Problem m. kobling

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Problem m. kobling

Indlæg af Nikolaj Y »

Hej. Jeg har for nylig fået konverteret min kobling til 3 plader - af Benny. Og efter konverteringen mener Benny at der ikke skal nogen skive imellem knast og primærhjul!
Problemet består nu i at - hvis jeg ikke sætter en skive mellem knast og primærhjul som vist, så skraber knasten en smule på primærhjulet (føles det som) - det kan da ikke være meningen?
Samtidigt så stikker akslen længere ud således møtrikken ikke vil spænde ordentligt på knasten. Hvad gør jeg forkert?

Benny mener at det umiddelbart er det en forkert skive på lejet bag det store primærhjul eller bøsningen mellem aksel og primærhjul som er for kort!
Jeg har dog ikke hørt fra ham længe og er nu blevet lidt utålmodig! :wink:

Tykkelsen på skiven har jeg målt til 2mm og bøsningen til 35mm høj/lang.

Er disse størrelser korrekt?
Vedhæftede filer
20170225_200647.jpg
20170225_200647.jpg (516.15 KiB) Vist 12676 gange
20170225_200659.jpg
20170225_200659.jpg (517.46 KiB) Vist 12676 gange
20170225_203105.jpg
20170225_203105.jpg (425.93 KiB) Vist 12676 gange
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af 12V »

Jeg ville helt klart køre med en trykskive mellem de to dele, ville være bange for at den æder sig ind i det bløde nav uden?

Hvad sker der hvis du monterer standard skiven, rager den yderste lamel ud over toppen af medbringerne? Evt. fin en tyndere shim/trykskive, den må dog heller ikke blive for tynd.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af Nikolaj Y »

12V skrev:Jeg ville helt klart køre med en trykskive mellem de to dele, ville være bange for at den æder sig ind i det bløde nav uden?

Hvad sker der hvis du monterer standard skiven, rager den yderste lamel ud over toppen af medbringerne? Evt. fin en tyndere shim/trykskive, den må dog heller ikke blive for tynd.
Ja det var nemlig også der jeg tænkte.

Hvis jeg montere den std skive så vil den yderste koblingsplader sidde helt ude ved kanten af medbringerne (hvis det er hvad alu-delen hedder??? :wink: )- hvilket jeg (og sikkert også Benny) vil forbinde med en risiko for at den ryger ud!
Vedhæftede filer
20170218_213916.jpg
20170218_213916.jpg (550.38 KiB) Vist 12659 gange
Senest rettet af Nikolaj Y ons 15. mar 2017 17:05, rettet i alt 1 gang.
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af Nikolaj Y »

Samtidigt med det problem så er det jo sådan at jeg ikke kan spænde det ordentligt når strålerne fra akslen stikker ud... hmmm
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af knallert »

du skal bruge en møtrik med udboret/stukket bryst..er det for- tandhjulet som har en?..så kan man spænde senter pladen fast..selv om strålerne stikker lidt ud..de vil så bare rage ind u frigangen..sådan har jeg gjort på min..troede benny sendte dem med sine set?
Vedhæftede filer
yamaha tandhjul møtrik.jpg
yamaha tandhjul møtrik.jpg (24.95 KiB) Vist 12648 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af 12V »

Det billede du har med strålerne for langt fremme, er det med skive? Hvis det er uden vil skiven nok få det indre nav langt nok ud.

Den øverste lamel må selvfølgelig ikke kunne hoppe over kanten i trukket tilstand, jeg synes ikke det ser så slemt ud, men ville nok finde en mellemvej. En 1 mm trykskive må være passende så det inderste nav også kan spændes?

Undskyld jeg roder sådan rundt med begrebene, de kaldes så meget forskelligt :D
Koblingskurv eller primærtandhjul (den nederste)
Koblingsnav eller koblingsknast (den inderste)
og hmmm.. koblingstrykplade (den øverste)?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af Nikolaj Y »

knallert skrev:du skal bruge en møtrik med udboret/stukket bryst..er det for- tandhjulet som har en?..så kan man spænde senter pladen fast..selv om strålerne stikker lidt ud..de vil så bare rage ind u frigangen..sådan har jeg gjort på min..troede benny sendte dem med sine set?
Ja det er selvfølgelig en mulighed Lars! Har du også en tyndere skive i mellem primærhjul og knast? :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af Nikolaj Y »

12V skrev:Det billede du har med strålerne for langt fremme, er det med skive? Hvis det er uden vil skiven nok få det indre nav langt nok ud.

