Side 1 af 1

HJÆLP SØGES

: man 5. sep 2016 07:21
af Venlig
Jeg søger hjølp til at konkludere følgende på min søns FS1 2 gear fra 1980 :

Om de bankelyde den har er nye lejer den trænger til
justering af den nye Mikuni karburator
at få baglyset til at virke

Findes der en dygtig sjæl i Nordjylland som jeg kan opsøge, evt. mod betaling

MVH Knud

Re: HJÆLP SØGES

: man 5. sep 2016 08:32
af claus olieklud
hejsa... jeg kommer fra den anden ende af landet, så jeg kan ikke hjælpe dig - du kan måske hjælpe dig selv.

først vil jeg sige at knallerten umuligt kan være fra 1980 - de første udgaver kom nemlig først i 1988.

i din anden tråd ang "bankelyde" svarer du ikke på om der er tilsvarende mærker i stemplet ? det er jo ret væsenligt for at kunne rådgive ordenligt... det fortæller nemlig om mærkerne i topstykket er opstået ifm topstykkets brug på denne motor - hvis mærkerne er opstået på denne motor vil der nemlig sikkert også være mærker i det gamle stempel du har skiftet, og sikkert også igen i det nye stempel.

det er nok muligt du har kontrolleret krumtapslejer for slør, men specialt lejet i koblingssiden er svært at kontrollere uderfra, desuden kan lejer godt være slidte uden du kan mærke noget mærkbart slør.

mit gæt er plejlstangslejet ( big end ) er færdigt, er det rigtig slemt bliver stemplet kastet længere end slaglængden, og motoren lyder i det hele taget forfærdeligt - mærkerne i topstykket kunne sagtens være noget fra lejerne som er blæst med op.

jeg syntes du skulle åbne den motor og se hvor smadret den er - det kan meget vel tænkes den kan komme til at køre ordenligt hvis du monterer en ny krumtap, krumtapslejer, simmeringe og det løse, evt også en ny cylinder & stempel, eller opboring / ophoning af den gamle med tilhørende stempel.

for der er nogen der gider at hjælpe med gode råd kræver det i det mindste at du svarer tilbage - jeg mener du burde havde svaret mig tilbage ang mærker i stempel.

hilsen olieklud

Re: HJÆLP SØGES

: man 5. sep 2016 08:41
af Venlig
Hej Olieklud
Undskyld at jeg ikke har svaret , jeg har haft skiftet stemplet, honet cylinderen, isat nyt stempel, nyt topstykke og tændrør, og der er stadig noget bankelyd tilbage, jeg tror at mærkerne i topstykket stammer fra en helt anden knallert, og at topstykket bare var sat på denne her, kan det være noget med tændingen ?, jeg har kontrolleret platinafstanden, den er 0,35, ????

MVH Knud

Re: HJÆLP SØGES

: man 5. sep 2016 21:30
af claus olieklud
hej igen... næ jeg tror ikke det er tændingen, 0,35 mm er meget fint, selv om afstanden skulle være lidt plus/minus vil det ikke skabe bankelyde.

jeg syntes du skulle kontrollere plejlstangslejet for slør, du må intet kunne mærke op/ned, sidevejrs kun en anelse.

jeg går ud fra der er tale om slemme bankelyde ? en 2 takter har normalt en lille smule knaldelyde når man slipper gassen og motoren er på vej ned i omdrejninger, men det lyder ikke ubehageligt, nogle har det mere end andre, men lidt er meget normalt.

hvor meget slør er der imellem stempel og cylinder ? der bør være ca 3-4/100 dele mm - skulle der være 5/100 dele mm går det også, men så kan man sige cylinder/stempel er slidt - er der 6-7/100 dele mm slør giver det en masse stempelstøj og " knaldelydende " bliver mere tydelige når man slipper gassen.

af med cylinderen og kontrollere det plejlstangsleje, hvis ikke det fejler noget tror jeg du skal kikke på cylinder/stempel.

hvis du blot har honet en slidt cylinder skal du huske på den bliver væsenligt over mål, desuden er det umuligt at forslette slidkanten hvor ringene vender med alm honing - læg dertil at du absolut ikke kan regne med at et tolerance stempel på fx ,97 ,98 ,99 virkelig er den angivet størrelse, det kræver udmåling med micrometerskrue, eller i hvert fald yderst god føling, evt et 100 % iorden cylinderkit til reference.

hilsen olieklud