Renovering af bremsecaliper og spørgsmål ang. 76 modellen
Renovering af bremsecaliper og spørgsmål ang. 76 modellen
Hej
Er det bare et klistermærke der sidder på 76´er caliperen?
Og er det en svær omgang at renovere gevindene til både luftskrue og bremseslange? Og skal man hen og give den et nyt stempel hvis man lige honer stempelgangen lyn hurtigt?
Er det bare et klistermærke der sidder på 76´er caliperen?
Og er det en svær omgang at renovere gevindene til både luftskrue og bremseslange? Og skal man hen og give den et nyt stempel hvis man lige honer stempelgangen lyn hurtigt?
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge
Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge
Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Renovering af bremsecaliper og spørgsmål ang. 76 modelle
Et nyt stempel med pakninger er næsten altid nødvendigt, og honing skal du være varsom med. Jeg plejer at ultralydsrense kaliberen og derefter rense/polere boringen med en blød messing børste og sprit eller petrolium.
Emblemet er et stykke børstet aluplade med tryk og lim på bagsiden
Defekt gevindhul til luftskrue betyder næsten altid at et eller andet fjols også har mokket en m8 skrue ned og smadret tætnings sædet i bunden. Man kan få et specielt værktøj til at lave et nyt sæde med, men jeg har aldrig fundet det nogen steder. Henrik kom engang med et godt råd, så det vil jeg videregive... hvis den ikke kan blive 100% tæt, kan man klippe et lille stykke tyndt kobber til og ligge ned over sædet, det vil så forme sig og danne en pakning.
Man kan få en gevindbøsning til bremserøret og når kaliberen er malet kan man ikke se bøsningen (hvis man laver det ordentligt selvfølgelig) Jeg tror faktisk Benny sælger de bøsninger.
Det er et stort arbejde at renovere en kaliber til 100% perfekt stand, men fornøjelsen er helt på din side når den er færdig og virker perfekt. Jeg har lavet en del kalibere efterhånden og har ikke fået klager efterfølgende min metode
God fornøjelse med arbejdet !
Emblemet er et stykke børstet aluplade med tryk og lim på bagsiden
Defekt gevindhul til luftskrue betyder næsten altid at et eller andet fjols også har mokket en m8 skrue ned og smadret tætnings sædet i bunden. Man kan få et specielt værktøj til at lave et nyt sæde med, men jeg har aldrig fundet det nogen steder. Henrik kom engang med et godt råd, så det vil jeg videregive... hvis den ikke kan blive 100% tæt, kan man klippe et lille stykke tyndt kobber til og ligge ned over sædet, det vil så forme sig og danne en pakning.
Man kan få en gevindbøsning til bremserøret og når kaliberen er malet kan man ikke se bøsningen (hvis man laver det ordentligt selvfølgelig) Jeg tror faktisk Benny sælger de bøsninger.
Det er et stort arbejde at renovere en kaliber til 100% perfekt stand, men fornøjelsen er helt på din side når den er færdig og virker perfekt. Jeg har lavet en del kalibere efterhånden og har ikke fået klager efterfølgende min metode
God fornøjelse med arbejdet !
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Renovering af bremsecaliper og spørgsmål ang. 76 modelle
Er det sådan en her?
http://www.fs1shop.nl/brakepot-decal-p-257.html
Og jeg ville også bare lige friske cyllinder væggen op og så give den et nyt stempel og pakninger.
Men der er så en hat der har boret et hul der hvor det klistermærke skal være, og lavet gevind så han kunne "udlufte" skidtet(kan jo ikke lade sig gøre når den sidder i midten) Men er det ikke bare at rense gevindet, give den noget kemisk metal, og lægge en form for tryk på så det bliver trykket ud i gevindet og ikke laver en bule i enden af bremsecyllinderen?
http://www.fs1shop.nl/brakepot-decal-p-257.html
Og jeg ville også bare lige friske cyllinder væggen op og så give den et nyt stempel og pakninger.
Men der er så en hat der har boret et hul der hvor det klistermærke skal være, og lavet gevind så han kunne "udlufte" skidtet(kan jo ikke lade sig gøre når den sidder i midten) Men er det ikke bare at rense gevindet, give den noget kemisk metal, og lægge en form for tryk på så det bliver trykket ud i gevindet og ikke laver en bule i enden af bremsecyllinderen?
