Passola olie, mm.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Elodea
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 27. apr 2010 16:53
Kontakt:

Passola olie, mm.

Indlæg af Elodea »

Hej med jer. :)
Google har ført mig forbi jeres forum et par gange og jeg kan se at der gemmer sig nogle passola-freaks herinde. :D

Jeg har en gammel passola som jeg endelig har fået på vejen og da jeg faktisk er svært imponeret over den, vil jeg naturligvis forsøge at være god ved den. Samtidigt vil jeg ikke risikere at rode for meget ved den, for det er mine evner slet ikke til og jeg tænker lidt "If it ain't broke - don't fix it".

Så vidt jeg ved er der aldrig gjort andet ved den end hældt olie og benzin på den, før jeg fik den. Imens jeg har haft den er der blevet sat en ny udstødning på (originalt-udseende af ukendt herkomst) og nogle af de lokale knægte har renset den lidt et sted i omegnen af karburatoren. That's it.

Jeg er kommet i tanker om at hvis jeg gerne vil være god ved den, om det så ikke var en god ide at skifte gearolie på den, mon? (Er I enige? Eller skal jeg bare lade den være?) Regner med at det "hedder" sådan det der skal heri: (billede følger)
Billede

Min viden om motorer og al den slags er desværre ekstremt begrænset, så jeg vil sikre mig med eksperterne (jer :D ) at jeg nu også hælder det rigtige i, efter at have hældt det gamle ud. Jeg tror nok jeg ved søgning herinde fandt frem til at passolaens manual siger at olien skal hedde "SAE 10w/30" . Så er det jeg spørger jer; Er det rigtigt forstået og hvis det er - hvad skal olien mere hedde? Et specielt mærke der er bedst? Har det en speciel betegnelse? (eks. motorolie? eller hvad hedder det på bøtten?).

Et ekstra spørgsmål er om der mon er nogle af jer, der er stødt på passolaens manual som pdf, f.eks? (Jeg har søgt ude på nettet uden det store held, desværre).

Håber I vil bære over med en tøs der skulle have valgt motorlære dengang i skolen.. :lol: (lidt sent at finde ud af det nu, jo)
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Passola olie, mm.

Indlæg af Kim B S »

Hej Elodea.
Velkommen på forum. :D Jeg håber at du må få meget gavn og glæde af det. :D

Jeg har god erfaring med helt almindelig SEA 30 Plæneklipperolie på mine Passolaer, præcis lige som på min FS1. :D

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Elodea
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 27. apr 2010 16:53
Kontakt:

Re: Passola olie, mm.

Indlæg af Elodea »

Kim B S skrev:Hej Elodea.
Velkommen på forum. :D Jeg håber at du må få meget gavn og glæde af det. :D

Jeg har god erfaring med helt almindelig SEA 30 Plæneklipperolie på mine Passolaer, præcis lige som på min FS1. :D

Hilsen Kim.
Hej Kim
Tak for velkomst og svar.
Så vil jeg se at finde sådan noget olie. :D
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Passola olie, mm.

Indlæg af Henrik Fs1 »

Vil du vil have det fra castrol, hedder det ATE automatgearkasse olie :D :D Og velkommen til :)
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
olebole
Gummi rocker
Indlæg: 913
Tilmeldt: tirs 2. sep 2008 13:02
Kontakt:

Re: Passola olie, mm.

Indlæg af olebole »

:lol: Velkommen :wink: Du bliver nok ikke den sidste ham "Google" sender forbi :lol: :lol:
Mvh. Ole
Yamaha fs1. 2gear Årg. (Match)
Yamaha Fs1. 4Gear Årg.77 Dx.(Match)
Yamaha Fs1. 4gear Årg.76 Dx.(Renovere)
Yamaha fs1. 4gear Årg.75 K1.(Match)
Elodea
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 27. apr 2010 16:53
Kontakt:

Re: Passola olie, mm.

Indlæg af Elodea »

Hej Henrik og Ole
Mange tak :D
Mvh Marianne
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola olie, mm.

Indlæg af Lehmann »

Skal vi ikke se nogle billeder af din fine maskine? :)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Elodea
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 27. apr 2010 16:53
Kontakt:

Re: Passola olie, mm.

Indlæg af Elodea »

Lehmann skrev:Skal vi ikke se nogle billeder af din fine maskine? :)
Hej Lehmann!
Nu har jeg jo set de sidste 2 Passolaer der er dukket op herinde og jeg må sige at min er noget mere mishandlet at se på, så jeg finder det nærmest lidt pinligt at vise den frem. :lol: Men jo.. Jeg må lige få taget et billede af den, evt se om den har en pæn vinkel jeg kan tage billedet fra. :P

Ps: Det er ikke mig der har mishandlet passola'en. Jeg har tværtom forsøgt at få den til at se lidt mindre hærget ud. :D
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"