2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Som overskriften siger...

Jeg har 2 yamahaer hjemme til lidt rep.. de har begge:

standard f5b cylinder
10 mm org mikuni
6,5 mm boreplade
12-13 tands
ny yb1 udstødning på begge
tænding står nøjagtig ens ca 0,35 mm = 1.8 mm før top (målt ud med skydelære og tændingspistol)

den bedste kører rimelig godt og trækker 1,2,3 pænt ud, og 4 skal helst ikke gå for meget op ad bakke

den dårlige kan dårligt slæbe 3. gear med mindre det er lige vej og 4 er kun til at stoppe den med :roll:

Jeg har prøvet at sætte komplet karburator (inclusiv spjæld m.m.) fra den bedste over på den sløve, men det er det samme. de kører med 110
dyse begge 2

jeg har testet kompression med måleren vist herunder, og den bedste laver lige under 120 PSI og den sløve laver 90 PSI.

så er mit spørgsmål, kan det være den lavere kompression der sløver så meget ? eller skal jeg kigge efter andre ting ?

det skal siges at hvis jeg bare lige gasser op, så er den gode MEGET hurtigere oppe i omdrejninger.

begge tændrør ligner nogenlunde "kaffe med fløde"

Håber på lidt god feedback, da jeg ikke har så meget styr på lige denne del af yamaha'erne
Vedhæftede filer
DSCN0666.JPG
DSCN0666.JPG (161.02 KiB) Vist 10106 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af Kim B S »

Hej Morten B.
Der er ingen tvivl om at kompressionen har stor betydning for hvor meget træk der er i knallerten. Har de ikke to forskellige toppakninger? :?: Der findes jo flere forskellige. Den hel tykke og den kobberpakning som mange bruger, og så findes der jo også en i aluminium som er noget tyndere, Ellers synes jeg at det lyder meget mærkelig. :lol: Men jeg ved jo selvfølgelig heller ikke alt. :lol:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af Morten - Webmaster »

samme tynde toppakning, jeg er ved at blive idiot på den... det ender med jeg må prøve og bytte cylindersættene om....

Alle bud er mere end velkomne

Nu tager jeg dog lige en lille pause fra dem og roder lidt med min egen 75'er (som HELLER ikke kører som den skal :twisted: :twisted: )
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af Henrik Fs1 »

Er næsten sikker på det er stempel ringene der er slidte i den sløve, eller cylinder er meget slidt, eller stempel der er for lille iforhold til cylinder.. Alt disse fejl gør at der er meget lavere kompresion.. :D :D :D Den sløve, er det næsten sikker stempelt er sort på sidderne :wink: :) :)
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af Frandsen »

hej Morten
jeg er helt enig med Henrik
Kompresion er en af de aller vigtigste ting mht. trækkraft
så ud fra din beskrivelse tror jeg også på slidt cylinder / stempel
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af FS1originalen »

Har du prøvet at måle på udstødningsportene :?: :?: :?:

Er den ene cylinder portet opad nå den jo i sagens natur lukke senere og derfor ikke opbygge den samme kompression. Det giver omdrejninger, men ikke trækkraft.

Jeg har selv lige monteret en "helt straigt" F5B cylinder, og må indrømme at min 75'er blev det sløveste apparat jeg længe har prøvet... Den blev filet 1mm opad og en smule i bredden og kører nu hæderligt.

Mener at ca. 28 - 28,5 mm fra top af cylinder til top af udstødningsport er det "oprindelige.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har ikke målt porten, men den ser ikke umiddelbart ud til at være blevet slebet op.

til gengæld tror jeg fejlen er fundet... vil lade billederne tale for sig selv !
Vedhæftede filer
DSCN0668.JPG
DSCN0668.JPG (123.21 KiB) Vist 9957 gange
DSCN0669.JPG
DSCN0669.JPG (109.14 KiB) Vist 9958 gange
DSCN0670.JPG
DSCN0670.JPG (149.14 KiB) Vist 9957 gange
DSCN0673.JPG
DSCN0673.JPG (70.06 KiB) Vist 9956 gange
DSCN0679.JPG
DSCN0679.JPG (168.28 KiB) Vist 9957 gange
DSCN0680.JPG
DSCN0680.JPG (137.2 KiB) Vist 9957 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af Toke »

Jeg tror også du har fundet fejlen...
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af nielsfup »

:D :D :D :lol:
Der var den
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af subwoof »

detr er altid så åbenlyst når først man lige får det hele set an :O

lig som da jeg troed min motor var utæt, da jeg troed det var olie..

men det var karbu'en der sto lidt benzin ud af når nu den stod skrå på støttefoden :roll:

den kunne så lige præcis rende over mod midten af blokken :twisted:

en slibning af svømmeren og en lille justering.. og det hele var løst :lol:

men godt dit problem er løst
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af FS1originalen »

Godt set Sherlock :lol: Tror du er på sporet :twisted: :twisted:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af Morten - Webmaster »

FS1originalen skrev:Godt set Sherlock :lol: Tror du er på sporet :twisted: :twisted:

Erik
hehe... ja ikke :lol: :lol: :lol: så må jeg lige høre ejeren om vi skal til cylinderservice eller vi skal handle noget nyt et andet sted.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af FS1originalen »

Jeg har stadig den nyudborede til 250 hvis det var noget.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af Morten - Webmaster »

skulle du så ikke bare sende dem begge to til mig mon :roll:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af FS1originalen »

Du skal vel lige spørge først, men giv evt. besked i løbet af dagen imorgen så jeg kan nå at sende dem.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Dit tilbud er så godt at jeg tager imod det uden at spørge... (jeg VED at det er ok) send lige en PB med kontonr og beløb incl porto, så overfører jeg i netbank
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af FS1originalen »

Skriver imorgen når jeg har været på posthuset.

Og vil han ikke ha den så skal den jo bare returneres på Strynø :P

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Tak Erik !! det er bare SÅ godt !! så kan Han nok hente dem sidst på ugen... de skal jo gerne være klar og testet grundigt inden strynø :wink: hvilket er om ca 3 uger :shock: :shock: :shock:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af claus olieklud »

hej - når jeg skal mærke tætning mellem stempel og cylinder, trykker jeg blot på kickstarteren eller trækker i snoren ! der er ikke behov for en kompressionsmåler. er der god tætning er man ikke i tvivl..... hilsen claus olieklud..........
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 2 ens motorer.. den ene med lavere kompresion, derfor sløv ?

Indlæg af Morten - Webmaster »

claus olieklud skrev:hej - når jeg skal mærke tætning mellem stempel og cylinder, trykker jeg blot på kickstarteren eller trækker i snoren ! der er ikke behov for en kompressionsmåler. er der god tætning er man ikke i tvivl..... hilsen claus olieklud..........
Det kommer jo nok lidt an på ens erfaring :wink: jeg ved som regel også hvilke reservedele jeg skal have med ind til kunden hvis de har streger på bagsiden af papiret :lol: :lol:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"