Side 1 af 1

trimning motor

: tirs 28. okt 2014 18:23
af ankerlund
hej jeg vil have min fs1 til at køre ikke over 40 km, har 381 cyl, 6,5 mm indsugningsplade, 10 mm karburator, og 9 tand og 43 tand gearing, selv tyk toppakning har jeg på, men den er lavet som en 1972 med original oplagt udstødning, og det er nok den der volder probs, det er jo en tun udstødning,den går 46 km, og ikke super hurtig i optræk, kun ved høje omdrejninger, har i nogle ideer, kan jeg dreje begrænsninger til udstødning, og evnt sætte en f5b cyl på, for at få optræk, på forhånd tak
mvh Michael

Re: trimning motor

: tirs 28. okt 2014 18:44
af Knud
Du får måske neglet udstødningen af Jens Betjentsen ...alligevel... ellers lad være med at give fuld gas (det er den nemmeste måde at undgå at den kommer i søgelyset.. selvom den larmer noget mere end med en alm TUM-udstødning) ellers kør helt sikkert: med en lovlig TUM udstødning

Re: trimning motor

: tirs 28. okt 2014 19:03
af juhl-drengen
Måske en plomb i udstødningen?

Mange tun udstødninger findes lovligt som 45 version hvor der er svejset en stykke plade med et mindre hul ind i enden af forrøret, måske det kunne gøre noget? :-)

Re: trimning motor

: tirs 28. okt 2014 19:08
af Knud
En ´72er udstødning har forrør og potte svejst sammen og er den HELT original så lad være med at køre med den.. den bliver snuppet af Lars Langarm og det vil jo være helt uudholdelig (så du skal bare sende den til mig i stedet for :hihi )

Re: trimning motor

: tirs 28. okt 2014 19:10
af claus olieklud
hej... hvis din oplagte udstødning er original så er der vel ikke noget ulovligt ved knallerten ? det skulle da lige være fordi udstødningen er beregnet til drejeventil med 6 mm plump, men jeg tror såment ikke politiet kan tage stumper fra dig da den jo er lovlig - du må dog ikke give mere gas end max 30 kmt. - fordi en evt. rullefeltsmåling skulle angive en højre hastighed beretter ikke politiet til at konfiskere noget som helst som ikke er konstruktivt ændret ift. originalt

det siges at gamle fs1 cylindre fra drejeventilsmodellen havde større udstødningsport end fx. 257, f5b og uoriginal 178, men hvor vidt det gælder for 381 cylinderen ved jeg ikke, men hvis udstødningsporten er unormal stor ift. alm. lovlig udstødningsport, ja så kunne det godt forklare den høje hastighed ( omdrejningsvillig ) samt det manglende bundtræk - det ville være en god forklaring

du kunne evt. måle aftanden fra udstødningsportens topkant til toppakningens pakflade og skrive det her i tråden - så vil det hurtigt afsløres om udtødningsporten er for stor ( jeg mener det normalt er omkring 26 mm lovligt )

min lovlige fs1 4 gear fra `78 kører kun max 35 kmt. ud af lige vej

hilsen olieklud

Re: trimning motor

: tirs 28. okt 2014 19:15
af Knud
´72 er oplagt er ikke TUM og er aldrig lovlig at montere på en FS1 uden nr.-plade; det er en tun-udstødning, 32mm udformet som en pseudo-expansions potte; den er ikke typegodkendt til 381-
Derfor blev den danske ´72 type-godkendt med en underlig alm potte som fex. den Erik har på sin (ikke DEN Erik aka (Maleren) ) som i øvrigt er næsten umulig at få fat i (altså den! udstødning)
(min tidligere-Chrom nu Røde Hest kører 55 km/t og nappet 1mm af udstødnings porten og med 1x5 potte uden begrænser rør og den er derfor sku´te lovlig)

Re: trimning motor

: ons 29. okt 2014 00:07
af Kim B S
Hej Michael.
Som Knud også skriver så er det den udstødning som Erik, som kalder sig FS1originalen her på forum, køre med på hans 72er som er den lovlige udstødning til 72erens drejeventil-motor, der for uden skal hullet i indsugningen kun være 6,0 mm på en 72er, i lovlig stand. :wink:

Her er link til renoveringen af Eriks 72er, der kan man også se den rigtige udstødning, som desværre er ret svær at finde, jeg er dog ret sikker på, at ordensmagten gerne vil godtage den lovlige udstødning, fra de nyere FS1 modeller. :wink:

viewtopic.php?f=6&t=5282" onclick="window.open(this.href);return false;

Hilsen Kim.

