Tænding sætter ud

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Tænding sætter ud

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nå gutter, jeg skal lige have lidt hjælp

78'eren var ude og køre en lang tur i aftes, og kørte super godt.

Så idag monterer jeg et sæt omdrejningstæller/speedo og en anden tændingslås. Dette gør jeg for at teste om det virker inden det evt skal slibes og lakeres.

da vi så skal ud og trille en tur opfører dyret sig ikke pænt, den er svær at starte, og når den endelig starter "skyder" den og sætter ud hele tiden.

Jeg tænker at det må være tændingslåsen, og tager tændinglåsen og omdrejningstælleren fra (men egentligt har omdrejningstælleren jo ingen betydning, da den ikke er tilsluttet tændingsledningen sort/hvid, men den hvide).

Nå men anyway, det hjælper ikke en dyt, og jeg kan nu se at den gnister kraftigt blåt mellem platinet.

Platinet har kørt max 20 km og er af god kvalitet (eller VAR god kvalitet) :evil:

Og så spørgsmålet... plejer det ikke at være fordi kondensatoren er færdig når platinet gnister blåt?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Tænding

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Morten
Jeg havde et lignende problem den startede kørte fint et par minuter og så døede den den lød ligesom den knastede når den døede den kunne ikke starte igen og tændrøret så fint ud men nul knist et helt nyt NGK b7hs fandt et nyt på hylden og den startede første hug kørte en tur den køret fint, satte den ind. næste gang startede den kørte få minuter og den døde ikke mere tid at lege den dag så ind med den, dagen efter skulle lige prøve og den startede og døde næsten med det samme det gentog sig flere gange nyt tændrør osv. alle ngk b7hs og da lageret af dem var brugt og jeg var godt knotten gik jeg om til min gamle grå ferguson tog et champion l 10 fra den og satte på og der har ikke været problemmer med den siden Såe måske en dårlig sending tændrør. fik af en fagmand fortalt at det var det gevindstykke på tændrøret der holder hætten som slap forbindelsen når tændrøret blev lidt lunt det går nemlig ikke helt igennem men er skubbet sammen indeni, det behøver ikke være overvarmt for at gøre det.
håber den her smøre hjælper dig men det er svært at beskrive med få ord
Mvh Johnny
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Indlæg af nielsfup »

Hej

Ja, hvis der er blå gnister over knikseren, er det ret sikkert at kondensatoren er død.

Hvis der har været en periodisk kortslutning i lednings systemet op til tændings låsen ( den sorte/hvide ledning ) eller i selve låsen kan dette generere store spændinger over knikseren og kondensatoren da spolen kan blive afbrudt under selve tændingen og spændings stødene kan blive så store af kondensatoren går i stykker.
Kondensatoren er i princippet bare to stykker alu folie med et isolations materiale imellem og bliver spændingen stor nok slår der gnister igennem denne isolation og så er det slut.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Så er problemet løst, eller rettere problemerne....

Som jeg egentlig regnede med havde en defekt kondensator ødelagt mit nye platin :evil:

Da jeg så fik skiftet kondensator og platin sprang den igang på første hug... :lol:

Kørte en tur rundt om vejen, og BVUUUHHUUUUUeee den døde igen....

Godt gal i skralden, rødmosset og forpustet fik jeg trukket dyret hjem og huggede igen i kickstarteren... VROOUuumm den kørte super igen....

Trillede 25 gange rundt om bilen, og så ville den pludselig ikke tage gas men kunne gå i tomgang.... Benzin tænkte jeg så... trak slangen af karburator, og der kom INTET benzin.... af med benzinhanen og ganske rigtigt.. 25 kg snask i benzin hanen...

NU kører den, og om lidt skal vi ud og trille en god tur..... :lol:

Tak for forslagende gutter... hygge..
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

hygge

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

:lol: Go tur :lol:
mvh Johnny
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Takker.....

Det BLEV en god tur... :lol: Jeg har lige stormet en time rundt i Næstved, og den kørte næsten helt perfekt, den fire-takter dog en anelse, så jeg tror jeg skal en dysestørelse ned. den er helt lovlig, og kører med dyse 120, burde det ikke være ok ? eller er det 110 ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Dårlige tændrør...

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej med Jer.
Jeg har med stor interesse læst om problemerne med de mystiske tændrør og jeg kan bidrage med flere samstemmende oplevelser med NGK. Jeg målte så med en megger(200 volts) og blev meget overrasket over at kunne aflæse ca. 19 k.ohm mennem stel og inderleder??? Da forstod jeg bedre, at der var noget der delvist kortsluttede i perioder og jeg prøvede også at ta´et Champion (måske 30 år) fra den gamle B 16C og så var der ingen problemer... Samtlige tændrør med overgang/afledning var fra Thansen, men jeg fik også pengene retur, ved at medbringe et digital måleinstrument og vise målingen. Jeg har endda prøvet at pakke op for et nyt tændrør med rustpletter !!!!! - men ikke engang det, ta´r de seriøs hos Thansen ?
M.v.h. Poul-Erik A.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Dyse

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Morten
En dyse på 110 er std. på dem fra 1976 og op til 1978. du kan måske flytte dysenålen lidt ned et hak vil nok hjælpe.
Mvh Johnny
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Tændrør

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Poul

Det er nu ikke kun et problem med ngk fra Thansen, jeg har også prøvet at købe ngk andre steder som ikke virkede ??? de har nok slækket på kvaliten de japanere :lol:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"