Motorlejer/krumtapslejer/plejlstangs lejer i stykker ???

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
lasse-bak
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 8. sep 2009 11:25
Kontakt:

Motorlejer/krumtapslejer/plejlstangs lejer i stykker ???

Indlæg af lasse-bak »

Hej.
Min yamaha larmer og rasler mere en den plejer. Ved godt at fs1'erne "rasler" meget i motoren normalt. Jeg er bange for at der er gået et leje et eller andet sted motoren.
Opdagede det da jeg kørte hjem fra skole forleden. Den havde en svag pive lyd. Da jeg kørte ned af en bakke med 70 km/t føltes ligesom om den var ved og sætte sig. Den bengyndte og bremse et par gange. Men køre med meget olie og med en kraftig benzinblanding så burde ikke være varmesætning. Derfor får jeg mistanke til krumtappen. Da jeg kom hjem og den stod i tomgang lød det nærmest som om der ligger et eller andet og hopper rundt nede i krumtaphuset. Svag lyd men har ikke været der før. Har den mistanke at der er et af lejerne på krumtappen altså plejlstangslejet eller krumtapslejerne der er gået. Men den kører fint. Har ik skilt den ad endnu fordi jeg gerne lige vil hører om det er noget helt andet så jeg ikke bengynder at udskifte de forkerte dele. Tjekker lige cylinderen for ridser når jeg kommer hjem.

Kan man evt. tjekke plejstangslejet ved og trække frem og tilbage i plejlstang. slør??
Hvis der er et leje der er gået et eller andet sted hvordan ved man så hva det er for et??
Kan den overhovedet starte hvis et leje er gået eller hva er symptomerne på det??
Hvordan tjekker man krumtapslejerne??
Noget helt andet??
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Motorlejer/krumtapslejer/plejlstangs lejer i stykker ???

Indlæg af Frandsen »

Afmontere svinghjuls dækslet og ryg fra side til side i svinghjulet hvis der er slør er det krumtaplejet
du kan altså saktens få varmesætning selv om du køre med masser af olie. Hvis din karburatordyse
er for lille vil den også kunne sætte sig, men afmontere cylinderen og se om der er nogle skader
Mvh
Frandsen
lasse-bak
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: tirs 8. sep 2009 11:25
Kontakt:

Re: Motorlejer/krumtapslejer/plejlstangs lejer i stykker ???

Indlæg af lasse-bak »

okay tak :D men hvis lejerne er færdige kan krumtappen så ik også ske og være i stykker ?
(glemte endtligt også at fortælle at olie kanalen har været stoppet til af flydene pakning i en måned)
grossmann
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: tirs 10. feb 2009 22:18
Kontakt:

Re: Motorlejer/krumtapslejer/plejlstangs lejer i stykker ???

Indlæg af grossmann »

Lige for at holde liv i dette emne.. Min er også begyndt med en raslen ved de høje omdr, i frigear.. Og lidt det samme i gear, hvis jeg trækker den for langt ud i gearet, så kommer der også en underlig raslen.. (nærmere en banken)

Hvad kan det være?
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Motorlejer/krumtapslejer/plejlstangs lejer i stykker ???

Indlæg af Kai »

grossmann skrev:Lige for at holde liv i dette emne.. Min er også begyndt med en raslen ved de høje omdr, i frigear.. Og lidt det samme i gear, hvis jeg trækker den for langt ud i gearet, så kommer der også en underlig raslen.. (nærmere en banken)

Hvad kan det være?
Kan være nåleleje og/eller stempel/ringe der larmer, er der en tydelig slidkant allerøverst i cylinderen sådan en 3-4mm bred ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
grossmann
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: tirs 10. feb 2009 22:18
Kontakt:

Re: Motorlejer/krumtapslejer/plejlstangs lejer i stykker ???

Indlæg af grossmann »

Muligvis nåleleje? cylinder er næsten nyt. (400 km)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"