Side 1 af 1

FS1 - ´78 DX Kaliber hjælp!!

: ons 25. maj 2016 22:13
af Muggefar
Hej Forum

Jeg er ved at renovere min kaliber på min DXér og har problemer med at adskille kaliberen fra beslaget.

Der sidder 2 pinbolte med låseringe, men hvordan få man dem ud?!

Er ikke lige så stiv i at uploade billeder, så håber I ved hvad der det er der beskrives.

På forhånd tak.

Muggefar

Re: FS1 - ´78 DX Kaliber hjælp!!

: ons 25. maj 2016 22:25
af FS1originalen
Det gik da meget godt med at uploade :(y)

Det ser ud til at du har fået låseringene ud.
Tappene kan være enormt genstridige, men iblødsætning i noget rustopløsende kan være en god start - især hvis der er rust på "det frie stykke inde i huset".
Der bør være (vistnok M5) gevind i tappene, så læg en kraftig spændskive over hullet og skru en skrue ned i gevindet så den virker som aftrækker.
Når det sidder godt i spænd kan opvarmning af aluhuset med en varmepistol tit få lidt skred i sagerne...

Erik

Re: FS1 - ´78 DX Kaliber hjælp!!

: tors 26. maj 2016 09:05
af claus olieklud
hejsa... helt enig med fs1 originalen - jeg har selv en `76 kaliber der har stået i olie siden i vinters.

ja normalt er det 5 mm gevind der er i gliderne, men nogle har i stedet 6 mm gevind - ved ikke om det kun gælder uoriginale reserve glidere, eller om Yamaha både har brugt 5 og 6 mm gevind.

hilsen olieklud

Re: FS1 - ´78 DX Kaliber hjælp!!

: tors 26. maj 2016 13:28
af knallert
jeg har drejet nogle rustfri..med 6 mm gevind...måske har fabrikanterne også brugt 6 mm da det er lettere og hurtigere..at bruge en lidt mere solid snittap.i produktionen

Re: FS1 - ´78 DX Kaliber hjælp!!

: tors 26. maj 2016 18:11
af SigSauer
Enig med Erik og Oliekluden - iblødsætning med et rustløsende middel.

Metoden med skiver som aftrækker virker fint, så længe pinbolten ikke drejer med rundt.
Lav en glidehammer - det virker :-)