Jeg har dummet mig

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
ejn
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 18. dec 2010 11:02
Kontakt:

Jeg har dummet mig

Indlæg af ejn »

Så har motoren fået nye lejer. Læser så i vejledningen at højden på stoppet til reed-ventil skal være 7mm. Min højde er, målt med skydelære, 17.05. Måler jeg mon det forkerte sted, er stoppet bøjet rigtig meget bagud eller er der en trykfejl så der burde stå 17 istedet for 7.
Syntes bare det er pudsigt at de er blevet bukket præcist 10mm.

Jeg har ved en fejl monteret pakdåse i tændingsside 3mm under niveau. Som vist på tidligere billeder har jeg jo fået svejst et øre. Da jeg så skal montere tænding ligger det og vipper. Det inderste af tænding er støbt så det ligger en smule dybere, så jeg sænker pakdåsen, men desværre viser det sig at tændingsanlægget lå på et lille hjørne af svejsning.

Spørgsmålet er så om den forsænkede pakdåse har en negativ indvirkning på den smørekanal som er i krumtaphuset ?
Jeg tror det ikke,men jeg har ikke nogle motorhalvdele og kontrollere det på. Syntes ikke tegningerne giver et sikkert svar. Jeg kunne selvfølgelig vride pakdåsen ud og montere en ny, men vil da ikke gøre det hvis det er unødvendigt.
På forhånd tak
Esben :whew
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

Billede 1

lejet sidder i bund i lejehuset og er lige under plan med væggen til krumtaphuset
yamaha 1977 DX chrom (13).jpg
yamaha 1977 DX chrom (13).jpg (76.33 KiB) Vist 10191 gange
Billede 2

pakdåsen sidder på denne motor ca 1 mm undersænket
yamaha 1977 DX chrom (18).jpg
yamaha 1977 DX chrom (18).jpg (90.44 KiB) Vist 10191 gange
billede 3

lejet er nede og flugte kanten / en smule under kanten ,,,
yamaha 1977 DX chrom (19).jpg
yamaha 1977 DX chrom (19).jpg (88.31 KiB) Vist 10191 gange
Billede 4

semiringen er helt i bund i holderen ,,, pas på den semiring når du sætter afstandsbøsningen i du kan trække fjederne ud af semiringen med bøsningen det er en god ide at skubbe bøsningen næsten helt igennem fra den ene side ,, så man forsigtigt kan se om fjedren sidder på sin plads gør den ikke det kan man forsigtigt ligge den på plads igen,,, men pas på de fjedre tåler ikke meget,,, også skubbe den tilbage bagefter husk at give lidt olie så det glider nemt
yamaha 1977 DX chrom (22).jpg
yamaha 1977 DX chrom (22).jpg (72.35 KiB) Vist 10191 gange
på linket herunder er der en tråd med membranden ,,, hvor meget at bladene må åbne justeres helt ude hvor membrand stoppet er mest åben


viewtopic.php?f=23&t=7387
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
ejn
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 18. dec 2010 11:02
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af ejn »

Hej Johnny
Tak for svaret. Tror desværre vi taler forbi hinanden. Jeg prøver at forklare mig bedre.
Ender smørekanal i bunden af lejepasning eller i bunden af pasning til simmerring og det er kun tændingssiden som jeg er i tvivl om. Hvis den ender i leje siden tror jeg ikke der er nogle problemer. Men hvis det er på den anden side er jeg i tvivl om simmerringen kan lukke for smørekanalen

Billede 1 : 3mm under kant
Billede 2 : Højde på stop. Bliver bare mistænksom da det er nøjagtig 10mm for højt. Det kan jo sagtens bare være en tilfældighed. Tråden giver ikke svaret på det.
Vedhæftede filer
IMG_2201 [1600x1200].JPG
IMG_2201 [1600x1200].JPG (116.69 KiB) Vist 10178 gange
IMG_2203 [1600x1200].JPG
IMG_2203 [1600x1200].JPG (82.05 KiB) Vist 10178 gange
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af nielsfup »

Hej
Blad fjeder stoppet er originalt 7mm ( samme metode som du måler efter på billedet )
17mm må du ikke prøve med. Jeg mener ikke det giver meget at øge denne højde.
Måske 8mm max

Her er et billede af kanalen du omtaler.
Jeg er ikke helt sikker på hvad denne boring er til for. Lejet bliver jo smurt inde fra selve krumtap huset.
Måske er det et levn fra Auto lube systemer hvor der kunne komme til at være lidt olie ved indsugningen. Men er ikke sikker
Vedhæftede filer
DSC02753.JPG
DSC02753.JPG (130.45 KiB) Vist 10161 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af Jensmc »

Jeg mener ikke, at der er noget problem i simmerringens placering. Det skal nok virke. Du har faktisk vundet lidt underkompression, når den er skubbet længere i, men virkningsmæssigt er det nok ligemeget.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af nielsfup »

Enig
Men hvad har den boring mon været til
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af Jensmc »

Det er en smørekanal, men nok ligegyldig med de olier, vi har i dag.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af nielsfup »

Jo Jens
Men lejet bliver jo smurt inde fra.
Og som jeg husker det er lejet lukket på ydersiden originalt.
Jeg tænkte om det kunne være en dræn boring oppe fra det lille kammer ved indsugningspladen :?:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af Jensmc »

