Forstenet gummi.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 369
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48

Forstenet gummi.

Indlægaf Lehmann » lør 15. jan 2011 23:19

Hej med jer entusiaster på dette geniale forum. :(y) Tænkte at der nemt kunne ske at være en, der lå med et lille guldkorn omkring emnet herinde.

Jeg er nysgerrig efter at vide, om der sidder nogen bag skærmen, som har et godt tip til gummi, som er blevet meget hårdt af at være påvirket af olie eller benzin i tidens løb? Det være sig gummi i membranhuse, indsugningsgummi ved karburator eller gummi ved en olietank mv.

Jeg har held med at varme på gummiet når jeg skal ha indsugningsrøret på karburatoren på en Passola f.eks. Så bliver det smidigt så længe det er varmt. Men problemet opstår igen når det er kølet af igen.

Er det muligt at der findes en metode, hvorpå man kemisk eller på anden vis et "Det Leth" trick kan få det smidigt igen, og beholde smidigheden? Hvad sker der med gummiet siden det opfører sig sådan og bliver hårdt med tiden?

Og til sidst hvordan vedligeholdes gummiet så det undgåes at det bliver hårdt med tiden?

På forhånd tak.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3912
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf Dewil » lør 15. jan 2011 23:22

Originalt Yamaha-gummi kan tåle cellolose-fortynder, men ved ikke om det kan give blødheden tilbage permanent.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 369
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf Lehmann » lør 15. jan 2011 23:24

Hvad sker der når du giver det fortynder?

Skal det dyppes på, eller lader du gummiet ligge i fortynder i en længere periode?
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3912
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf Dewil » lør 15. jan 2011 23:29

Jeg har normalt brugt det til at rengøre tingene. Eksempel: gummistudserne til luftfilterkassen, de kan være noget så stive og trælse, men efter en omgang med fortynderen bliver de igen til at modellere i hånden. Som sagt, det originale gummi går ikke i opløsning af fortynder.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 369
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf Lehmann » lør 15. jan 2011 23:36

Det skal da prøves. Lyder til at være noget du har erfaring med. :)

Kom endelig med flere idéer/guldkorn.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.

Brugeravatar
Stub
Fuldblods knallert
Indlæg: 366
Tilmeldt: ons 7. okt 2009 18:21
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf Stub » lør 15. jan 2011 23:49

Hej Morten
jeg plejer at bruge dette produkt GT 7

http://www.tec7.dk/info/nyhedsarkiv/gt7 ... odukt.aspx


Mvh Stub

Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 369
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf Lehmann » søn 16. jan 2011 00:06

Hej Jan.

Med den beskrivelse, lyder det som noget af et produkt. :teeth2

Nu ser vi hvad der måtte komme af gode idéer. Ellers vil jeg da prøve GT7 som du linker til. :(y)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.

Brugeravatar
Stub
Fuldblods knallert
Indlæg: 366
Tilmeldt: ons 7. okt 2009 18:21
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf Stub » søn 16. jan 2011 00:21

jeg var også noget skeptisk over alle de mirakler det skulle kunne efter teksten og tænkte , hmm ,endnu et forsøg på at vælte det gamle WD40 af pinden ,, men jeg lod tvivlen komme det til gode og blev lidt overasket over at prisen faktisk kan konkurerer med wd40 så jeg købte en bøtte og må nok tilstå at det er faktisk ret godt til mange ting også gummi på membran ,, jeg plejer også at sprøjte racerne ind i det inden at de skal i vinterhi og som du selv har set så holder de sig rimeligt godt ,,, når ellers knejterne ikke slår koldbøtter med dem :hihi ,, det kan GT 7 ikke rede ,, :D

jeg havde fugt i min forlygte på bilen da jeg skulle til syn så fik den lige et par pist og fugten var væk næsten med det samme ,, jeg ved ikke hvad de har puttet i det men det er i hvertfald vandrivende

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf Morten - Webmaster » søn 16. jan 2011 12:18

Jeg tror GT7 kan give selv den største nørd spionbriller og kappe bare han får et lille pust :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf nielsfup » søn 16. jan 2011 15:32

Hej
Jeg plejer at lægge gummi dimser i WD-40. dagen efter er de ca dobbelt så store.
Men efter ca et døgn er de tilbage i normal størrelse og så får de en ordenlig omgang i silikoneolie.
Men jeg tror ikke man kan redde den hvis de er helt hårde.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7467
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf strynboen » søn 16. jan 2011 18:20

på honda forum koger de tingene i vand og green oil..ved ikke lige hvad det er..men de skriver at det lugter..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3897
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf FS1originalen » søn 16. jan 2011 20:48

Jeg fik et tip af Sailor engang:

Læg gummidelene i en kausisk soda opløsning natten over, og de bliver som nye! Indtil videre har jeg kun prøvet det med et gummi mellem luftfilterhus og stel, og så med nogle bøsninger til bagstøddæmpere... Begge med perfekt resultat.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 369
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf Lehmann » søn 16. jan 2011 21:13

FS1originalen skrev:Jeg fik et tip af Sailor engang:

Læg gummidelene i en kausisk soda opløsning natten over, og de bliver som nye! Indtil videre har jeg kun prøvet det med et gummi mellem luftfilterhus og stel, og så med nogle bøsninger til bagstøddæmpere... Begge med perfekt resultat.

Erik


Kan du huske blandingsforholdet du brugte?

strynboen: Tanken om at komme det i kogende vand, har også strejfet mig. Men en efterfølgende behandling må der til for ikke det tørrer igen. Så har du nogen idé til, hvad det "green oil" kan ske at være for noget? Måske jeg skulle prøve mig frem med lidt forskelligt, og se hvad der måtte komme af resultater.

Nu har jeg da lidt idéer at lege med. Tak skal I ha. :bravo
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.

Brugeravatar
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 771
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf Toke » søn 16. jan 2011 21:22

Ang. kaustisk soda, så husk handsker, når du skyller delene, og pas på øjnene, det svier ad h..... til. Men delene bliver som nye, men et døgn er slet ikke nødvendigt, en time eller to er nok :)
Til en liter vand plejer jeg at bruge 4-5 spiseske fulde.
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3897
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf FS1originalen » søn 16. jan 2011 21:24

Noget i retning af et par spiseskefulde udrørt i 1/2 liter vand.

Husk handsker :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 771
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf Toke » søn 16. jan 2011 21:27

Nå, vi er da rimelig enige :lol:
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3897
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf FS1originalen » søn 16. jan 2011 21:32

Toke skrev:Nå, vi er da rimelig enige :lol:


Tja... bortset fra at jeg skrev "natten over" - jeg sover meget men ikke et helt døgn :thunge

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1 Rød, 1978, som original, genopbygget.
Yamaha FT1, 1971. Diesella 1954. Honda Amigo 1970, Yamaha Passola.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2414
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf 12V » man 17. jan 2011 00:25

Jeg har også kogt hård gummi før med godt resultat, efterfølgende skal det have en masse silikoneolie.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4275
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Forstenet gummi.

Indlægaf nielsfup » man 17. jan 2011 20:46

Godt trix Sailor.
Det skal prøves
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580


Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron