Side 1 af 1

Forstenet gummi.

: lør 15. jan 2011 23:19
af Lehmann
Hej med jer entusiaster på dette geniale forum. :(y) Tænkte at der nemt kunne ske at være en, der lå med et lille guldkorn omkring emnet herinde.

Jeg er nysgerrig efter at vide, om der sidder nogen bag skærmen, som har et godt tip til gummi, som er blevet meget hårdt af at være påvirket af olie eller benzin i tidens løb? Det være sig gummi i membranhuse, indsugningsgummi ved karburator eller gummi ved en olietank mv.

Jeg har held med at varme på gummiet når jeg skal ha indsugningsrøret på karburatoren på en Passola f.eks. Så bliver det smidigt så længe det er varmt. Men problemet opstår igen når det er kølet af igen.

Er det muligt at der findes en metode, hvorpå man kemisk eller på anden vis et "Det Leth" trick kan få det smidigt igen, og beholde smidigheden? Hvad sker der med gummiet siden det opfører sig sådan og bliver hårdt med tiden?

Og til sidst hvordan vedligeholdes gummiet så det undgåes at det bliver hårdt med tiden?

På forhånd tak.

Re: Forstenet gummi.

: lør 15. jan 2011 23:22
af Dewil
Originalt Yamaha-gummi kan tåle cellolose-fortynder, men ved ikke om det kan give blødheden tilbage permanent.

Re: Forstenet gummi.

: lør 15. jan 2011 23:24
af Lehmann
Hvad sker der når du giver det fortynder?

Skal det dyppes på, eller lader du gummiet ligge i fortynder i en længere periode?

Re: Forstenet gummi.

: lør 15. jan 2011 23:29
af Dewil
Jeg har normalt brugt det til at rengøre tingene. Eksempel: gummistudserne til luftfilterkassen, de kan være noget så stive og trælse, men efter en omgang med fortynderen bliver de igen til at modellere i hånden. Som sagt, det originale gummi går ikke i opløsning af fortynder.

Re: Forstenet gummi.

: lør 15. jan 2011 23:36
af Lehmann
Det skal da prøves. Lyder til at være noget du har erfaring med. :)

Kom endelig med flere idéer/guldkorn.

Re: Forstenet gummi.

: lør 15. jan 2011 23:49
af Stub
Hej Morten
jeg plejer at bruge dette produkt GT 7

http://www.tec7.dk/info/nyhedsarkiv/gt7 ... odukt.aspx


Mvh Stub

Re: Forstenet gummi.

: søn 16. jan 2011 00:06
af Lehmann
Hej Jan.

Med den beskrivelse, lyder det som noget af et produkt. :teeth2

Nu ser vi hvad der måtte komme af gode idéer. Ellers vil jeg da prøve GT7 som du linker til. :(y)

Re: Forstenet gummi.

: søn 16. jan 2011 00:21
af Stub
jeg var også noget skeptisk over alle de mirakler det skulle kunne efter teksten og tænkte , hmm ,endnu et forsøg på at vælte det gamle WD40 af pinden ,, men jeg lod tvivlen komme det til gode og blev lidt overasket over at prisen faktisk kan konkurerer med wd40 så jeg købte en bøtte og må nok tilstå at det er faktisk ret godt til mange ting også gummi på membran ,, jeg plejer også at sprøjte racerne ind i det inden at de skal i vinterhi og som du selv har set så holder de sig rimeligt godt ,,, når ellers knejterne ikke slår koldbøtter med dem :hihi ,, det kan GT 7 ikke rede ,, :D

jeg havde fugt i min forlygte på bilen da jeg skulle til syn så fik den lige et par pist og fugten var væk næsten med det samme ,, jeg ved ikke hvad de har puttet i det men det er i hvertfald vandrivende

Re: Forstenet gummi.

: søn 16. jan 2011 12:18
af Morten - Webmaster
Jeg tror GT7 kan give selv den største nørd spionbriller og kappe bare han får et lille pust :hihi

Re: Forstenet gummi.

: søn 16. jan 2011 15:32
af nielsfup
Hej
Jeg plejer at lægge gummi dimser i WD-40. dagen efter er de ca dobbelt så store.
Men efter ca et døgn er de tilbage i normal størrelse og så får de en ordenlig omgang i silikoneolie.
Men jeg tror ikke man kan redde den hvis de er helt hårde.

Re: Forstenet gummi.

: søn 16. jan 2011 18:20
af strynboen
på honda forum koger de tingene i vand og green oil..ved ikke lige hvad det er..men de skriver at det lugter..

Re: Forstenet gummi.

: søn 16. jan 2011 20:48
af FS1originalen
Jeg fik et tip af Sailor engang:

Læg gummidelene i en kausisk soda opløsning natten over, og de bliver som nye! Indtil videre har jeg kun prøvet det med et gummi mellem luftfilterhus og stel, og så med nogle bøsninger til bagstøddæmpere... Begge med perfekt resultat.

Erik

Re: Forstenet gummi.

: søn 16. jan 2011 21:13
af Lehmann
FS1originalen skrev:Jeg fik et tip af Sailor engang:

Læg gummidelene i en kausisk soda opløsning natten over, og de bliver som nye! Indtil videre har jeg kun prøvet det med et gummi mellem luftfilterhus og stel, og så med nogle bøsninger til bagstøddæmpere... Begge med perfekt resultat.

Erik
Kan du huske blandingsforholdet du brugte?

strynboen: Tanken om at komme det i kogende vand, har også strejfet mig. Men en efterfølgende behandling må der til for ikke det tørrer igen. Så har du nogen idé til, hvad det "green oil" kan ske at være for noget? Måske jeg skulle prøve mig frem med lidt forskelligt, og se hvad der måtte komme af resultater.

Nu har jeg da lidt idéer at lege med. Tak skal I ha. :bravo

Re: Forstenet gummi.

: søn 16. jan 2011 21:22
af Toke
Ang. kaustisk soda, så husk handsker, når du skyller delene, og pas på øjnene, det svier ad h..... til. Men delene bliver som nye, men et døgn er slet ikke nødvendigt, en time eller to er nok :)
Til en liter vand plejer jeg at bruge 4-5 spiseske fulde.

Re: Forstenet gummi.

: søn 16. jan 2011 21:24
af FS1originalen
Noget i retning af et par spiseskefulde udrørt i 1/2 liter vand.

Husk handsker :oops:

Erik

Re: Forstenet gummi.

: søn 16. jan 2011 21:27
af Toke
Nå, vi er da rimelig enige :lol:

Re: Forstenet gummi.

: søn 16. jan 2011 21:32
af FS1originalen
Toke skrev:Nå, vi er da rimelig enige :lol:
Tja... bortset fra at jeg skrev "natten over" - jeg sover meget men ikke et helt døgn :thunge

Erik

Re: Forstenet gummi.

: man 17. jan 2011 00:25
af 12V
Jeg har også kogt hård gummi før med godt resultat, efterfølgende skal det have en masse silikoneolie.

Re: Forstenet gummi.

: man 17. jan 2011 20:46
af nielsfup
Godt trix Sailor.
Det skal prøves