lige sådan at finde heh..
ja er ligeglad med frigearet, så det er ikke det der skal hindre mig heh
Brian
Junior knallert
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 23:15
Kontakt:

Re: hvordan laver man det 5 gear

Indlæg af Brian »

Sad lige og kiggede på vores søsterside i Holland og fandt dette link med billeder af både en 4 og en 5 trins gearkasse

http://www.fs1forum.com/Algemeen.html
gå ind under motorblok

Foruden gearkasserne er der iøvrigt en masse god information om de enkelte modeller, ærgeligt at det er på Hollandsk
Yamaha FS1 1978 K1 ens motor og stel nr. (er renoveret)
Yamaha FS1 1978 DX ens motor og stel nr. projekt
Yamaha FS1 1977 K1 er renov

Venlig hilsen
Brian
Brugeravatar
palle
Stor knallert
Indlæg: 183
Tilmeldt: fre 24. aug 2007 19:38
Kontakt:

Re: hvordan laver man det 5 gear

Indlæg af palle »

Yamaha fs1 78'k1 bygget som dx wineberryred, nummer match
Yamaha fs1 ss k1 72' drejeventil blå nummer & nøgle match
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: hvordan laver man det 5 gear

Indlæg af Jensmc »

Jeg har en 5-gears i min FS1 1975 og selvfølgelig er der et frigear. Det er mellem 1 og 2 gear. Tromlen bliver holdt i denne stilling af en fjederbelastet stålkugle, som er placeret lige foran frigearskontakten. Man kan se støbningen i krumtaphuset, så det er bare at gøre krumtaphuset færdigt. Der er nu ikke den store forskel i den måde den kører på i forhold til en 4-gears. Men der er selvfølgelig et bredere arbejdsområde. Jeg kan huske at Larsen-trim i tyskland reklamerede i danske ungdomsblade omkring 1980 om salg af hele knallerter med 5 gear. Prisen husker jeg ikke.
MVH
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: hvordan laver man det 5 gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jensmc skrev:Jeg har en 5-gears i min FS1 1975 og selvfølgelig er der et frigear.
Hej Jens,

Faktisk har jeg nu hørt at der findes 2 udgaver af 5 gears, en med & en uden frigear :shock:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: hvordan laver man det 5 gear

Indlæg af Jensmc »

Hvis du ikke har kugle og fjeder i ER der ingen frigear. Og hvorfor i alverden skulle man lave en gearkasse uden frigear? I Kina måske - og dog.
Næh, den tror jeg bare ikke på!
MVH
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: hvordan laver man det 5 gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Mener faktisk det var Erik jeg snakkede med om det.... Snakker jo med så mange om yamaha :wink:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: hvordan laver man det 5 gear

Indlæg af FS1originalen »

Jep det var mig der har sat den historie igang med 2 typer. 1 med og en uden frigear...
Når jeg nu hører fra Jens at der er en detalje med en kugle som man måske lige selv skal lave, så vil jeg da med det samme sige at jeg ikke har nogen form for dokumentation der fortæller at der rent faktisk findes 2 typer.
Jeg har jo set (og Jens har bekræftet) at der findes en version med frigear. Den uden kommer af at jeg selv - en kort overgang - havde en 5 gears motor uden frigear og på et tidspunkt var der et klogt hoved der fortalte mig at "det var dem vi brugte til baneracere i halvfjerdserne", og her er frigear jo ikke det mest nødvendige. Jeg har aldrig nærstuderet dennne motor indvendig så det er da bestemt sansynligt at der er tale om samme gearkasse som med frigear, men som nogen ikke har gidet - eller evnet - at udstyre med de sidste detaljer.
Ps. Omtalte motor har forresten været til salg i DBA til en mindre formue for nylig.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: hvordan laver man det 5 gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det må så næsten være her du mener at der sidder en fjeder og kugle under eller ?
Vedhæftede filer
crankcase.JPG
crankcase.JPG (31.11 KiB) Vist 12801 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: hvordan laver man det 5 gear

Indlæg af Jensmc »

Det er lige netop der!!
Man skal lige huske på, at det er vigtigt, at hullet sidder rigtigt. Ellers vil frigearet være "lidt til den ene side", så den har lidt idgreb i 1. eller 2. gear. Dette lyder skrækkeligt og slider på gearhjulene. Hvis man laver det, skal man lige huske, at det borede hul fra fabrikken har en stålforing indpresset. Denne har kunnet købes. Ellers er aluminiummet slidt op på ingen tid.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: hvordan laver man det 5 gear

Indlæg af strynboen »

mon ikke at kuglen er monteret i styret,så den bliver i styret,og kun stikker lidt ud,der er nok et lille krave der holder den på plads
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: hvordan laver man det 5 gear

Indlæg af Jensmc »

Det er rigtigt!
Stålstyret går ca. 3 mm længere ind mod skiftetromlen end der er aluminium til. DVS at styret næsten rører tromlen. Derved kan kuglen ikke smutte væk fra sit leje.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Rfn
Junior knallert
Indlæg: 37
Tilmeldt: tors 20. mar 2008 21:10
Kontakt:

Re: hvordan laver man det 5 gear

Indlæg af Rfn »

Hej er det ikke dig der vil sælge din Yamaha inde på dba http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.a ... d=54573761???????


Den har nogle fede fælge.
Yamaha FS1 Årgang 78 4-gear dansk.
Rasmus Frydendal Nielsen
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"