Bøsning ved lille primærhjul

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Bøsning ved lille primærhjul

Indlæg af Allan M »

Som det (måske/forhåbentligt) kan fornemmes på mit dårlige foto, så er der en "ring" rundt om bøsningen. Det er en lille forhøjning en lille smule til den ene side for midten.

Spørgsmålet er: Skal den være der? Eller er det simmeringen, som i årenes løb har aflejret lidt materiale?

HVIS den skal være der, hvad gør den så godt for? Og hvordan skal den så vende?
Vedhæftede filer
DSC00304.JPG
DSC00304.JPG (93.25 KiB) Vist 4817 gange
DSC00303.JPG
DSC00303.JPG (85.03 KiB) Vist 4817 gange
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Bøsning ved lille primærhjul

Indlæg af Morten - Webmaster »

den skal vist ikke være der...
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Bøsning ved lille primærhjul

Indlæg af FS1originalen »

Du skriver ved lille primærhjul :!: :?: :!:

Bare lige for at være sikker på at vi snakker om det samme, er det så kædehjulet på motoren du kalder sådan :?:
Hvis det er den bøsning der sidder på akslen lige bag kædehjulet så skal den være helt glat. Er der slidt riller i den af simmeringen får du aldrig motoren tæt... Et klassisk sted for oliespild.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Bøsning ved lille primærhjul

Indlæg af Jensmc »

Fra nyt er alle aksler og bøsninger helt glatte. Hvis de ikke er det, skyldes det slitage.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Bøsning ved lille primærhjul

Indlæg af nielsfup »

Ja den er færdig.
Skift pakdåsen og bøsningen. Det kan gåres udefra uden at skille motoren ad
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Bøsning ved lille primærhjul

Indlæg af Thomas P. »

For mig at se kunne det godt ligne bøsningen som sidder i pakdåsen inde ved koblingen.. Det må også være det du mener med det lille primærhjul.. Altså det hjul sidder på krumtappen og driver primærhjulet bag koblingen.. Nå men uanset hvad så skal det som de andre siger være helt glat. Så ja, skift bøsningen og simmerringen.. Hvis du ikke kan skaffe en original, så prøv om du kan få drejet en. Det er bedre end t-hansen´s da deres ikke er "glatte" nok på overfladen, og det kan give problemer med at den ødelægger simmerringen alt for hurtigt..
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Bøsning ved lille primærhjul

Indlæg af Allan M »

Ja, det lille primærhjul er det, som sidder på krumtappen i højre side. Det skråtskårne.

Bøsningen er sådan set glat nok og uden slidspor bortset fra misfarvning. Den lille "ring" er blot så regelmæssig og fin, at den kunne være "med vilje". Derfor ville jeg ikke skrabe den væk uden at have spurgt jer :mrgreen:
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Bøsning ved lille primærhjul

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Allan

den bøsning skal være ligeså glat som en nyfødt barnenumse for nu at bruge et kendt udtryk ellers resikere du at rive semiringen derinde :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Bøsning ved lille primærhjul

Indlæg af Allan M »

Så er "ringen" bortskrabet. Og så kunne jeg også godt se, at det ikke var meningen, den skulle være der. Den var nemlig ikke specielt svær at fjerne med en negl.
Formentlig noget aflejret, fastbrændt simmering.
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Bøsning ved lille primærhjul

Indlæg af Thomas P. »

Allan M skrev:Så er "ringen" bortskrabet. Og så kunne jeg også godt se, at det ikke var meningen, den skulle være der. Den var nemlig ikke specielt svær at fjerne med en negl.
Formentlig noget aflejret, fastbrændt simmering.
Ok. Ja så længe det ikke var værre end det :)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"