Krumtap ødelagt

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Krumtap ødelagt

Indlæg af nielsfup »

Nå så er den gamle Yamaha prøvekørt og trukket hjem igen .
Kørte rimilig omkring 70kmh ca 2km så satte den sig og så var der kun 2 km hjem igen ØV

Først troede jeg det var spemplet der havde sat sig men:
Semplet har et lille hak ved ring 1
MEN Plejllejet sidder fast. Krumtappen er smadret.

Har i prøvet det før
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
subwoof
Gummi rocker
Indlæg: 733
Tilmeldt: man 23. mar 2009 22:19
Kontakt:

Re: Krumtap ødelagt

Indlæg af subwoof »

ja desværre.. har også oplevet det :S
krumtappen blev dog solgt med en masse dele, så ved ikke om den kunne reddes.. jeg sagde bare byt til nyt fra bunken
MvH
Alex

Yamaha fs-1 bordeux rød. stand meget fin kun enkelte rustpletter. org= ca. 70% der bliver jævnligt sat lidt nye org. dele på :)

desværre er stellet et 1978 K1, og motor en 1978 DX, stellet er bygget som en DX med skivebrems og forgaffel
Puch maxi k rød, meget fin stand, lidt rust, til salg for billige penge evt.
Brugeravatar
hybber
Fuldblods knallert
Indlæg: 396
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 13:44
Kontakt:

Re: Krumtap ødelagt

Indlæg af hybber »

Niels, hvordan er den ødelagt? Lejet har sat sig fast, men kan den ikke skildes ad og så skifte lejet nede i midten`??? Må da være billigere end en ny original til 1800 penge!! :(
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Krumtap ødelagt

Indlæg af FS1originalen »

Det har jeg ligegodt ikke hørt før - på nogen knallerter overhovedet :cry:

Krumtappe plejer at blive kasseret fordi nederste leje bliver så slidt at man ikke kan holde "klirrelyden" ud når stemplet vender i top - ikke fordi de sidder fast :!:

Var krumtappen "rask" inden du kørte hjemmefra :?: Altså var der op/ned slør i plejlstangen når stemplet stod i top :?:

Og ØV forresten....

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Krumtap ødelagt

Indlæg af nielsfup »

Hmm
Ja den var OK da jeg kørte. Har været startet ca 2 gange om ugen nede på værkstedet med suger på ( tomgang og lidt gas men ikke med last på). Og her var der ikke noget , måske lidt støj når den var kold. Jeg er ikke sikker på om det forsvandt helt når den blev varm. Men nu er plejl lejer fuldstendigt færdig. Først var lejet svejst sammen men efter lidt motion kan det bevæges MEN det går meget stramt og køre in hak.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Krumtap ødelagt

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har desværre ikke nogen tilbage der er noget værd, men mon ikke der er andre der har en i overskud... det skulle undre mig andet.

Surt show, ikke mindst de 2 km hjem :roll:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Krumtap ødelagt

Indlæg af strynboen »

jeg har en orginal reserve krumtap,,men tror entelig at den fra taivansen er ok,,
ellers kan vi saktens finde noget at bytte med
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Krumtap ødelagt

Indlæg af nielsfup »

Hej Lars
Det er rigtigt pænt af dig. Jeg havde en THANSEN tap i kassen med dele, den prøver jeg.
Men mit største problen er at det lille primær hjul og hvad værre er det store tandhjul på koblings skålen er ødelagt også. :twisted:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Krumtap ødelagt

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

Jeg lurede lidt på om dine varme sætnings problemer kunne skyldes den krumtap,,, at den måske har været en smule skæv,,, slået på da den blev monteret engang ,,, med alle de spåner må den enten have været skæv eller der har været fremmedlegmer nede i krumtaphuset,,, måske en knækket stempelring eller en låsering til stemplet som har siddet i klemme,,, :?: jeg har før set krumtapper der var ødelagt ,,, enten ved fast kørt hovedlejer pgr af manglende smøring eller svinghjulet ikke har været spændt ordentligt med slidspor til følge,, og slidte plejllejer samt de sædvanlige ødelagte gevind i enderne ,,, men så meget ødelagt som den der har jeg ikke set dem før ,,,, :roll: :shock: :? har den ikke banket adhel.... til længe :?:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
mic
Junior knallert
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 14. feb 2009 19:04
Kontakt:

Re: Krumtap ødelagt

Indlæg af mic »

hybber skrev:Niels, hvordan er den ødelagt? Lejet har sat sig fast, men kan den ikke skildes ad og så skifte lejet nede i midten`??? Må da være billigere end en ny original til 1800 penge!! :(
Hvis det nederste nåleleje kan købes løst er det jo bare at skille krumtappen ad i en presse, montere det nye leje og rette den op igen. Det gør vi tit på vores gokart motorer.

http://www.pvpkart.com/Index%20Motor%20repair.htm
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Krumtap ødelagt

Indlæg af nielsfup »

Johnny S. skrev:Hej

Jeg lurede lidt på om dine varme sætnings problemer kunne skyldes den krumtap,,, at den måske har været en smule skæv,,, slået på da den blev monteret engang ,,, med alle de spåner må den enten have været skæv eller der har været fremmedlegmer nede i krumtaphuset,,, måske en knækket stempelring eller en låsering til stemplet som har siddet i klemme,,, :?: jeg har før set krumtapper der var ødelagt ,,, enten ved fast kørt hovedlejer pgr af manglende smøring eller svinghjulet ikke har været spændt ordentligt med slidspor til følge,, og slidte plejllejer samt de sædvanlige ødelagte gevind i enderne ,,, men så meget ødelagt som den der har jeg ikke set dem før ,,,, :roll: :shock: :? har den ikke banket adhel.... til længe :?:
Ha Johnny
jeg tænkte lige præcis på det samme.
Dengang den satte sig var det fordi den lille c-klip der holden nålen i karburatoren var faldet af og spist af motoren. Det var min søn der kørte og han forsatte bare til den satte sig da nålen jo sad nede i strålerøret og derfor gav alt for lidt benzin med meget varm motor til følge.

Jeg tog cylinderen af og blæste krumtap-huset rent ( måske rent). På med en ny cylinder og så kørte den igen.

Men den har kun kørt 20Km siden denne hændelse og det er 7 md. siden. Så kommer dette med krumtappen. Den har været startet og kørt i tomgang lidt indimellem men ikke kørt før nu. Nu jeg tænker efter mener jeg at den havde en mekanisk lyd når den var kold men er ikke sikker.

Jeg kunne ikke høre noget da jeg kørte på den før jeg koblede ud og den satte sig.

Jeg tror sku også der har været noget galt hele tiden. Om der har været noget metal i krumpap-huset jeg ikke har fået ud eller det er varmen fra de 6 km han kørte med meget mager blanding ved jeg ikke rigtig.
Men det er da ikke normalt at brænde det leje af på under 2 km med ca 60 km/h

Men hvad værre er så har jeg skilt den ad og tænderne på koblings skålen er ikke gode de er nærmest ødelagt så nu mangler jeg en anden koblings skål med fine tænder
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"