gearing, kabu

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

gearing, kabu

Indlæg af martin p »

hejsa venner

min kære yhamse køre ca. 50, og så vidt jeg ved så har den fået fjernet plumben i insugningen og det er det, men jeg har en 16mm kabu liggende til den, ville jeg få lidt mere fart ud af den med den "store" kabu på?

evt hvad er en god gearing til knallerten? jeg ved den er std. men jeg ville gerne have hende til at nærme sig de 70km/T i denne omgang :D

mit tændrør hedder NGK B8HS, er det fint eller skal der noget andet til??
hvad foreslår i :?: :?:
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: gearing, kabu

Indlæg af Kim B S »

Hej Martin P.
Med hensyn til gearing. Hvis den skal op i nærheden af 70km/t. så ville jeg vælge et 13 eller 14 tans, for ikke at komme op på alt for mange omdrejninger. Mine erfaringer med store kaburatore, er at de helst skal kombineres med et tunudstødning, ellers er der ikke noget sejtræk, også kan det knibe med at trække sig selv op i fart i høj gear. Ellers skal man vælge en mindre gearing, men det er jo heller ikke godt, hvis den køre sig selv ihjel i omdrejninger, hvilket jeg har set mange eksempler på. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: gearing, kabu

Indlæg af nielsfup »

Hej Martin
Hvis du har 50cc cylinder. Så ville jeg prøve:

5.3 Hk udstødning
16mm plade og 16mm kaburator med dyse 160 ( til en start )
En kulfiber indsugnings plade
og evt. et planet topstykke.

12T måske 13T for
Så kan den nok gå 60-70 vil jeg tro. Hvis du er heldig
Det med gearingen er noget man skal prøve lidt med, er for tandhjulet for stort kan den ikke trække op i 4 gear og er det for lille mister du topfart og motoren køre med formange omdrejninger

Det er udstødningen der bestemmer hvor momemtet ligger så hvis du ikke sætter 5.3 Hk udstødning på og køre med std. (lovlig) vil max momentet ligger lavere og så skal for tandhjulet nok være 15-16 T, men igen det skal testes

Husk tændingen skal ikke stilles til mere end 0.3mm ( det er vigtigt ellers tager den ikke omdrejninger)
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: gearing, kabu

Indlæg af nielsfup »

Hov jeg glemte lige tændrøret.
Ja 8H er OK
Jeg bruger BH9 samme man bruger på RD350
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: gearing, kabu

Indlæg af martin p »

jeg tror nok mit udst. er sådan en 5,3 kopi fra thansen, og min cylinder er meget standard tror jeg

jeg har set nogen af jer skrive om en cylinder der hedder f5b eller lign, og det hedder min. men hvis plumben er taget i min indsugnings plade, er den så ikke "opgraderet" til 16mm??
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: gearing, kabu

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

når plompen er taget så er din indsugnings plade på 16 mm og med en F5B cylinder som oprindeligt hørte til de tidligere yamaha modeler vil den med en stor karburator på 16 mm yde ca 3,5 hk hvis du kan dyse karburatoren så den kan forbrænde det benzin den får ordentligt
men en ordentligt dyset og justeret 10 mm karburator vil give næsten samme resultat med den cylinder skal der mere go på så skal du have en FS1 cylinder på 43 mm på det giver 5,3 hk med komplet tun sæt og en top på ca 80 km/ t
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"