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge
Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge
Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på
Re: Renovering af bremsecaliper og spørgsmål ang. 76 modelle
hej det er sikkert en som har boret hul til en dorn...så han kunne hamre stemplet ud..det med at hone cylender vægen er
helt umuligt..og u nøvendigt..bare rens rillerne til tætnings ringen..forsiktigt..det er ikke som en bremse cylender hvor cylender vægen tætner..her er det stemplet som er den kritiske tætning..da tætnings ringen ikke sidder på stemplet men i cylender vægen..modsat en hjul cylender hvor tætningen sidder på stemplet...det er den store forskel..
detr er jo bare en enkelt virkende hyd cylender..som virker ved at fortrænge stemplet
du kan nemt sætte en undersænket skrue i siden..og lime et mærkat uden på..det er værre med udluftnings skruen
jeg vil anbefale at du limer mærket på en tynd alu plade først..og så limer det hele på calibren..det er et tyndt klister mærke som ikke er så robust som det orginale...måske en gang klarlak uden på..for at forsegle det
jeg har også renoveret en 10-15 calibre..både honda og yamaha typerne
helt umuligt..og u nøvendigt..bare rens rillerne til tætnings ringen..forsiktigt..det er ikke som en bremse cylender hvor cylender vægen tætner..her er det stemplet som er den kritiske tætning..da tætnings ringen ikke sidder på stemplet men i cylender vægen..modsat en hjul cylender hvor tætningen sidder på stemplet...det er den store forskel..
detr er jo bare en enkelt virkende hyd cylender..som virker ved at fortrænge stemplet
du kan nemt sætte en undersænket skrue i siden..og lime et mærkat uden på..det er værre med udluftnings skruen
jeg vil anbefale at du limer mærket på en tynd alu plade først..og så limer det hele på calibren..det er et tyndt klister mærke som ikke er så robust som det orginale...måske en gang klarlak uden på..for at forsegle det
jeg har også renoveret en 10-15 calibre..både honda og yamaha typerne
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Renovering af bremsecaliper og spørgsmål ang. 76 modelle
Strynboen tænkte mere på at fylde hullet ud med kemisk metal, men hvis jeg tager en ganske almindelig 6mm bolt og smører et eller andet, enten kemisk metal eller locktite og så klipper den overskydende del af og sliber det ned. Vil det så kunne holde tæt?
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge
Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge
Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på
Re: Renovering af bremsecaliper og spørgsmål ang. 76 modelle
tja måske ...men problemet med udluftningen er bunden har et konisk sæde..hvor den løse del skrues ned og tætner i..hvis dim "bøsning" ikke sentere vil spidsen ikke ramme ..og lukke helt...man kan måske slibe et bor presist i den rigtige vinken..og forsiktigt friske bunden op..men det er presions arbejde for maskinarbejdere..borets frigangs vinkel skal næsten ikke være der..det var bedre hvis man kan købe en indsats komplet så der bare bores et stort hul..og skæres gevind..og indsatsen skrues i med lockteit..og færdigt arbejde...jeg har ikke fundet nogen indsatser....
kan huske de gamle texaco oliefyr havde en danfoss pumpe,,hvor udluftnings enheden var en komplet enhed som kunne skrues ud...men kan ikke finde sådan et 1972 fyr mere..det var ellers en god løsning
kan huske de gamle texaco oliefyr havde en danfoss pumpe,,hvor udluftnings enheden var en komplet enhed som kunne skrues ud...men kan ikke finde sådan et 1972 fyr mere..det var ellers en god løsning
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Renovering af bremsecaliper og spørgsmål ang. 76 modelle
det var nu mere det hul på siden jeg tænkte på
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge
Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge
Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på
Re: Renovering af bremsecaliper og spørgsmål ang. 76 modelle
hov du mente det hul som var boret i siden...find en skrue med konisk hoved..og kør en sænker ind i hullet..bare lidt ind...så tætner den skrå flade..og overfladen bliver glat...hvis du skal slibe på hoved så tilpas den før du limer...ellers ødelægges lim tætningen af varmen..når du sliber på hoved ..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Renovering af bremsecaliper og spørgsmål ang. 76 modelle
hej
jeg synes du skulle køre hen til en smed der kan svejse alu og giv ham en 100kr til kaffe kassen og få lukket det hul ordenligt,
du skal tænke på du har et meget kraftigt hydraulik tryk, og det vil bare trykke det ud som ingen ting, og ang dele prøv og skriv en pm til benny det kan være han har det du skal bruge det mærke du linker til er en kopi, kan bruges, det rigtige er en aluminiums plade børstet med logo.
jeg synes du skulle køre hen til en smed der kan svejse alu og giv ham en 100kr til kaffe kassen og få lukket det hul ordenligt,
du skal tænke på du har et meget kraftigt hydraulik tryk, og det vil bare trykke det ud som ingen ting, og ang dele prøv og skriv en pm til benny det kan være han har det du skal bruge det mærke du linker til er en kopi, kan bruges, det rigtige er en aluminiums plade børstet med logo.
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Re: Renovering af bremsecaliper og spørgsmål ang. 76 modelle
Eller man kan købe stafferingen her http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... r-153.html
Mvh
Benny
Mvh
Benny
Re: Renovering af bremsecaliper og spørgsmål ang. 76 modelle
Henrik N Er det ikke støbejern?
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge
Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge
Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på
Re: Renovering af bremsecaliper og spørgsmål ang. 76 modelle
caliberen er alu..og en ret dårlig kvalitet..men det kan svejses
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Renovering af bremsecaliper og spørgsmål ang. 76 modelle
Okay, troede sku det var støbejern XD
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge
Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge
Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på