Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
Jeg har fået fat i en gammel 4 gears motor som ikke kunne køre.
Det viste sig at stempelringene er rustet fast i cylinderen.
Jeg har sprøjtet godt med rustfjerner derned men efter et par dage rykker det sig ikke.
Er der et godt trick til at løsne stemplet, jeg vil jo ikke være voldsom.
Hilsen Flemming.
Det viste sig at stempelringene er rustet fast i cylinderen.
Jeg har sprøjtet godt med rustfjerner derned men efter et par dage rykker det sig ikke.
Er der et godt trick til at løsne stemplet, jeg vil jo ikke være voldsom.
Hilsen Flemming.
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
Hej Flemming
Du kan gi stemplet et dask, med en træklods og en hammer , HVIS stemplet sidder halvt nede .
Er stemplet i top eller bund så dur det ikke , cola er også god rustløsner
Mvh Jan
Du kan gi stemplet et dask, med en træklods og en hammer , HVIS stemplet sidder halvt nede .
Er stemplet i top eller bund så dur det ikke , cola er også god rustløsner
Mvh Jan
jan
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
Hej Flemming.
Udemærket at du tager det emne op. jeg vil lige følge lidt med i denne tråd, da jeg har en gammel Passola som har samme problem. Denne Passola er nu bare til at tage dele fra, da den er alt for dårlig at bygge på. Men det kunne være helt fint at få afmonteret cylinderen, og få den boret op, så man har en ekstra cylinder på lager, da det ikke er til at købe nye standard cylindre, nogen steder til sådan en Passola.
Hilsen Kim.
Udemærket at du tager det emne op. jeg vil lige følge lidt med i denne tråd, da jeg har en gammel Passola som har samme problem. Denne Passola er nu bare til at tage dele fra, da den er alt for dårlig at bygge på. Men det kunne være helt fint at få afmonteret cylinderen, og få den boret op, så man har en ekstra cylinder på lager, da det ikke er til at købe nye standard cylindre, nogen steder til sådan en Passola.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
stemplet er halvt nede så jeg går i garagen og giver den et dask,lille et så hører i fra mig om lidt
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
med fare for at blive "stemplet" som kylling slog jeg ikke hårdt nok.
den får lige lidt mere rustløser og så prøver jeg igen i morgen.
Det kan ikke hjælpe at varme godt på cylinderen vel ?
den får lige lidt mere rustløser og så prøver jeg igen i morgen.
Det kan ikke hjælpe at varme godt på cylinderen vel ?
- Henrik Fs1
- Gummi rocker
- Indlæg: 944
- Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
- Kontakt:
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
Har prøvet at skulle tage cylinder af en scooter.. der havde været i fjorden!! 2 timer med rustløsner, gasbrændere, og en masse vold kom den da af.. Så kløb bare på!
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original
// Hilsen Henrik.
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original
// Hilsen Henrik.
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
varme er sagen,,men sammen med nedkøling..du varmer op og køler ned med vand,,efter 5 ganger kan du give den en gang rustløsner og lade den stå til dagen efter..hvis rustløsneren er væk er det trængt ind..og du kan nok s¨å stemplet ud med en nylon akselstump
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
ja evt. bare kogende vand ned i og så køle den af i fryseren... det har jeg før prøvet.. og det virkedestrynboen skrev:varme er sagen,,men sammen med nedkøling..du varmer op og køler ned med vand,,efter 5 ganger kan du give den en gang rustløsner og lade den stå til dagen efter..hvis rustløsneren er væk er det trængt ind..og du kan nok s¨å stemplet ud med en nylon akselstump
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
Jeg har lavet et specialvørktøj til dette. Jeg har taget et gammelt tændrør, som jeg har taget porselænet ud af. Så har jeg drejet en indsats som passer ned i hullet. Denne er svejst fast. Så har jeg boret et 5 mm hul helevejen gennem tøndrøret. Så har jeg skåret et 6mm gevind i toppen af tændrøret. Her i har jeg iskruet en fedtnippel. Nu kan jeg skrue "tændrøret" i topstykket og langsomt pumpe mit stempel ud med min fedtsprøjte. En fedtsprøjte til patroner--altså en normal "landbrugs-fedtsprøjte" giver et meget højt tryk. Det er jo en slags hydraulikpumpe. Jeg har løsnet mange stempler på denne måde. Der er kun et men: Stemplet skal jo helst sidde fast ovver portene i cylinderen. Det gør de ofte. Jeg er løbet ind i nogen der sad under. Da har jeg lavet nogle insatse/propper.
