Side 1 af 1

bremsevæske @ lak

: man 9. feb 2015 22:07
af Knud
Kan man bruge en bremse væske der ikke opløser lak i vores dx bremser?

Re: bremsevæske @ lak

: tirs 10. feb 2015 09:03
af claus olieklud
hej knud... jeg har ikke selv prøvet, men jeg har noget meget fint hy-olie som anvendes originalt til seastar styresystemer til både - det hedder seastar olie og er super tyndt og helt klart - en dunk med 946 ml. koster knapt 200 kr.

hvis du vil prøve må du godt få en sjat og forsøge med - jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke ? du kunne evt. lave en prøve ved at lægge et par brugte gummitætninger fra kaliber / hovedcylinder i olien og se hvordan de reagerer ift. alm. bremsevædske

normalt vokser gummi ved kontakt med olie, men bremsevædske er vel også en slags olie ?

hilsen olieklud

Re: bremsevæske @ lak

: tirs 10. feb 2015 09:09
af Knud
Hej Claus
Nej bremse væske er ikke olie... det er en glykol forbindelse

Re: bremsevæske @ lak

: tirs 10. feb 2015 09:19
af claus olieklud
ok der - alså sukkervand lige som kølervædske

hilsen olieklud

Re: bremsevæske @ lak

: tirs 10. feb 2015 11:41
af Jensmc
Jeg kender en, der har prøvet bremsevædske på silicone basis. Det bliver vist brugt til ræs. Han er gået tilbage til det almindelige.
Til gadebrug er det ikke godt, da det skal skiftes efter hver løb.
Så til os er der kun det lak-fjernende stads tilbage.

Re: bremsevæske @ lak

: tirs 10. feb 2015 12:09
af Knud
Jeg fandt disse oplysninger om bla DOT5 - den silicone baserede bremsevæske:
http://repvideo.lars-mc.dk/tekniskda...1191944431.pdf

Re: bremsevæske @ lak

: tirs 10. feb 2015 14:38
af Jensmc
Bemærk at ikke al DOT-5 er på siliconebasis. Det troede jeg.

Re: bremsevæske @ lak

: tirs 10. feb 2015 16:59
af Knud
Jeg læser det som om at DOT5.1 er glycol baseret og DOT5 er silikone baseret

Re: bremsevæske @ lak

: tirs 10. feb 2015 17:45
af Jensmc
Du har nok ret.
Jeg nævner det kun for at andre skal være opmærksomme på det.

Re: bremsevæske @ lak

: tirs 10. feb 2015 19:04
af Allan M
Jeg satte mig ind i det mens jeg satte motorcyklen i stand. Desværre glemmer jeg viden, når jeg ikke længere har brug for den. Men det, som er tilbage, er, at 5.1 har et langt højere kogepunkt end dot 4 men at de ellers er "ens". I modsætning til dot 5, som er noet for sig: Dot 5 kan holde "mange år" men komprimerer mere og giver derfor svampet bremseføling. Dot 5 ætser heller ikke.

I vore fs1 ville det være ekstremt overkill at bruge 5.1. Man kan bruge 5.0, som ikke ætser, men der skal renses igennem først. Dot 4.0 ætser og skal skiftes oftere, men giver bedre bremseføling, mere kontant brems, end 5.0.

Sådan har jeg forstået det

:)

Re: bremsevæske @ lak

: tirs 10. feb 2015 20:06
af Knud
Jeps sådan har jeg også forstået det.
Tjek spørgsmål: Det gummi materiale der bruges i vores bremse systemer (O-ringe, gummi i mastercylinderen og beholder pakninger) er upåvirket af DOT5 aka silicone baseret bremsevæske?
(skrønen fortæller om at gummiet bulner op / bliver opløst.)

Hvad bruger man til at rense med efter DOT 3/4/5.1 glycol baseret bremse væske har været i systemet?

Re: bremsevæske @ lak

: tirs 10. feb 2015 20:46
af Allan M
Silicone kan normalt bruges til at redde gummidele. Jeg påfører glad og gerne silicone på gummilister og fruens dyre dyre vinterstøvler med rigtigt gummi på. Så mon ikke det netop er en skrøne?

Glycol opløses så vidt jeg ved i vand, men det er vigtigt at få tørret det godt før den siliconebaserede kommer i, for ellers vil det skille og danne vandbobler.

Re: bremsevæske @ lak

: tirs 10. feb 2015 20:59
af Knud
Måske kan man skylle efter med husholdnings sprit ?

: tirs 10. feb 2015 21:07
af 12V
Kan du ikke bare lade være med at spilde og svine med væsken, og så køre DOT4 :-P

Re: bremsevæske @ lak

: tirs 10. feb 2015 22:30
af Knud
Hæ hæ!
:whew
Narrrj! hwa ska Erik så lave? :hihi