Re: trimning motor

: ons 29. okt 2014 18:15
af ankerlund
okay tak for inputs, vil være meget ked af at skulle tage den nye orignale udstødning af,det ville jo ødelægge stilen, derfor ville jeg bare have gode råd til at få den ned på max 40 km, og så håbe på polisen er large, bare den ikke går for stærkt, min er ikke med drejeventil
mvh Michael

Re: trimning motor

: ons 29. okt 2014 19:10
af FS1originalen
Er du sikker på at din 381 cylinder ikke er portet i udstødningen? Selv med en original tunudstødning burde den ikke kunne køre 45 med en ellers helt lovlig opsætning :roll: Jeg går selvfølgelig ud fra at det er "reelle" 45 km/t, og ikke målt på et kopispeedometer der går til 140...

Mener der skal være 28 mm fra cylindertop til top af udstødningsporten - bare 1 mm mindre kan nemt være forklaringen på hastigheden.

Erik

Re: trimning motor

: tors 30. okt 2014 17:53
af ankerlund
okay måler i weekenden

Re: trimning motor

: fre 31. okt 2014 17:27
af ankerlund
måler 30mm fra udstødningport top til cyl top

Re: trimning motor

: fre 31. okt 2014 17:31
af Knud
Det er helt ok

Re: trimning motor

: fre 31. okt 2014 19:29
af claus olieklud
hejsa... 30 mm ? det var ellers noget, måske det er fordi du måler til kanten af den tykke toppakning ?
jeg tror godt du kan regne med de 28 mm som fs1 originalen skriver er korrekt - jeg tror ikke engang en 2 skylds cylinder har så snævert mål at du kan måle 30 mm - den må være kokset godt til allerede den udstødningskanal !

nå, men så er det da ikke pga. lidt halvstor udstødningsport du kan køre så stærkt & mangle lidt bundtræk

hilsen olieklud

Re: trimning motor

: lør 1. nov 2014 16:44
af ankerlund
nej måltet er selfølgelig kun til cyl pakflade i top, det er en 381 2 skyls, har målt flere, de måler også 30mm, og de er ikke portet på nogen måde, nå men idag fik jeg bekræftet min mistanke til at det var den udstødning, satte en lovlig tum 178 udstødning på, og nu kører den ligesom jeg vil have, 36 km på top, og masser af bundtræk, bare man kunne få en lovlig oplagt udstødning, nå men det bliver nok bare en knallert til samlingen, der ikke bliver kørt på
mvh Michael

Re: trimning motor

: lør 1. nov 2014 16:48
af juhl-drengen
Lav en forrørs begrænsning :-)

Re: trimning motor

: lør 1. nov 2014 20:52
af claus olieklud
hejsa... nå ja 381 er jo en 2 skyller - ok det er jo også den yamaha cylinder med de mindste skylleporte og mindste udstødningsport, så du har selvfølgelig ret når du skriver 30 mm

det er aligevel utroligt at en anden udstødning giver så meget på en lovlig knallert... du skriver at din oplagte er original ? jeg mener bestemt også man kan få dem som uoriginal, men hvorvidt de er begrænset ved jeg ikke - de liger den originale, men der er en eller anden ændring, jeg mener faktisk det har noget at gøre med fløjtens udformning

sådan en kunne måske være en mulighed for dig når nu du godt kan lide den oplagte crom yamaha fs1 udstødning - jeg syntes at havde set dem til 700 kr. for en helt ny uoriginal

det kan være at en anden lige kunne bekræfte forskellen imellem uoriginal/original crom oplagt udstødning

hilsen olieklud

Re: trimning motor

: lør 1. nov 2014 21:41
af FS1originalen
Jeg var lige ude og måle en "som ny" 381 cylinder, og du har helt ret - 30 mm!!!
Troede faktisk at 381 og F5B havde samme mål til porten :oops:

Erik