Fejlkilder, kronrørslejer

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Fejlkilder, kronrørslejer

Indlæg af Allan M »

I min frokostpause ville jeg så lige sætte forgaffelbroen på stellet. Det kan vel nås på et kvarter.. :x

NEJ! For den går stramt, når jeg drejer den til den ene side. Selv om jeg bare har strammet omløberen til med fingrene. (hvor meget plejer den egentlig at skulle strammes? Med værktøj ligefrem?)

Kugler og kugleskåle er nye. 19 kugler i hver ende, let smurt men ikke overfyldt med fedt.

Nogen, som har et bud på, hvad der er galt?

Jeg har haft skidtet af og sikret mig, at kugleskålene sidder som de skal. Og banket lidt ekstra for at sikre, at de er på plads.

Nu sidder jeg jo og roder med forgaffelbroen uden ben og hjul, styr osv. Kan jeg håbe på, at det bare er mig, som er for fintfølende, så det ikke mærkes, når alt dét kommer på (please sig ja :lol: )

Nå, håber I kan hjælpe.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Fejlkilder, kronrørslejer

Indlæg af Morten - Webmaster »

det er nok klassikeren med at skålene ikke er helt i bund i kronrøret
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Fejlkilder, kronrørslejer

Indlæg af Allan M »

Det kan godt ske du har ret.... Jeg må skille det ad igen og tage det helt fra bunden med kugleskålene ud og i igen.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Fejlkilder, kronrørslejer

Indlæg af Morten - Webmaster »

Ja, og så sikre dig 100% at der ikke ligger en knast maling eller lign når de skubbes i.

Hvis den ikke drejer 100 % jævnt, er der noget galt, og så skal du ikke fortsætte, det fortryder du senere.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Fejlkilder, kronrørslejer

Indlæg af Jensmc »

Ved montage af kugleskålene kan det godt ske, at man laver en lille spån i stellet. Denne skal naturligvis fjernes og skålen monteres på ny.
Selvom alt er OK, har jeg ofte været ude for, at tingene ligesom skal "sætte sig" , før det rigtig kører. Derfor skal du efterspænde, når du ved kraftig opbremsning kan mærke, at det banker og er sløret. Spænd dog kun til det ikke er slør. Ikke mere.
God arbejdslyst!
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Fejlkilder, kronrørslejer

Indlæg af Allan M »

Den nederste kugleskål i stellet (dvs 3. fra oven) sad faktisk en lille smule skævt og den havde ganske rigtigt skrællet en spån.
Den driller lidt, jeg mangler et rør med den rette diameter at slå på, og med en dorn vipper den op i den modsatte side når jeg stikker den én :?
Så nu må kugleskålen en tur i fryseren et par dage. Så bliver den nok lidt mere medgørlig :mrgreen:
Brugeravatar
palle
Stor knallert
Indlæg: 183
Tilmeldt: fre 24. aug 2007 19:38
Kontakt:

Re: Fejlkilder, kronrørslejer

Indlæg af palle »

Hej Allan

Du kan bruge en stor top og slå på.

Mvh Palle
Yamaha fs1 78'k1 bygget som dx wineberryred, nummer match
Yamaha fs1 ss k1 72' drejeventil blå nummer & nøgle match
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Fejlkilder, kronrørslejer

Indlæg af Jensmc »

Jeg plejer at bruge en 10mm dorn, og så slå den i. Slå den hele vejen rundt med ikke alt for hårde slag.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Fejlkilder, kronrørslejer

Indlæg af Allan M »

Efter en tur i fryseren og lidt sliberi i sædet kunne jeg slå den helt i uden de store problemer.

Ser det ok ud, det på billederne hér?

Der er nemlig det lille problem, at styrlåsen ikke når op i hullet :x Jeg mistænker, at det er fordi det lille stykke af gaffelbroen låsen sidder på er en smule skævt, og ikke fordi jeg (stadig) ikke har fået kronrøret presset nok sammen. Hvad mener ekspertpanelet :wink:
Vedhæftede filer
DSC00298.JPG
DSC00298.JPG (199.93 KiB) Vist 7200 gange
DSC00299.JPG
DSC00299.JPG (140.67 KiB) Vist 7198 gange
DSC00300.JPG
DSC00300.JPG (188.56 KiB) Vist 7193 gange
DSC00301.JPG
DSC00301.JPG (166.64 KiB) Vist 7193 gange
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Fejlkilder, kronrørslejer

Indlæg af Jensmc »

Det ser ikke ud til, at du har fået sat kugleskålene helt i. Dette kan jeg se på møtrikken. Der skal være et stykke af kronrørsgevindet synligt når møtrikken er spændt så der ikke er slør.
Det må være den underste skål, der mangler at blive slået helt i. Når den underste er helt i, kan man med en negl mærke en lille forhøjet kant helt yderst. Kanten rager et par 1/10-dele op over skålens flade. Du kan osse mærke det, hvis du med en finger mærker indvendigt fra gennem hullet i skålen. Helt oppe hvor skålen skal ligge til. Ja- undskyld, men det er dælme svært at forklare.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Fejlkilder, kronrørslejer

Indlæg af Allan M »

Ja, den kant var der faktisk. Sådan ca 1-2 tiendedele af en mm højere end kugleskålen. (dvs kugleskålen var længere nede i end kanten)

Jeg lå og rodede på stuegulvet til kl 2 i nat :lol: Der er efter den omgang næppe tvivl om, at alle kugleskåle er i bund.

Der er to mulige fejlkilder tilbage - som jeg dog ikke gider gøre noget ved: Kuglerne og/eller kugleskåle har muligvis ikke præcis den diameter/højde, som standard. Det lyder sandsynligt, synes jeg. De er nemlig uoriginale, dog ikke thansens, men Scooter-deles, men tilsyneladende samme fabrikat som Benny forhandler.

Hvor meget af gevindet er synligt på jeres? Selv da jeg blot stak gaffelbroen op gennem kronrøret uden kugler og skåle - så kronrøret bare hvilede på den nedre bro - så var der kun knap 2 mm gevind synligt med støvhætten på og strammet omløber.

Summa summarum: Jeg tror godt jeg tør køre den til syn med arrangementet som det er nu. :mrgreen:
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Fejlkilder, kronrørslejer

Indlæg af strynboen »

hvis du kar samlet forkert bliver lygteholderne løse,da længden bliver anderledes.kan du overhoved skrue den øverste plade fast.ankerplade for styret?
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Fejlkilder, kronrørslejer

Indlæg af Jensmc »

Kuglernes diameter er 1/4" lig med 6,35mm.
Skal du til syn med den?
God fornøjelse!

jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Fejlkilder, kronrørslejer

Indlæg af Allan M »

Strynboen: Ja, den sidder 100% fint. Nu véd jeg ikke, om i har K1 eller DX, men på DX sidder toppladen ned over omløberen, dvs at hvis gevindet stikker op over omløberen (mere end 1 eller 2 mm) så ville skiven under topmøtrikken svæve i luften.

JensMC: Tak for det, har du selv prøvet turen?
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Fejlkilder, kronrørslejer

Indlæg af Jensmc »

Ja, 4 gange! FS1 i 1991, Kreidler TM i 2004, CD50K1 og Suzuki K50B i 2007.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"