Adskillelse af forgaffel på gamle/tykke ben

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
MartinV
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 15. maj 2017 16:23
Kontakt:

Adskillelse af forgaffel på gamle/tykke ben

Indlæg af MartinV »

Jeg har en forgaffel til en Yamaha fs1 DX, det er den gamle tykke model.

Inderbene er bøjet skæve og skal skiftes. Jeg går ud fra at jeg skal bruge http://shop.yamahafs1.dk/1-yamaha-fs1-4 ... -1042.html

Men hvordan får jeg dem fra hinanden?

Der findes en stjerneskrue i bunden af benet inde bagved der hvor akslen til forhjulet går igennem, skal den ud?
Eller er det noget med at fjerne simmerringene for oven..?

Jeg har lige vedhæftet et par billeder der forhåbenligt kan hjælpe med at identificere dem.
Vedhæftede filer
68c.jpg
68c.jpg (295.64 KiB) Vist 9142 gange
68a.jpg
68a.jpg (243.23 KiB) Vist 9142 gange
68b.jpg
68b.jpg (114.75 KiB) Vist 9142 gange
Brugeravatar
palle
Stor knallert
Indlæg: 183
Tilmeldt: fre 24. aug 2007 19:38
Kontakt:

Re: Adskillelse af forgaffel på gamle/tykke ben

Indlæg af palle »

Hej

Du piller simmerringen ud og under den sidder der en låse ring den piller du ud , så er de lige til at trække ud.

Mvh Palle
Yamaha fs1 78'k1 bygget som dx wineberryred, nummer match
Yamaha fs1 ss k1 72' drejeventil blå nummer & nøgle match
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Adskillelse af forgaffel på gamle/tykke ben

Indlæg af Kai »

Låseringen sidder over simmeringen. Det eneste der er nedenunder den, (på den gamle model forgaffel) er en bøsning mellem ben og yderrør.

Med mindre den er bygget om med 77-> dæmperrør inden i, så er den lige til at trække fra hinanden når låseringen er taget ud. Simmeringen kan dog sidde temmelig godt fast. Det er ikke nødvendigt at tage skruen i bunden ud.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
MartinV
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 15. maj 2017 16:23
Kontakt:

Re: Adskillelse af forgaffel på gamle/tykke ben

Indlæg af MartinV »

Hej
Jeg har afmonteret låseringen og skiven derunder og jeg kan se simmeringen. (Nyt billede)
Men hvordan får jeg simmeringen ud, når jeg trækker inderbenet opad afgiver det en lyd der minder om metal mod metal.
Mvh. Martin
Vedhæftede filer
IMG_0364.jpg
IMG_0364.jpg (553.4 KiB) Vist 9129 gange
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Adskillelse af forgaffel på gamle/tykke ben

Indlæg af claus olieklud »

hej... du har helt ret i at det lyder som metal imod metal, fordi det er nemlig hvad det er - det er en låsering som sidder på inderrøret som banker imod jernbøsningen i toppen ( under simmeringen )
nu ser den lidt tør ud ved simmeringen, og bøsningen neden under er sikkert rustet/irret fast til yderbenet, derfor følger det ikke bare lige med op.
smør evt med lidt olie i toppen ved simmeringen, og prøv så nogle nogen gange med fuld kraft, det skal sige knald - det er bøsningen der skal skubbe simmeringen op, og hvis bøsningen er rustet/irret sammen med benet skal der bruges en del energi på det.

hvis du ikke får skilt det ad med 10 kraftige knald, ja så bliver du nok nød til at opvarme yderbenet i den ende hvor simmering/jernbøsning sidder.
simmeringen vil nok smelte, men du skal jo alligevel sætte nye i.
når du har opvarmet grundigt kan du vende benet på hovedet så olien inden i render ud - det skal helst ryge og syde fordi benet er 300-400 grader varmt - efter delvis afkøling prøver du igen med et par kraftige knald, så skulle det temmelig sikkert lade sig adskille.

hilsen olieklud
MartinV
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 15. maj 2017 16:23
Kontakt:

Re: Adskillelse af forgaffel på gamle/tykke ben

Indlæg af MartinV »

Hej. Så lykkedes det ved en kombination af WD40 og en varmepistol.

Trikket er at fylde fordybningen over simmeringen op med WD40 og der efter opvarme yderbenet.
Når man så skal have inderrøret ud skal man holde på yderbenet og lade inderrøret falde nedad i en hurtig bevægelse.
Inderrøret er meget tungere ind yderbenet så det kan give et godt slag på jernbøsning til den kommer ud.

Med denne metode kan man også genbruge simmeringen men jeg regner med at købe nye.

Tak for hjælpen Olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Adskillelse af forgaffel på gamle/tykke ben

Indlæg af knallert »

køb nogle kvalitet simmeringe..de holder vandet ude af olien...dine inder rør kan rettes..sæt dem op i en drejebænk..og se hvor skævheden er..og pres dem med nogle tæ klodser med hak..så de ikke smutter ud..de er ret bløde(derfor de bøjer så let)...man kan tol nøds(gammel drejebænk..rette dem i bænken med bløde kløer i patronen..med et langt vandrør ind over det skæve inderrør..med noget tape/kobberplade mellem..men det er lidt hårdt for drejebænken..
men igen..det kræver at de er rustfri ..uden tærrede ar i cromen
strynboen på test profil
MartinV
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: man 15. maj 2017 16:23
Kontakt:

Re: Adskillelse af forgaffel på gamle/tykke ben

Indlæg af MartinV »

Det er vel ikke et projekt for dig Strynboen? jeg har ingen drejebænk...
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Adskillelse af forgaffel på gamle/tykke ben

Indlæg af knallert »

håber der er en nærmere.som kan klare det job...
. jeg bor på Langeland...så fragten bliver 160 kr..det kan du nok nemt få dem rettet for lokalt.
..min drejebænk er også lidt for god til opretning..jeg havde en gammel til de grove job før..men den blev skrottet da jeg flyttede sidst...
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"