Jeg ville gerne sende et billede, men jeg har lidt problemer med at få min computer til det. Jeg er ikke nogen EDB-haj
Jeg ville gerne sende et billede, men jeg har lidt problemer med at få min computer til det. Jeg er ikke nogen EDB-haj
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
jeg fik også stemplet ud i en org, bremsecaliber, ved at sætte en smørenippel i der hvor bremserøret plejer at være skruet i, og bare pumpe den fuld med fedtMichael skrev:Jeg har lavet et specialvørktøj til dette. Jeg har taget et gammelt tændrør, som jeg har taget porselænet ud af. Så har jeg drejet en indsats som passer ned i hullet. Denne er svejst fast. Så har jeg boret et 5 mm hul helevejen gennem tøndrøret. Så har jeg skåret et 6mm gevind i toppen af tændrøret. Her i har jeg iskruet en fedtnippel. Nu kan jeg skrue "tændrøret" i topstykket og langsomt pumpe mit stempel ud med min fedtsprøjte. En fedtsprøjte til patroner--altså en normal "landbrugs-fedtsprøjte" giver et meget højt tryk. Det er jo en slags hydraulikpumpe. Jeg har løsnet mange stempler på denne måde. Der er kun et men: Stemplet skal jo helst sidde fast ovver portene i cylinderen. Det gør de ofte. Jeg er løbet ind i nogen der sad under. Da har jeg lavet nogle insatse/propper.
Jeg ville gerne sende et billede, men jeg har lidt problemer med at få min computer til det. Jeg er ikke nogen EDB-haj
Mvh. Per
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
Michael skrev:Jeg har lavet et specialvørktøj til dette. Jeg har taget et gammelt tændrør, som jeg har taget porselænet ud af. Så har jeg drejet en indsats som passer ned i hullet. Denne er svejst fast. Så har jeg boret et 5 mm hul helevejen gennem tøndrøret. Så har jeg skåret et 6mm gevind i toppen af tændrøret. Her i har jeg iskruet en fedtnippel. Nu kan jeg skrue "tændrøret" i topstykket og langsomt pumpe mit stempel ud med min fedtsprøjte. En fedtsprøjte til patroner--altså en normal "landbrugs-fedtsprøjte" giver et meget højt tryk. Det er jo en slags hydraulikpumpe. Jeg har løsnet mange stempler på denne måde. Der er kun et men: Stemplet skal jo helst sidde fast ovver portene i cylinderen. Det gør de ofte. Jeg er løbet ind i nogen der sad under. Da har jeg lavet nogle insatse/propper.
Jeg ville gerne sende et billede, men jeg har lidt problemer med at få min computer til det. Jeg er ikke nogen EDB-haj
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
kan toppakningen holde til hydraulisk tryk..den er kun beregnet til et kortvarigt forbrændings tryk..man kan evt tage den ud..
jeg har aldrig prøvet denne teknik..har altid fået stemplerne ud ved at varme op med gasbrænder og shok køle med vand..gentagne gange..evt med en aftrækker som trykker på stemplet...hvis det er helt vildt rustent..det var en diesella med 3 stempelringe.som var rustet totalt sammen...men som du siger kan man dreje en prop med en rille til en o ring..som tætning hvis stemplet sidder langt nede..det skal nok virke
jeg har aldrig prøvet denne teknik..har altid fået stemplerne ud ved at varme op med gasbrænder og shok køle med vand..gentagne gange..evt med en aftrækker som trykker på stemplet...hvis det er helt vildt rustent..det var en diesella med 3 stempelringe.som var rustet totalt sammen...men som du siger kan man dreje en prop med en rille til en o ring..som tætning hvis stemplet sidder langt nede..det skal nok virke
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
mojn jeg har altid brugt bremse væske til at løse mine ting der har været groet fast . og det har været to båd motor . og tre traktor motore. bare mit tip
Hilsen Eddie. The Eagle
yamaha 77 rød 99% orginal match solgt
suzuki gs 500 min kones motorcykel
yamaha xv virago 750 min cykel
yamaha 77 rød 99% orginal match solgt
suzuki gs 500 min kones motorcykel
yamaha xv virago 750 min cykel
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
Jeg har ofte hørt om cola trick'et - men aldrig prøvet det.
