Klirelyde fra stempelringe.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5639
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Klirelyde fra stempelringe.

Indlæg af Kim B S » tors 2. jul 2009 20:47

Hej Alle.
Jeg har det problem at min Yamaha klire meget i motoren, og det er blevet værre med tiden. Jeg går ud fra at lyden kommer fra stempelringene. :? Min cylinder er en 40 mm. F5B, måske fra T Hansen. Ved det ikke med sikkerhed, da den sad på da jeg købte knallerten. 8)

Mon ikke det vil hjælpe hvis cylinderen bliver boret op, og får et nyt stempel? :?:

Og vil det i så fald kunne holde, selv om cylinderen måske skulle være en af dem fra T Hansen? :?:

Eller burde jeg i stedet finde en anden cylinder? :?: Jeg har nemlig et nyt stempel til en 40 mm. cylinder. :wink:

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Klirelyde fra stempelringe.

Indlæg af strynboen » tors 2. jul 2009 21:58

tror at stemplet er den største synder,du kan evt skifte det først,,men skal du ud og kobe et stempel,,kan du ligeså godt få boret cylenderen og få et overstørelse stempel,,så er det kun boringen,,du skal betale ,,et stempel skal du have uanset..
men prøv at se om det du har passer,,men det er rent held hvis du lige har det rigtige tolerance stempel
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3971
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Klirelyde fra stempelringe.

Indlæg af FS1originalen » tors 2. jul 2009 22:17

Jeg tror såmænd ikke du skal bekymre dig så meget om hvor cylinderen kommer fra - jeg har endnu ikke set nogen som har været decideret dårlig kvalitet...

Klirren, især i tomgang betyder normalt stort spillerum mellem stempel og cylindervæg. Prøv lige at tage topstykket af og mærk med en finger om de øverste 3 mm af cylinderen er mindre end det stykke hvor stempelringene kører. Er det tilfældet så er en udboring tiltrængt :!:

Det nemmeste var jo hvis man kunne måle cylinderen, men det er faktisk svært med det måleværktøj vi amatører har til rådighed. Du siger bare til hvis du gider køre efter en udboring...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5639
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Klirelyde fra stempelringe.

Indlæg af Kim B S » tors 2. jul 2009 22:36

Hej Lars.
mange tak for hjælpen. :wink: :D
Så tror jeg at jeg vil tjekke om mit nye stempel passer i cylinderen, og sætte det på hvis det passer. :wink: Jeg vender lige tilbage her til og fortæller om resultatet, når jeg har fået gjort det. :wink: :D

Hej Erik.
mange tak for hjælpen og tilbudet om udboring.
Jeg vil lige følge dit råd, og så sender jeg en besked, hvis jeg finder ud af at det er nødvendigt med en udboring. :wink: :D

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2001
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Klirelyde fra stempelringe.

Indlæg af Poul-Erik A. » søn 5. jul 2009 08:51

Hej Kim.

Jeg vil lige supplere med oplysningen om, at da jeg kørte med tun på den lyseblå SS, fik jeg en 43 mm FS1 cylinder opboret til 44 mm ved Herning Cylinder Service (p.g.a. mange ridser) og da der også kom en ny 44 mm stempel i, var klirre lyden der også - især i tomgang. Flere kommenterede det også - men det gik ekstrem godt og topfarten var over 85,- så det betyder måske ikke noget og jeg blev aldrig klar over årsagen .. :wink:
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

Jensmc
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2816
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Klirelyde fra stempelringe.

Indlæg af Jensmc » søn 5. jul 2009 09:29

Prøv lige at smøre simmerringen bag tændingen. Den kan knirke rigtig meget.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5639
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Klirelyde fra stempelringe.

Indlæg af Kim B S » tirs 7. jul 2009 12:59

Hej alle.
Mange tak for flere gode råd. :D Jeg regner med at jeg kan få tid til at skruge lidt Yamaha i den kommende weekend. :wink: Der kommer også en pakke fra Benny med lidt godt en af dagene. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5639
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Klirelyde fra stempelringe.

Indlæg af Kim B S » fre 10. jul 2009 17:38

Hej Alle.
Jeg har i dag skiftet stempel og renset alt hvad der var skilt ad, og det lyder til at problemet med Klirelyde er løst i den omgang. :wink: Så opboring blev ikke nødvendigt i denne gang. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5639
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Klirelyde fra stempelringe.

Indlæg af Kim B S » fre 10. jul 2009 21:27

Hej alle.
Måske er det nødvendigt med en opboring alligevel. :? Den er nemlig ekstremt sløv. Så jeg tror ikke at der er ret meget kompression, med det nye stempel. :(
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2001
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Klirelyde fra stempelringe.

Indlæg af Poul-Erik A. » fre 10. jul 2009 23:04

Mindre kompression med nyt stempel ? Du kan jo prøve at fjerne en ring og lægge den løs i foringen og se hvor stor slidtage der er i foringen, for der må vist kun være plads til et stykke papir hvor "ringsamlingen" mødes ?

Er du forresten kommet indendøre Kim ?
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)

subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: Klirelyde fra stempelringe.

Indlæg af subwoof » lør 11. jul 2009 13:07

prøv da med en tolerance større? hvis det er A nu så B ellr C,
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5639
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Klirelyde fra stempelringe.

Indlæg af Kim B S » lør 11. jul 2009 18:46

Hej Alle.
Nu har den simpelthen fået en helt ny F5B cylinder, og problemet er løst. :D Den køre og lyder betydelig bedre nu. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"