Startproblem

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Zagato
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 24. aug 2007 16:11
Kontakt:

Startproblem

Indlæg af Zagato »

Hej alle.

Jeg har et startproblem på min 76 DX, særligt ved koldstart, mindre udtalt ved varm motor.
Der udstyret med 16 mm plade og original membran som er indstillet til max. standard åbning.
16 mm karburator (Kina kopi)
Nyt 50 ccm 3 skyller cylinderkit med stempel.
Den kan startes ved at løbe den i gang i højt gear, eller ved brug af æter i indsugning.
Tænding er udmålt og trækker fin gnist.
Efter adskillige forsøg på start med kickstarter uden resultat er tændrør helt tørt, altså ingen spor af uforbrændt benzin eller olie.
Når jeg afmonterer indsugningsplade er den helt våd af benzin, så der suges brændstofblanding ind i krumtaphus.

Jeg har monteret slange på indsugningsplade:
Jeg kan ikke puste og konstatere utæthed i motor når stempel lukker udstødningskanal.
Ved brug af kickstarter laves der vaccum som ikke hurtigt aftager.
Så min konklusion er at krumtaphus, cylinder og topstykke er tætte.

Til orientering, kører den fint ca. 60 km/t med 14 tænder, dog med lidt for mager blanding ved fuldlast. Så der er noget at hente på toppen.

Jeg er helt blank, nogle konstruktive bud på årsag til startbesvær? :idea:

Mvh

Carl
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Startproblem

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg har forsøgt at forstå problemet, men er ikke helt med på dette: " og original membran som er indstillet til max. standard åbning." Er det et andet membranblad-stopper, eller ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Zagato
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 24. aug 2007 16:11
Kontakt:

Re: Startproblem

Indlæg af Zagato »

Hej Poul Erik.

Det skal forestås således at det originale membranstop er justeret indenfor standard mål.
Jeg kan tilføje at membranen lukker helt tæt og har den karakteristiske "ande" lyd når du puster gennem den.

Mvh
Carl
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Startproblem

Indlæg af Poul-Erik A. »

OK, men jeg synes ikke at huske denne stopper kan justeres. Men når den kan lyde som en syg and, er det sikkert OK. Hvordan med tomgang i driftvarm tilstand ? Ellers kunne det være luftskruen, der er justeret forkert, for den har også indflydelse på start. Eller delvis tilstoppet chockerdyse ? Hvis det var den originale Mikuni, er luftskruen normalt justeret ca. 1 1/4 omgang fra bunden og ud af. Derimod er Mokini'en vistnok udstyret med andre dysemål og gevind.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Zagato
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 24. aug 2007 16:11
Kontakt:

Re: Startproblem

Indlæg af Zagato »

Tak Poul Erik.
Jeg kikker en gang til på den kinøjser karburator. Luftskrue er justeret ca. som du beskriver. Jeg har også prøvet med den originale 10 mm karburator, men har ikke sikret mig den er korrekt justeret ind.
Men hensyn til justering af membran stop kan det ikke justeres, men kan bukkes til mere eller mindre åbning af membran. Men som sagt der er på mål.

Du hører nærmer når jeg har set på karburator
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Startproblem

Indlæg af Poul-Erik A. »

Så er jeg helt med m h t membran-stoppet, der kan bukkes. Nu er der vel ikke brugt unbraco-bolte til at spænde membranen fast på pladen med, for der er en velkendt fælde ved at unbraco-hovederne fylder mere end alm kærv-hoveder, så pladen ikke kan spændes plan på. Hvis tomgangen (med varm motor) er stabil, bør alle tætninger være OK og luftskruen korrekt justeret. :-)

Tilføjelse: Hvad med indsugningspladen, er den fra Protuna ? Hvis ja, kan den fylde for meget i omkredsen, så den ikke kan spændes plan på. Det prøvede jeg omkring 2003 og der var vi nødt til at løbe Yamaha’en i gang, som du også beskriver. ;-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"