tolerance

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: tolerance

Indlæg af Allan M »

Standard boring er 40 mm og standard stempel er 39,96.

Jeg har i anden sammehæng lyttet mig til, at tolerancen som udgangspunkt skal være 0,03 mm.

Det er altid en god idé at måle stemplet før der bores, men som udgangspunkt(!) refererer overstørrelse-stemplers mål til cylinderens boring. Det vil sige, at når du køber et 41mm stempel, så er det i virkeligheden 40,97mm.

Hvis dit stempel reelt er 40,85, så villle jeg mene, at din cylinder skal bores til 40,88.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: tolerance

Indlæg af Morten - Webmaster »

Plejer man ikke normalt at afleve det nye stempel sammen med cylinderen ? det er jeg altid blevet bedt om
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: tolerance

Indlæg af FS1originalen »

Nu prøver jeg lige - igen - at gå ombord i et af de gamle indlæg!
Er selv den lykkelige ejer af et cylinderudboringsapparat fra engang i halvtredserne, og har da øvet mig lidt.
Som udgangspunkt skal cylinderen altid bores til det mål der er opgivet på stemplet. Dvs. +1 = 41,00mm.
Når du måler stemplet til xx,85 er det garanteret målt ved toppen af stemplet. Måler du længere nede (mellem de 2 skørter) bliver målet sikkert nærmer xx,95.
Det skyldes at de fleste stempler er drejet en anelse koniske så de er mindst i toppen hvor de bliver varmest og derfor udvider sig mest.
Og jo Morten: Det er altid en fordel at levere stemplet med til udboring så man lige kan checke at det ikke klemmer nogen steder.
Der skal bores "noget for stort" for at få stemplet til at klirre. Gætter nærmere på at dit krumtap/plejlstangsleje er en anelse slidt (slør i længderetningen når stemplet står præcis i topstilling. Det klirrer....

Mvh. Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: tolerance

Indlæg af strynboen »

der står i vejledeningen fra yamaha,atstemplet måles 10mm fra bunden, og på tværs af pindbbøsning da stemplet er let kegle formet i kold tilstand
forskellen mellem cyll,og stempel bør være mellem 0,035-0,040.
ps, cd-50 er gud,,men yamaha er flottere,,,og med skivebremse :mrgreen: :mrgreen:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"