ang. justering af gearmekanismen.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

ang. justering af gearmekanismen.

Indlæg af martin p »

hej venner... når man skal justere gearskifte mekanismen så der er lige stor afstand mellem " kløerne " på skifte armen,

hvor pernippen skal man så være med at afstanden er ens på begge sider af kamskifteren?

jeg synes jeg har ramt rimelig godt.. den rammer alle gearene men den kan godt drille mellem 3 og 4 gear.

og det samme gælder nedgearingen fra 4 til 3...

når jeg tjekker min justering så rotere jeg den aksel som koblingen sidder på, samtidig med at jeg skifter gear, når den så driller med op eller ned gearing så kan jeg tage fat i fortandhjuls akslen og nykke lidt med den sammen med at jeg rotere den anden aksel, så går den i gear...


og ja, justeringen er foretaget i andet gear :)


er det som det skal være, eller skal jeg prøve at justere det igen... :?: :?:
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: ang. justering af gearmekanismen.

Indlæg af martin p »

er der ikke nogen der kan hjælpe?
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: ang. justering af gearmekanismen.

Indlæg af subwoof »

du kan jo ikke bare skifte gear mens den holder stille? Så står den jo for tand?

så skal man lige køre akslen lidt frem eller tilbage.. så tror det er ok, ihvertfald hvis det er det du mener :)
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: ang. justering af gearmekanismen.

Indlæg af claus olieklud »

hejsa der. jeg er helt enig med subwoof. godt svar. hilsen claus olieklud...
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: ang. justering af gearmekanismen.

Indlæg af nielsfup »

Hej Martin
Det er helt normalt.
gear skiftet virker kun korrekt når baghjulet rotere lidt / motoren køre.
Angående justeringen skal det som du har gjort, foretages i 2 gear. Og justeres til der er lige meget luft på begge sider af skifte klørene i forhold til pindene på tromlen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: ang. justering af gearmekanismen.

Indlæg af claus olieklud »

nielsfup skrev:Hej Martin
Det er helt normalt.
gear skiftet virker kun korrekt når baghjulet rotere lidt / motoren køre.
Angående justeringen skal det som du har gjort, foretages i 2 gear. Og justeres til der er lige meget luft på begge sider af skifte klørene i forhold til pindene på tromlen.
god aften der. jeg har nu aldrig justeret gearet på en fs1... derfor måtte jeg på baggrund af denne tråd ud i skuret og kikke efter en gammel yamahablok uden kickstarter dæksel. og jeg må konstatere at midterstilling på gearpedel formenetlig er justerbart iform af en exentriksk skrue... den har de gange jeg har givet lettere renovering til en yamaha, blevet siddende i dækslet, og derfor har jeg aldrig set den som en justeringsmulighed. jeg har dog aldig haft gearproblemer med en yamaha, men jeg tror jeg blev lidt klogere idag... hilsen claus olieklud...
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: ang. justering af gearmekanismen.

Indlæg af martin p »

claus olieklud skrev: jeg aldrig set den som en justeringsmulighed. jeg har dog aldrig haft gearproblemer med en yamaha, men jeg tror jeg blev lidt klogere idag... hilsen claus olieklud...
hej claus.. det er dejligt at blive klogere, det er jo en af fordelene ved det her herlige forum

nielsfup skrev:Hej Martin
Det er helt normalt.
gear skiftet virker kun korrekt når baghjulet rotere lidt / motoren køre.
Angående justeringen skal det som du har gjort, foretages i 2 gear. Og justeres til der er lige meget luft på begge sider af skifte klørene i forhold til pindene på tromlen.
hej niels

det med roterende motor forekommer mig også mest logisk, men det mit primære spørgsmål er/var, hvor pernippen/nøjagtig skal det justeres for at virke optimalt?? tager man den " bare " på øjemål eller skal det være micromillimeter nøjagtigt?

men jeg kan næsten udlede ud fra hvad niels skriver, at det jeg er kommet frem til er ganske fint?
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: ang. justering af gearmekanismen.

Indlæg af nielsfup »

Hej
Det skal nok bare væer på øjemål.
Jeg er jo kendt for at mål alt op :D men lige præcist det har jeg aldrig målt..... Endnu :wink:
I Yamaha bogen står der bare at der skal være lige meget spillerum på bække sider af kløerne i 2 gear men ingen tolerance..
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: ang. justering af gearmekanismen.

Indlæg af nielsfup »

claus olieklud skrev:
nielsfup skrev:Hej Martin
Det er helt normalt.
gear skiftet virker kun korrekt når baghjulet rotere lidt / motoren køre.
Angående justeringen skal det som du har gjort, foretages i 2 gear. Og justeres til der er lige meget luft på begge sider af skifte klørene i forhold til pindene på tromlen.
god aften der. jeg har nu aldrig justeret gearet på en fs1... derfor måtte jeg på baggrund af denne tråd ud i skuret og kikke efter en gammel yamahablok uden kickstarter dæksel. og jeg må konstatere at midterstilling på gearpedel formenetlig er justerbart iform af en exentriksk skrue... den har de gange jeg har givet lettere renovering til en yamaha, blevet siddende i dækslet, og derfor har jeg aldrig set den som en justeringsmulighed. jeg har dog aldig haft gearproblemer med en yamaha, men jeg tror jeg blev lidt klogere idag... hilsen claus olieklud...

Hej Claus
Ja man lære heldigvis :wink: hele tiden.
Det er netop muligt at justere lidt på skifte mekanismen med den excentriske bolt. OM det betyder så meget ved jeg ikke men jeg har altid justeret til lige meget luft på bække sider,.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"