Dårlig pakflade - Bundpakning

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af Dudeson »

Så også dit RD50 projekt, der var det også brugt.. Må sige det giver mig lidt ro, at vide jeg ikke er den eneste, der har brugt det :D

Det skal bare holde i et par år, så er jeg glad. Så kan man altid, gå motoren igennem igen, og smide en ny blok på, hvis det skulle være helt galt! Men tror sgu det kemiske metal er godt nok. Der er helt sikkert nogle områder, man ikke skal bruge det. Der står man kan skære gevind i det... Det ville jeg slet ikke sætte min lid til! Jeg tænker når cylinderen er spændt sammen med den nye pakflade, så kan det jo ikke ligefrem slippe... Måske med for høj varme kunne det måske krakelere...? men det kommer vel ikke nær over 160 grader alligevel.

Min konklusion, DET SKAL NOK HOLDE :lol: :lol:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af kreidlerhansen »

Her er et eksempel på mere omfattende brug af kemisk metal til en motorombygning:

http://www.kreidler.gompy.net/kreidler-minarelli/

Blæsekølet Kreidler med scootercylinder.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Jeg ha rda lavet det der var værre: i fbm min LC70 cylinder har jeg fyldt godt med kemisk metal på og planslebet efterfølgende. Med en fiber pakning skal det nok blive tæt.
Noget flydende pakning neden under, så kan der ikke gøres mere, den flydende type pakning jeg anvendte er den Niels fup viser i sin samlevejledning, den er anærobt hærdende og holder fint mellem blok delene på mine knallerter - (anærobt: aktiveres med kontakt med luft og hærder hvor der ikke kommer luft (nok) )
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af Dudeson »

Nu slutte cylinderen dejlig tæt, næsten da! Uden pakninger vel at bemærke..

Nu har jeg så opdaget at den anden blok, uden kemisk metal, gaber 0,1mm, ca 2cm langs ved udstødningskanalen. Og kan endda også få 0,15mm i ved den 1. cm. Jeg gider ærligt talt ikke mere :lol: (skulle måske have givet dem begge et lag kemisk metal)

Så tænker med en 0,5mm bundpakning burde kunne klarer det?? Pakfladen er en del bredere der, så det må da gå? Kan da ikke være den første veteraner med lidt ujævnheder ;)

Tror også jeg giver den et tyndt lag flydende pakning på motorblokkene, har den almindelige curil. Udfra produktbeskrivelsen, burde det være godt nok. Bemærk max. Sealing gap 0,1mm.

https://www.elring.de/fileadmin/Dateiab ... _EN_01.pdf
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af claus olieklud »

hej... den motor må helt sikkert være samlet af 2 blokdele som ikke har hørt sammen fra ny, ellers kan det ikke ske.
det er for sent nu hvor motoren er samlet, men ellers skulle pakfladen bare havde været planslebet sammen, altså inden motoren blev samlet.
selve motorblokken har flere styre bøsninger som gør at blokdelene ikke flytter sig det mindste, var det først blevet slebet sammen ville det passe for altid.

jeg tror dog ikke du får problemer ud af den smule, som du nævner kan man jo snyde med lidt flydende pakmasse, jeg ville dog kun bruge det imellem blok/bundpakning . så kan du som regel pille cylinderen af igen hvis det bliver nødvendigt - imellem pakning og cylinderens pakflade ville jeg smøre med med fedt eller olie - det gør at pakningen bliver siddende på blokken og kan genbruges.

curil er fint til plane flader, men i dit tilfælde hvor man gerne vil havde det "fylder", ja da ville jeg nok vælge et lidt tykkere produkt.

det overrasker nok ikke nogen når jeg siger sikaflex - det er et super produkt, man kan lave pladearbejde på en bil med det, reparere sko, alt muligt - bruger man det i håret holder frisuren evigt, eller parykken bliver siddende selv om man kører 300 kmt i modvind uden styrthjelm.

hvis man ikke har travlt kunne man nøjes med kun af spænde pindboltene ganske let til, så lidt at anlægsfladerne kun lige danner kontakt og begynder at klemme overskydende pakmasse ud - først dagen efter spænder man så rigtig sammen.

en bundpakning bliver klemt sammen til halv tykkelse, den ville sikkert blive tæt uden brug af pakmasse alligevel, du kunne jo også vælge at komme 2 bundpakninger i hvis du er i tvivl - olie eller fedt på pakninger er altid godt.

hilsen olieklud
Dudeson
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: søn 14. sep 2014 15:15
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af Dudeson »

Blokkene er bare sat sammen løst med bøsninger i og bolte.. Jeg spændte lige cylinder og top mere sammen, er faktisk nede på 0,1mm på 1-1,5 cm længe. Pakningen jeg har er 0,5mm. God info du kom med claus. Nogen der har nogle gode metoder og tips til at planslibe dem? Måske skal jeg bare stoppe her, og satse på bundpakningen holder, og så sætte en ekstra i hvis der viser sig utæthed.
Brugeravatar
Leo P
Junior knallert
Indlæg: 71
Tilmeldt: tors 27. okt 2016 02:39
Kontakt:

Re: Dårlig pakflade - Bundpakning

Indlæg af Leo P »

Tror du er kommet i mål med dine problemer ved bundpakningen.Du vil jo køre med en standart opsætning så det kan sagtens holde tæt.
Men inden du samler motorblokken med krumtap og alt andet burde du nok monterer et stykke fint sandpapir på en glasplade. og køre din pakflade henover et par gang .Bare ganske let så kan du nemt se om fladen er helt plan.Det er nu du skal gøre det når motorblokken er samlet er det for sent.
Forsat god arbejdslyst med projektet :D
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"