Kobling glider og gear kan ikke skifte gear

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Srmll
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 1. dec 2016 20:53
Kontakt:

Kobling glider og gear kan ikke skifte gear

Indlæg af Srmll »

Håber der er nogen der kan hjælpe. Jeg er den nye lykkelige ejer af en K1 fra 77 som jeg har fået i løsdelen. Dvs. Gearkasse var indtagt og resten var i løsdele. Og efter bedste vis og med hjælp fra denne side, har jeg nu fået liv i den, men kobling glider og den kan næsten ikke skifte gear når motor er startet.
Jeg har selvfølgelig forsøgt at justere koblingen men uden held.
Koblingen er samlet korrekt og "kuglen" er der også.
Da jeg samlede koblingen, så var pladerne fine og der var ingen krater på koblingsskålen. Fjedrene og pladerne var med som stumper og fjedrene var min 33 mm men jeg ved jo ikke om noget af det er T Hansen produkter.
Det skal siges, at jeg synes koblingen er utrolig let at trykke ind på koblingsgrebet, men den kobler godt nok ud.
Inden jeg skiller motoren igen, så vil jeg høre om der er nogen der har været ude for lignende og kan det hjælpe, at montere nye plader og fjedre eller kan det være noget helt andet ?
Jeg synes det virker underligt, at gearet låser. Det burde vel ikke have noget med koblingen at gøre, når denne kobler ud som den skal, men blot glider ?
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Kobling glider og gear kan ikke skifte gear

Indlæg af MNH3660 »

Skønt at høre, at endnu en FS1'er er vakt til live..

Der kan være rigtig mange årsager til de problemer, du beskriver. Jeg tænker på:
- Tykkelsen på koblingspladerne (fiberpladerne) - er de meget slidte?
- Fjedre - som du selv nævner - er de OK?
- Jernpladernes tilstand (er de skæve?)
- Har du husket skiven mellem koblingsskål og knast?
- Er fjederen, der trækker koblingssneglen retur kraftig nok?
- Virker koblingssneglen ordentligt? Trykker den nok på koblingspinden?
- Hvilken olie har du hældt i gearkassen?

Mht. gearskiftet - hvordan passer venstre sideskjold over gearskifteakslen? Kan den arbejde frit? (let at kontrollere)
Har du haft gearkassen adskildt og checket for mærker i skiftetromle og på gliderne for skiftegafler?

Hvis motoren har ligget adskilt, kan der være kommet en masse snavs ind og måske endda lidt begyndende rust visse steder på gearaksler osv. Gearkassen er uhyre simplel og let at drive rundt, så allerede under opsamling, kan man checke om gearskiftet føles rigtigt.

Dette var blot mine første tanker til løsning af problemerne.
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Kobling glider og gear kan ikke skifte gear

Indlæg af Kim B S »

Hej Srmll.
Velkommen på forum. :wink: Herligt med endnu en kørende FS1. :(y) Med hensyn til olie kan jeg anbefale at bruge plæneklipperolie. :wink:
Hvis man bruger olie til bilmotore får man typisk problemer med at koblingen glider. :lol:
Men jeg tror også at MNH3660 er inde på noget af det rigtige. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Srmll
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 1. dec 2016 20:53
Kontakt:

Re: Kobling glider og gear kan ikke skifte gear

Indlæg af Srmll »

Tusind tak for svar.
Glemte at skrive, at jeg har brugt motorolie fra Benny, så det burde være ok.
Jeg har ikke selv haft gearkasse skilt ad, men når motor ikke er startet, så virker gearkasse helt som den skal. Skifter perfekt og der er ikke væsentligt slår i gearaksel.
Jeg tror jeg må starte med, at skifte fjedre og fiberplader og så lige se, om skiven bag koblingsskål er isat.
Hvis skiven mangler eller er for lille, kan det mon være årsag til, at den ikke skifter gear ?
Nu er det 36 år siden jeg sidst har haft en FS1, men ud fra hvad jeg kan huske, så synes jeg, at koblingsgreb er meget let, så det kunne også være, at jeg skulle få en ny fjedre til koblingssneglen.
Der er nok ikke andet for, end at få fat i Benny igen og så få nogen nye dele :sad
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kobling glider og gear kan ikke skifte gear

Indlæg af 12V »

Jeg tror ikke koblingen er skyld i manglende gear skifte, en FS1 skifter fint gear uden, mens den kører.
Når du har adgang til koblings siden, tjek at centrerings mekanismen er korrekt justeret. Det beskrives i motor guiden som ligger her på siden. Tjek også af gaflen der drejer skiftevalsen ikke klemmer mod valsen, den skal stå ca midtvejs på de små stifter.

Koblingen på en FS1 går let, men hvad du fornemmer som let er svært at vurdere. Jeg bruger kun originale fjedre (grøn maling) eller de forstærkede fra newfren.
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Kobling glider og gear kan ikke skifte gear

Indlæg af MNH3660 »

Hey Srmll - giver du et vink, når du har fået kigget på det - og evt. hvad, der virkede... Det er vigtig info til andre brugere og det er også sjovt at se, om vi har ledt dig i den rigtige retning i fejlsøgningen. God dag - Mikkel
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Kobling glider og gear kan ikke skifte gear

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg følger også med og er også spændt på hvad det ender med, for jeg kan ikke forstå, at gearkassen virker fint med slukket motor og ikke gør med motoren i gang ? Måske slipper koblingen ikke helt alligevel evt. grundet manglende afstands-skiver ved bøsningen i koblingen ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Srmll
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 1. dec 2016 20:53
Kontakt:

Re: Kobling glider og gear kan ikke skifte gear

Indlæg af Srmll »

Jeg laver en opdatering når jeg for den skilt ad. Jeg undrer mig også over det med gearet. Jeg kan ikke se sammenhængen mellem koblingen og gearet der låser, men jeg håber med et par nye plader og evt en ny afstandsskive, at det hjælper. ( Man har lov at håbe ) Jeg når det nok ikke i den kommende tid, men i skal nok høre nærmere. Og tak for tippet. Jeg havde ikke tænkt på afstandsskiven.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"