koblings-problemer...

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

koblings-problemer...

Indlæg af Nikolaj Y »

hej, har haft lidt bøvl med min kobling... jeg har prøvet at sende den i gear, men vil ikke koble ud :whew jeg har fulgt fups guid til punkt op prikke.. og jeg kan simplethen ikke se hvorfor den ikke vil :x jeg har ny original koblingssnegl i, koblingsskålen er filet for hakker, skruer og koblingssnegl er justeret helt ind osv. osv.... men stadig ingen held...
- hvad kan jøg gøre :tuba :? når jeg tager fat i koblingsklingen og trækker ind er den hård, men ikke hårdere end den burde og slipper hurtigt igen når den er sluppet.. hjælp :crying
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af T.B. »

Har du checket om den kugle mellem pindene er trillet ud ? :D
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Ud fra hvad du skriver ,,, at klingen / grebet virker lidt hård / stram når du trækker den,,, og du har filet koblingsskålen for hakker og skruerne er helt inde på koblingsknastens trykplade,,, så tyder det på at du har simset primær tandhjulet / koblingsskålen for hårdt op,,, enten inde ved lejet eller også ude i skålen ved koblingsknasten,,, så når du spænder møtrikken der holder koblingen på plads på akslen,,, kommer til at spænde koblingskasten fast på koblingsskålen,,, koblingsskålen og koblingsknasten skal kunne bevæges uafhængigt af hinanden når koblingen er trukket / koblet ud,,, og de skal også kunne bevæges uafhængigt af hinanden inden du sætter koblingspladerne i,,, det er "hakkerne" på koblingspladerne som får gearkassen til at køre med rundt,,,dem skubber man fra hianden med koblingsgrebet på styret så der bliver "friløb" når der kobles ud,,,

også den korte version,,,

koblingsskålen og koblingsknasten skal kunne bevæges uafhængigt af hinanden,,, også uden koblingspladerne er monteret,,,,
Senest rettet af Yamaha FS1 50SS fre 18. mar 2011 22:15, rettet i alt 1 gang.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af Nikolaj Y »

ja, johnny... du har fat i nogen :? tænke, tænke.... tror måske du har ret :D men hvordan skal jeg så undgå at jeg spænder for meget eller hvad er skyld i det :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af Kai »

Du har ikke proppet en skive for meget i bagved koblingsknasten ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Nikolaj Y skrev:ja, johnny... du har fat i nogen :? tænke, tænke.... tror måske du har ret :D men hvordan skal jeg så undgå at jeg spænder for meget eller hvad er skyld i det :D
du skal have skålen og knasten af igen,,, også skal du tage trykskiverne af akslen ( ligner spænde skiver ) der er en inde ved lejet og en ude ved knaste på gl, model med bryst skruer,, ( kobberskive ),,, den ved lejet skal helst være der,,, den ude ved knasten er muligvis formeget ,,, eller der skal en tyndere i hvis det giver for meget slør ind og ud på akslen uden den,,, kobber skiven er nem at lave tyndere på et stykke meget finkornet smergel lærrede eller sandpapir,,, den skal helst være 100% klat igen når du har slebet på den,,,

du behøver ikke tage motoren af for at lave det ,,, olie,, fodhviller ,,, udstødning,, og kickstarter pedal og karburator skulle være nok at tage af ,,, til at du kan lukke op indtil koblingen ,,, så kan du jo prøve den med koblingsgrebet på styret inden du skiller det ad og samler det igen,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af Dewil »

Vil meget gerne indskyde en detalje...... Justerskruen på koblingssneglen skal ALDRIG spændes, den skal blot skrues løst ind til der mødes modstand.... det skal gøres med følelse.... ikke spændte musker..
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af Nikolaj Y »

ok takker, vil jeg lige prøve på søndag da jeg ikke er hjemme i morgen :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af Dewil »

Der må arbejdes om natten.. :lol:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af Nikolaj Y »

ja, så er problemet fundet :teeth2 en skive for meget så koblingen sad fast :oops: ... men dejligt problemet er fundet :D men, men, men....NYT PROBLEM

- jeg har fået problemer med strømmen :crying der kommer gnist en gang i mellem og andre gange ikke :( jeg har tjekket stikkene... kan der være en fejl i tændingen :?: eller er det ledningerne der er fejl i :?: alle ledninger er nye... hjælp :!: :!: ...
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
hybber
Fuldblods knallert
Indlæg: 396
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 13:44
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af hybber »

Nikolaj Y skrev:ja, så er problemet fundet :teeth2 en skive for meget så koblingen sad fast :oops: ... men dejligt problemet er fundet :D men, men, men....NYT PROBLEM

- jeg har fået problemer med strømmen :crying der kommer gnist en gang i mellem og andre gange ikke :( jeg har tjekket stikkene... kan der være en fejl i tændingen :?: eller er det ledningerne der er fejl i :?: alle ledninger er nye... hjælp :!: :!: ...
Hejsa!

Prøv at se om den gnistrer mellem platinerne når du træder på kickstarteren! Er der det, er det muligvis din kondensator der er stået af! Min gjorde det samme, gnist på tændrøret men kun nogen gange, og ikke særlig kraftig! Skiftede kondensatoren, og vupti!

Det er hvertfald én mulighed!

jesper
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af Nikolaj Y »

har måske fundet fejlen.. har også arbejdet på den 5 timer i dag :roll: måske for lidt stel til tændspolen... men vil lige prøve det :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af Nikolaj Y »

hej, ja så en den gal igen... min kobling er utæt.. :roll: og det kan jeg ikke forstå.. det drypper ud fra koblingspinden som er ny original... og pakdåsen er også ny fra benny.. kan det være fordi pakdåsen ikke er original :?: :D

mvh. Nikolaj
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af FS1originalen »

En simmerring er normalt en udmærket kvalitet hvad enten den er original eller uoriginal. Er din koblingspind rusten på det stykke der går gennem simmerringen så virker det som sandpapir og ringen holder ikke mange dage...
En anden mulighed er at hullet BAG simmeringen kan være slidt så akslen ikke bliver holdt i centrum af simmerringen - lige nu kan jeg faktisk ikke huske om hullet er direkte i blokken, eller om der sidder en bronzebøsning..

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af Nikolaj Y »

koblinspinden er 100% ny taget ud fra en pose for 4 dage siden :D så tror ikke det er det... men måske muglighed nr. 2 :idea: hvordan skal jeg tjekke det?..
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af nielsfup »

Hej
Det eneste der styre koblings-pinden er hullet i gear akslen. Og igen bliver gearakslen styret af den bronze bøsning der er i blokken.
Her et par billeder
Vedhæftede filer
DSC03064.JPG
DSC03064.JPG (148.64 KiB) Vist 10327 gange
DSC03065.JPG
DSC03065.JPG (140.67 KiB) Vist 10327 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af Nikolaj Y »

det er sjovt nu i siger at den kan sidde skævt så syntes jeg også kun der kommer olie i i toppen :? .... (men er ikke helt sikker)... hvad skal jeg så gøre?... :roll:
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af nielsfup »

Jeg ville skifte pakningen og se om det ikke blev bedre'
Selv en ny pakning kan være i stykker
Gi eventuelt den nye pakning lidt flydende pakning på fladen mod blokken.
der kan jo være en ridse hvor olien kan komme forbi
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af Morten - Webmaster »

du kan også have brugt en for lille kugle i sneglen, så kæntrer pinden og bliver presset til siden så pakdåsen vrides åben
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: koblings-problemer...

Indlæg af Nikolaj Y »

jeg vil i første omgang prøve en ny pakdåse... kuglen er helt ny og jeg havde smurt med flydendepakning :D
- skal jeg så købe den originale eller uoriginale? :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"