Det eneste leje, der er lukket, og kun i den ene side, er det leje ved koblingen. Resten SKAL vær åbne for benzin/olie- blandingen.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

nielsfup skrev:Jo Jens
Men lejet bliver jo smurt inde fra.
Og som jeg husker det er lejet lukket på ydersiden originalt.
Jeg tænkte om det kunne være en dræn boring oppe fra det lille kammer ved indsugningspladen :?:
På det ene af mine billeder lidt længere oppe i tråden kan man se at den kanal har forbindelse ud i koblings siden ,,, mener også at det er markeret i olieskjoldet,,, det kunne jo være for at dryp smøre semiringen og afstandsbøsningen,,, så når koblingen pisker olien rundt kan det dryppe derind ,,, eller det kan være em kanal som skal forhindre overtryk bag semiringen når motoren bliver varm,,,, det er bare et bud / gæt på det ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
ejn
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 18. dec 2010 11:02
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af ejn »

Hej

Mange tak for input.
Jeg gør ikke mere ud af det nu så. Hader bare at skulle lave tingene 2 gange derfor spørger jeg hellere en gang for meget end en gang for lidt. Og det er min første FS1.

Undersiden af stempel vil , tror jeg, presse benzin/olie blandingen ind bagved lejet, så lejet bliver smurt/kølet fra begge sider. Og som Jens så rigtigt skriver, simering har sikkert også godt af smørelse.
Der er ganske rigtigt en kanal ved indsugningspladen, var ved at blive lukket af flydende pakning :(n) , men opdagede det heldigvis og fik det fjernet. :D

Mange hilsner Esben
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
ejn
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 18. dec 2010 11:02
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af ejn »

nielsfup skrev:Hej
Blad fjeder stoppet er originalt 7mm ( samme metode som du måler efter på billedet )
17mm må du ikke prøve med. Jeg mener ikke det giver meget at øge denne højde.
Måske 8mm max

Her er et billede af kanalen du omtaler.
Jeg er ikke helt sikker på hvad denne boring er til for. Lejet bliver jo smurt inde fra selve krumtap huset.
Måske er det et levn fra Auto lube systemer hvor der kunne komme til at være lidt olie ved indsugningen. Men er ikke sikker

Pudsigt at knægtene i sin tid er landet på lige 10mm ekstra. Jeg må nok købe en ny. Den knallert tager sgu snart alle pengene fra husholdnings-budgettet :hihi
Har idag lige opdaget at min karburator også er halv defekt.
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af nielsfup »

:D Ha ha
Ja det er ikke helt gratis.
Jeg tror ikke det betyder noget med den pakdåse. Jeg kan ikke se hvad den lille boring gør. Der skal nok komme olie til pakdåsen alligevel.
Som jens skriver er dette leje helt åbent. ( jeg huskede forkert.)
Her handler det bare om ikke at fortælle konen hvad det koster :D
Håber du snart kommer ud at køre
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af Nabo Jan »

Jeg er ret sikker på at den omtalte smørekanal er til auto lube.

//Nabo Jan.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Nabo Jan skrev:Jeg er ret sikker på at den omtalte smørekanal er til auto lube.

//Nabo Jan.
Autolube kanalen sidder i indsugnings pladen og ved siden af studsen på drejeventilen og der er et lille hul i membran huset direkte ind i krumtaphuset,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af Lehmann »

Hullet ved lejet ses også på de moderne scootere idag, og mange knallerter. Imo så vil lejet ikke blive smurt uden det hul. Hvordan skulle olien komme derind uden hullet?

Forestil jer når I står foran en bænksliber eller andet roterende. Luften bliver slynget ud på jer, og denne luft kommer ind på enden af akslen fra siden, og ud mod jer. På samme måde her. Når krumtappen drejer rundt, kommer luften/benzinblandingen ind fra siden af akslen (ved lejet), og bliver slynget ud af vangerne op på bl.a. cylinder og stempel. Med smørehullet får en del af blandingen lov at passere gennem lejet, og på den måde blir lejet smurt.

Har erfaret fra scootere at, er simmeringen for langt inde, kan den lukke for denne smørekanal, og lejet vil brænde sammen pga. manglende smøring.

Uden hullet kommer der ingen smøring til lejet. Dokumentation for det, kan jeg ikke finde umiddelbart. Men har selv erfaret lignende. Og finder jeg noget, skal jeg nok oplyse det her.

Blot mine 25 øre. :)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af Poul-Erik A. »

Din forklaring Lehmann lyder sansynlig og jeg forestiller mig yderligere, at man også har taget højde for at kunne bruge lejer, som var lukket i simmerrings-siden og i så fald ville simmerringen kun kunne få smørelse via kanalen ? :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af Lehmann »

Poul-Erik A. skrev:Din forklaring Lehmann lyder sansynlig og jeg forestiller mig yderligere, at man også har taget højde for at kunne bruge lejer, som var lukket i simmerrings-siden og i så fald ville simmerringen kun kunne få smørelse via kanalen ? :wink:
Hvad der ligger til grund for at det ene leje i en FS1 skal ha en lukket side, er jeg uforstående overfor. :? Har de valgt et sådan leje blot fordi de kunne? Jeg tvivler. :wink: Der må ligge en anden grund til for det.

Om lejet kan få for lidt smørelse fordi det dækker for den smule af kanalen det kan ved at sidde for langt inde, tvivler jeg nu på. Olie/benzinblandingen burde stadig blive suget ind gennem hullet og ind til lejet og simmeringen den vej. Tror nærmere konflikten opstår fordi simmeringen ligger op af lejets inderring, og skaber friktionsvarme.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
ejn
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 18. dec 2010 11:02
Kontakt:

Re: Jeg har dummet mig

Indlæg af ejn »

Hvis i ser fup´s billede så er der vel cirka 5mm gods mellem de 2 pashuller, så i dette tilfælde kan simmerring aldrig lukke for kanalen.

mvh
Esben
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"