Spordaiske gnist..

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
christianbrand
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 23. apr 2014 07:41

Spordaiske gnist..

Indlægaf christianbrand » søn 17. jan 2016 16:43

Hej,
Måske er der nogle der kan hjælpe :)
Vi får kun sporadiske gnist, når vi holder tændrøret mod cylinderen.
Vi har tjekket alt i tændingssystemet igennem, og målt alt igennem med et ohm meter, som det står i nils fups guide. Vi har også prøvet to forskellige tændspoler. Begge to giver kun sporadiske gnister. Vi har også prøvet at indstille knikseren fra alt mellem 0,25-0,45 (ved godt den skal stå på 0,35). Den giver jo gnist af og til, og vi har da også kunne køre en kilometers penge på den, inden den gik i stå igen..
Den har tidligere haft problemer med at den ødelægge tændrør efter få kilometer. Hvad kan det skyldes? Der sidder en original mitsubishi tændspole på den.
Ps.: Vi har prøvet både 9er og 6er tandrør, og prøvet to forskellige tændrørshætter..
Vi er ved at løbe tør for ideer? :what2

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2414
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Spordaiske gnist..

Indlægaf 12V » søn 17. jan 2016 16:55

Har i prøvet med nye platiner eller kondensator?

Jeg har haft de underligste fejl på de dele, selvom alt ser ud til at være i orden.

Prøv og kig på platinerne mens i laver gnist check, ser om den slår over et sted.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 605
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Spordaiske gnist..

Indlægaf Twinsport » man 18. jan 2016 09:24

Hej (Christian?)

Prøv, som Carsten skriver, at skifte platiner og kondensator først. Platinerne må gerne være originale, hvis du kan få det.

christianbrand skrev:... Vi har tjekket alt i tændingssystemet igennem, og målt alt igennem med et ohm meter, som det står i nils fups guide...


Hvis du har målt tingene igennem og stoler på dit multimeter, så er der sikkert tale om en periodisk fejl.

christianbrand skrev:... Vi har også prøvet to forskellige tændspoler. Begge to giver kun sporadiske gnister...


Ok, men er du sikker på at "den nye" tændspole er ok?

christianbrand skrev:... Den har tidligere haft problemer med at den ødelægge tændrør efter få kilometer. Hvad kan det skyldes? ...


Det kan sagtens være en defekt tændspole.

christianbrand skrev:... Der sidder en original mitsubishi tændspole på den...


-Som efterhånden er 40 år gammel..

Har du skiftet tændkablet?

/Steen

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 605
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Spordaiske gnist..

Indlægaf Twinsport » man 18. jan 2016 09:25

Hov!

Er der ordentlig stelforbindelse på tændspolen?

/Steen

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1061
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: Spordaiske gnist..

Indlægaf knallert » man 18. jan 2016 21:26

prøv en gammeldags tændings (lys) pistol..den giver et godt billede af..det tidspunkt hvor gnisten springer..og ikke hvor vi gætter den springer.


.har oplevet at billige platin sæt..skal justeres..helt tosset..før de fungere..måske noget geometri er skævt i dem..eller bare dårlig kvalitet
strynboen på test profil

Brugeravatar
kalbaek
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 28. nov 2011 14:48
Kontakt:

Re: Spordaiske gnist..

Indlægaf kalbaek » ons 27. jan 2016 20:32

Hej.

MIn maxi gjorde det samme. Jeg prøvede også alt, pånær kondensatoren (for den var ny(og uoriginal)).

Så købte og installerede jeg en bosch kondensator og så sprang den i gang.

Men det er rigtigt som de andre også siger. Uoriginale platiner er nogle gange fejlproduceret.
Med venlig hilsen
Kenneth Kalbæk
_________________________
Yamaha FS-1 DX 1976 Solgt
Yamaha FS-1 K1 1968-1972. Løbende renovering...
_________________________

christianbrand
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 23. apr 2014 07:41

Re: Spordaiske gnist..

Indlægaf christianbrand » lør 20. feb 2016 12:37

Tak for jeres input allesammen!!
Jeg har (indtil videre) løst problemet ved at forsøge mig med lidt forskellige ting. Jeg kan ikke med 100% sikkerhed sige, hvad der var den endegyldige grund, men nu tænder den i hvert fald.
Jeg har skiftet til et nyt tændrør fra en 8er nkg til en 6er. Derudover har jeg taget platinerne af, og med en fin fil filet en lille smule af begge platineroverflader.
Så nu kører den igen!! :)
Det eneste er, at den (hvis man lytter nøje efter) lyder som om den fejltænder en smule, i den forstand at den tager helt fint og fejlfrit gas op i omdrejninger, men så snart jeg så slipper for gas, når den har nået max omdrejninger og den er på vej ned til tomgangsomdrejninger, så lyder det som om den fejltænder ca 2-3 gange på vej ned til tomgangsondrejningerner.
Det kan også bare være mig der er alt for perfektionistisk her!! ;)
Jeg ved godt at man ikke som sådan kan ændre tændingstidspunktet på en FS1, men jeg tænker: Hvad nu hvis der er lidt slør i selve svinghjulet?? (som det måske kunne se en lille smule ud til at være når den går i tomgang) Kan det få platinerne til at gniste/tænde en smule forkert? Nogle der har oplevet noget lignende?
Nu mangler jeg bare blinklys, bremselygtekontakt, at få malet/pulverlakeret styret og fælgerne? (de ruster af. h til heroppe ved vesterhavet når de bare er forkromet!).
Dejlig med et lille projekt her over vinteren! :)

Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1965
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20

Re: Spordaiske gnist..

Indlægaf Poul-Erik A. » søn 21. feb 2016 12:46

Hej Christian. Godt du fandt en løsning og jeg gætter på, at fejlen var en belægning på platinfladerne og at det dermed var den fine fil, der gjorde underværker. :-)
M.v.h. Poul-Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974 (eftermont. autolube)
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997, der mangler friskt karosseri...

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)


Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster