fs1 reno

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

fs1 reno

Indlæg af bonde søren »

hej folkens!!!

jeg har købt to yamaha fs1 dx den ene 76 og den anden 77 den ene er der monteret motorcykel forgaffel og honda motorcykel stjernefælg og en kreidler bagsvinger med honda stjernefælg med kæmpe ballon dæk. Den ser meget sej ud, og ligger godt på vejen, men den er jo langt fra original men den er unik.
Nå men den ene kunne kun køre i 1. gear da jeg købte den, pga. koblingen ikke virkede. Jeg satte en anden koblings snegl i, og vupti den koblede ud. Men skifte gear vil den da ikke. Jeg åbende op i koblings siden, for første gang i mit 14 år lange liv har jeg set en våd kobling. Men nok om det jeg fandt ud af at gear armens "krog" der griber ned i "nitterne" på kamskifteren var knækket af, og den lille fjeder der sider på gearskifter armen var sprunget, Men heldivis lå der en hel ny gearskifter aksel i en af de store kasser med reservedele. Jeg købte en ny fjeder, og fik det hele samlet rigtigt igen. Men at finde anden gear er kun lykkedes for mig når jeg har trykket rimelig hårdt på gear pedalen også er den gået i 3, og så et lille vip op også køre den i anden, så nu har jeg skildt det hele ad igen rup og stup. MEN jeg er ikke helt inde ved gearkassen. Det lille hjul der sidder direkte på krumtappen, har ikke helt forstået men tror det hedder sekunder tandhjulet møtrikken til den kan jeg simpelthen ikke få af for det hele render bare med rundt, for jeg har jo cylinder og det HELE af.
fuskeren
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: fs1 reno

Indlæg af nielsfup »

Hej Søren
Velkommen til

Du kan montere koblings skålen igen og komme en klud i mellem det lille tandhjul og det store for at løsne møtrikken.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: fs1 reno

Indlæg af Kai »

Sæt koblingen løs på igen, og smid et stykke af en klud imellem tandhjulet på krumtap og kobling, skru møtrikken af.
Det kan ikke være lettere.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: fs1 reno

Indlæg af FS1originalen »

Det med kluden lyder måske lidt dumt/amatøragtigt, men det står faktisk i Yamahas servicemanual til forhandlerne...
Husk at fjerne evt. stumper af klud mellem tænderne bagefter :mrgreen:

Inden du åbner ind til selve gearkassen, så check lige med en tegning at alle mellemlægsskiver ved koblingsakslen og ved den aksel hvor mellemtandhjulet til kickstarteren sidder er der :!:

Dit problem kunne nemlig skyldes slør et sted så en af akslerne og dermed gearhjulene kan flyttes frem og tilbage.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: fs1 reno

Indlæg af bonde søren »

hmm tak for hjælpen det må jeg da lige ned og prøve jeg har gået at tænkt på idag den møtrik skal da bare skrues samme vej som den i tændings siden ikke noget hokus pikus fra yamahas side der ??
fuskeren
Brugeravatar
hybber
Fuldblods knallert
Indlæg: 396
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 13:44
Kontakt:

Re: fs1 reno

Indlæg af hybber »

bonde søren skrev:hmm tak for hjælpen det må jeg da lige ned og prøve jeg har gået at tænkt på idag den møtrik skal da bare skrues samme vej som den i tændings siden ikke noget hokus pikus fra yamahas side der ??
Både og, møtrikkerne skal spændes/løsnes ligesom alle andre møtrikker, ikke noget med lens gevind eller noget.

Men tænk på den gamle huskesætning jeg lærte ved NASA: Lefty/loosy-righty/tighty! Lefty(venstre)=Loosy(løsne) righty(højre)=tighty(spænde)

Altså med uret, så spænder du, mod uret, så løsner du!! Eneste sted på fs der er lensgevind (så vidt jeg husker) er i svinghjulet, der hvor du kan skrue en aftrækker ind for at få det af!!

Held og lykke med det, og pas på fingrene!!

hybber
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: fs1 reno

Indlæg af bonde søren »

hehe tak det med fingerene er forsent de kom i klemme første gange jeg åbnede til primær/sekundær tandhjulene. Det kostede heldigvis kun en blå negl, men nu har jeg opgivet når ikke engang luftnøglen kan klare det men kan det være gearkassen når jeg godt kan få den i gear hvis jeg drejer på kamskifteren med fingerne ???
fuskeren
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"