Den øverste lamel må selvfølgelig ikke kunne hoppe over kanten i trukket tilstand, jeg synes ikke det ser så slemt ud, men ville nok finde en mellemvej. En 1 mm trykskive må være passende så det inderste nav også kan spændes?

Undskyld jeg roder sådan rundt med begrebene, de kaldes så meget forskelligt :D
Koblingskurv eller primærtandhjul (den nederste)
Koblingsnav eller koblingsknast (den inderste)
og hmmm.. koblingstrykplade (den øverste)?
Det er lidt tid siden jeg tog billedet, og jeg er ikke hjemme i øjeblikket men kommer det i weekenden :) en sådan trykskive (1mm), hvor er det mon muligt at skaffe sådan en i de rigtige dimensioner?

Ang. begrebene - så lærte jeg også noget nyt i dag :(y)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
12inch
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 8. apr 2012 16:32
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af 12inch »

Hej Nikolaj
du skal ikke være bange for at den yderste plade falder ud, min 3. plade sidder lige så langt ude.
når du juster snegl og kabel ,skal den stilles så trykpladen bevæger sig ca. 1mm. når koblingen er taget (grund indstilling).
du kan afprøve det , inden du sætter skjoldet på , så du kan se hvad der sker.
mvh.
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af Nikolaj Y »

Sagen bliver løst ved at jeg sender det hele tilbage til Benny - så vil han gøre sådan at det hele bliver korrekt!
God service :(y)

Jeg skal nok rapportere tilbage med hvad ændringerne bliver :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af knallert »

vi er mange som har brugt den undersænkede tandhjuls møtrik...Frandsen jan min egen..og et par andre..som fungere perfekt.
.så kan ikke se hvorfor du retunere til benny...brug skruen og alt fungere.
.sender du motoren med ..så han kan chimse op ..eller hvordan skal benny kunne finde afstanden på din koblings aksel..når der er modificeret på koblings delene..det giver jo netop noget justering..da det ikke er orginalt..
strynboen på test profil
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 439
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af anj »

Hvis du spørger mig så er det fint med skiven i og hvor koblingspladen flugter med koblingsskålen.
Sådan er det også på min.
Og husk at det var mig der lavede denne ombygning først:-)
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af knallert »

du skal bruge" dt" stålskiver de er halvt så tykke som fs1...med dem er der masser af plads i huset..så yderste plade ikke kommer ud over hakkerne
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af knallert »

viewtopic.php?f=69&t=172

her er hele historien fra 2008...den har heldi vis overlevet virus og tidens tand
strynboen på test profil
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af Nikolaj Y »

Jeg har i dag samlet koblingen, og det endte med en tyndere skive og en undersænket bolt - koblingen sidder nu fint. Jeg har monteret en enkelt mellemlægsskive under hver bolt for fjerderne.

Nu er der i stedet kommet et NYT PROBLEM med af koblingen er alt for hårdt, hvilket medførte at den originale koblingsarm blev bukket - ØV!

Hvad hulen kan det skyldes?
Vedhæftede filer
20170410_100333.jpg
20170410_100333.jpg (497.73 KiB) Vist 12386 gange
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Er fjedrene klemt helt sammen nu inden du aktiverer koblingen, det kan være forklaringen, da der skal være frigang
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af Nikolaj Y »

Yamahafs1haslev skrev:Er fjedrene klemt helt sammen nu inden du aktiverer koblingen, det kan være forklaringen, da der skal være frigang
Det synes jeg jo ikke umiddelbart, men jeg vil prøve at ligge flere skiver i sammen med en ny koblingssnegl :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Hvis du ligger flere skiver under fjedrene gør du problemet værre
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af knallert »

nej du skal lægge skiver under..så du får standart længden..de skal ikke under fjedrene...men under skruen som holder fjederen nede...så der bliver mere frigang../(der er jo fyldt mere kobling ind(som fulder mere..så fjedrene bliver for stramme..derfor må man modificere så fjedre trykket slækkes det samme som de nye plader fylder..så ender man på det orginale fjeder tryk..og koblingen er nøjaktig så blød og lækker som orginalt..bare med masser af grib...
strynboen på test profil
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Problem m. kobling

Indlæg af Nikolaj Y »

Lige præcis - det var også hvad jeg mente. Skiver under bolten med inden i fjederen :)
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"