Svær at starte kold... tændrør ?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Svær at starte kold... tændrør ?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej, nu har jeg de sidste 3 gange jeg har skullet starte min 76'er haft svært ved at starte den, både med og uden choker.

Den kan efter måske 4-5 hug i kickstarteren lige springe igang i 3 sek. men går så ud igen.... gør jeg det 2-3 gange så gasser jeg den lidt op, og så kører den helt perfekt som den plejer, og kan stoppes og startes uden nogen problemer.

Normalt starter den på første hug, og går i tomgang helt kold eller varm uden at man overhovedet har haft rørt gassen.

Kan det være mit tændrør (NGK b6hs) det har kørt knapt 1200 km, Værkstedshåndbogen foreslår udskiftning ved ca 3000 km
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Morten.
Jeg kan ikke dy mig for at besvare dit indlæg, for der har lige været omtale af dårlige tændrør. Jeg vil foreslå dig at måle det med et instrument, der kan måle i megaohm (hvis du råder over et) - for netop NGK har der været problemer med og jeg kan nævne en måling på ca. 19 kiloohm mellem stel og inderleder - men det var ligeså godt i varm som kold tilstand, jeg havde problemer. Ellers er jeg svar skyldig...

PS. Jeg HAR sat et foto ind af den gamle(og grimme) SS. Hvad koster det foriøvrigt at drive dette Forum og hvad skylder vi ? Det er en fornøjelse at være en del af !
M.v.h. Poul-Erik
Senest rettet af Poul-Erik A. lør 27. okt 2007 08:49, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Tak for svaret, Jeg har idag indkøbt et nyt NGK tændrør, og vil prøve at måle på dem imorgen inden jeg monterer det nye...

Jeg er glad for at du glædes over forummet, det samme gør jeg.

Der er også rigtigt kommet gang i den herinde på det sidste.

Det er sådan at Benny som ejer http://www.yamahafs1.dk har indvilget i at jeg oprettede dette forum da jeg startede den nye hjemmeside, så længe jeg ville stå for den daglige drift og vedligeholdelse. Så indtil videre kører forummet ganske gratis.

God weekend
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det var mit tændrør der var defekt.

Når man måler mellem gevind og inderleder er der "uendelig" modstand.

Når man måler fra connector til elektroden så svinger modstanden mellem uendelig og et par kilo ohm.

Det holdte så 1200 KM, jeg må prøve et andet mærke næste gang, lige nu har jeg sat et nyt NGK i den.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej igen Morten.
Godt du fandt fejlen. Så har tændrøret nærmest været "afbrudt" og jeg mener også at kvaliteten efterhånden er faldet, for jeg kan ikke mindes de samme problemer for en generation siden. Det med varmeværdi-tallet fik jeg en bitter erfaring med for ca. 4 år siden, for jeg havde skaffet en del tundele, der blev mont. i flere etaper, bl.a. en cylinder opboret fra 43 mm til 44 mm og nyt tilhørende stempel og efter et par km fik jeg motorstop. Ingen kompression til følge, for jeg havde glemt at købe et tændrør med "9" i stedet for standard "6", så det smeltede og denne stikflamme brændte hul i det nye stempel´s top... Surt - men er erfaring der huskes !
Hvilket instrument har du målt med - jeg har selv målt både med et digitalt(Fluke 75) og en visermodel(Teleinstrument M78) ?
M.v.h. Poul-Erik A.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har målt det med mit digital multimeter.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"