Punkteringer på langture

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
PoulHP
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 31. maj 2014 22:16
Kontakt:

Punkteringer på langture

Indlæg af PoulHP »

Hvad gør I andre, når I skal på længere ture?
Medbringer I dækjern, slanger og pumpe (hvilken?)?
Vil I bruge vejhjælp (tegner I så specielt abonnement)?
Medbringer I spray (de virker ikke hvis der er større huller eller ventilen er brækket)?
Ingenting?
Skifter I i øvrigt dæk og slanger med faste intervaller for at forebygge punkteringer – eller skifter I først når skaden er sket eller dækket er tydeligt mørnet?
Hilsen Poul
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Punkteringer på langture

Indlæg af Dewil »

En lille erfaring efter rigtig mange år på vejene; man punkterer oftest på slidte dæk og sjældent på nye dæk...
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Punkteringer på langture

Indlæg af Kai »

Jeg har investeret i en lille co2 fidus der kan pumpe dækket op i nødstilfælde, den er vist beregnet til cykler/mountainbikes. Den og så en mini dækpilot regner jeg med...i det mindste kan bringe mig en del tættere på "hjem" eller til et autoværksted eller lignende, så er der da trods alt en mulighed for at få skidtet lappet.

Jeg er 2 gange punkteret på spritnye dæk, så helt enig med Dewil er jeg ikke. Men ellers er det rigtigt at nye dæk med godt mønster på er bedre til at holde små skarpe sten og lignende ude.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Punkteringer på langture

Indlæg af Knud »

Fra cykelsporten vides at punkteringer er hyppigst ved regnvejr og ved vand på vejen
:mrgreen:
Oscar
Stor knallert
Indlæg: 147
Tilmeldt: lør 9. nov 2013 22:41
Kontakt:

Re: Punkteringer på langture

Indlæg af Oscar »

Har faktisk slet ikke tænkt over lappegrejer, hvis uheldet skulle være ude. Det er muligt at have et lille kit med på min yamaha og sco, men på min dax har jeg ikke rigtig noget sted at putte det, derfor er det ikke rigtig en mulighed..
Man må vel ringe til farmand, og be´ham komme med traileren hvis det skulle ske :)
SCO 3 gear Super 73´
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Punkteringer på langture

Indlæg af strynboen »

en lille rygsæk..er behagelig at køre med..og have handsker og hue..og småting i samtidig...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Punkteringer på langture

Indlæg af Knud »

Jeg er en amatør til det med knallert dæk de er eddermame stramme at få af....derfor: cykelsmeden har en dæk maskine og der kommer aldrig mærker /skader påfælgen
:mrgreen:
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Punkteringer på langture

Indlæg af Kim B S »

Dewil skrev:En lille erfaring efter rigtig mange år på vejene; man punkterer oftest på slidte dæk og sjældent på nye dæk...
Hej Poul.
Knallertdæk er som regel stærke og holder til meget, hvis de ikke er alt for gamle/mørnet eller slidte, derfor skifter jeg dæk før det går så galt. :wink: Og det betaler sig at vælge en god kvalitet. De koster alligevel ikke en formue til en knallert. :wink: Jeg har kun punteret en gang, hvor jeg fik et glasskår i mit bagdæk, på en cykelsti i Randers, heldigvis i åbningstiden og der var en cykel og knallert-mekanikker lige i nærheden som gerne ville hjælpe mig. :(y) Den gang havde jeg et billigt bagdæk fra T Hansen. Det skal jeg ikke have igen, de er meget bløde og holder ikke ret længe, der for uden havde jeg også det problem at det hele tiden ville trække skævt på fælgen, så det kom til at humpe. :roll: Jeg rettede på dækket flere gange, men hver gang sad dækket skævt igen, efter den første kørte kilometer. :roll: Lige nu har jeg Kenda dæk på de fleste af mine knallerter og Michelin på en enkelt, og ingen af dem har været ponkteret. :wink: Skulle det ske bliver både dæk og slange skiftet til nyt, jeg gider ikke spilde tid på at lappe. :wink: Er jeg med til et løb eller lignende knallerttur, vil min knallert i tilfælde af punktering, komme op på følgevognens trailer resten af turen, men det er dog heldigvis ikke sket endnu, og det er også meget sjælden det sker med gode forholdsvis nye dæk. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Punkteringer på langture

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har betalt mig fra vejhjælp med den bagtanke, at hvis man er forberedt, sker der ingenting! :)

For år tilbage præsterede jeg at finde et bøjet søm på lavbroen (Storebælt) med Kreidlerens baghjul. Det er vist 10 år siden, og jeg har ikke oplevet en punktering i mellemtiden (ud over tre på bilen), men alligevel har jeg nu vejhjælp på det gamle lig. :)

Et par gode dækjern og all. lappegrej til cykel (husk at tilføje noget bedre slibepapir!) fylder ikke alverden i en rygsæk.
Svensknøgle, tændrørsnøgle og et bette topnøglesæt med div. skruebits, så er man for det meste velgarderet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"