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
Så bremsevæske oveni og så vente ?
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
honda forum anbefaler atf og acetone husk at omryste det,,da det deler sig..mon ikke acetone blandet med bremsevædske også er godt ...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
Det er ikke altid at toppakningen kan holde. Jeg har engang skudt toppakningen ud på grund af fedttrykket, men det må jo bare anses for at være en slagssikkerhedsventil
Men i de fleste tilfælde virker det og det må jo siges at være blid mod stemplet. Det kan jo også kombineres med en opvarmning af cylinderen.
Mvh Michael.
Men i de fleste tilfælde virker det og det må jo siges at være blid mod stemplet. Det kan jo også kombineres med en opvarmning af cylinderen.
Mvh Michael.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
- CrazyCatman
- Gummi rocker
- Indlæg: 512
- Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
- Kontakt:
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
Cola kan klart anbefales; jeg har hørt om rigtig mange der har benyttet det, men har ikke selv haft behov for at prøve det endnu.
Selv på store amerikanske V6 og V8 møller har jeg hørt om folk der har haft god succes med at hælde et læsfuld Coca-Cola i cylinderen for at løsne et fastsat stempel. Metoden bruges også på veteran MCer - og er også beskrevet i bogen "Restaurering af gamle motorcykler".
Metoden er ganske simpel: Fyld cylinderen op med cola - og lad det stå noget tid:
Prøv om det har løsnet sig ved at tørne motoren - har det ikke, så lad det stå længere (fyld evt efter ved behov).
På et tidspunkt vil det rykke sig lidt - og så lidt mere - og til sidst vil den kunne gå hele vejen og du kan gå ordentligt i gang med den.
Jeg kan evt. komme med beskrivelsen fra ovenstående bog hvis det ønskes?
Selv på store amerikanske V6 og V8 møller har jeg hørt om folk der har haft god succes med at hælde et læsfuld Coca-Cola i cylinderen for at løsne et fastsat stempel. Metoden bruges også på veteran MCer - og er også beskrevet i bogen "Restaurering af gamle motorcykler".
Metoden er ganske simpel: Fyld cylinderen op med cola - og lad det stå noget tid:
Prøv om det har løsnet sig ved at tørne motoren - har det ikke, så lad det stå længere (fyld evt efter ved behov).
På et tidspunkt vil det rykke sig lidt - og så lidt mere - og til sidst vil den kunne gå hele vejen og du kan gå ordentligt i gang med den.
Jeg kan evt. komme med beskrivelsen fra ovenstående bog hvis det ønskes?
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)
Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)
Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197
Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)
Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)
Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)
Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)
Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197
Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)
Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)
Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
fdc skrev:Så bremsevæske oveni og så vente ?
ja det er sådan jeg har gjort det nogle gange gik det et pa dage . andre gange gik det en uge før jeg fik den løs. men de er alle kommet løs .
Hilsen Eddie. The Eagle
yamaha 77 rød 99% orginal match solgt
suzuki gs 500 min kones motorcykel
yamaha xv virago 750 min cykel
yamaha 77 rød 99% orginal match solgt
suzuki gs 500 min kones motorcykel
yamaha xv virago 750 min cykel
Re: Stempel rustet fast i cylinder, hvad gør man ?
Motoren er sat i kælderen med rustløser og bremsevædske i cylinderen så ser jeg til foråret om der er sket noget
Fleming
Fleming