Side 1 af 1

cyl tolerance

: søn 19. okt 2014 18:14
af ankerlund
hej hvor meget tolerance lave i mellem cyl og stempel, jeg selv er lidt nærig med det, og så bliver man straffet, stemplet klemmer når den bliver varm, og det var med 0,03 mm , det var for lidt, nu har jeg så honet en ny cylinder og lavet 0,04mm, er bare bange for det også er for lidt, hader bare når den klevrer, derfor vil jeg helts have så lille tolerance som muligt, hvad er jeres erfaringer?? det er 381 cylindre og fuldstændig lovlig, endda med tyk toppakning
på forhånd tak
mvh Michael Ankerlund

Re: cyl tolerance

: søn 19. okt 2014 19:36
af Jensmc
http://knallertforum.dk/download/yamaha ... rancer.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Brug søgefunktionen, du. :thunge

Re: cyl tolerance

: søn 19. okt 2014 21:13
af FS1originalen
Hej Michael,

Tabellen som Jens henviser til siger helt korrekt 0.04 - 0.045mm.
Min erfaring er at der også kan være forskel på stempler, så en god tommelfingerregel er at stemplet lige præcis selv skal kunne glide ned igennem cylinderen når det hele er rengjort.

Erik

Re: cyl tolerance

: man 20. okt 2014 14:44
af Knud
Jeg honer til knapt 4/100mm tjekket består i at rengøre stempel og cylinder (fuldstændig); lig cylinderen i håndfladen på topstykpakfladen (eller noget andet der gør toppen er helt luft tæt) lad stemplet (uden ringene :thunge ) glide ned i cylinderen - den skal falde laaangsomt ned (helt ned), stemplet er ikke 100% rundt : derfor prøv igen, denne gang drejer du stemplet 90 grader; gentag igen med yderligere 90 grader.. og igen... og igen
De fleste "klemmere" skyldes mager blanding, løs/forkert udstødning ; ikke for snæver tolerence; mere end 4/100 mm og du er tæt på slidgrænsen; husk selv et "dårligt" stempel kan tilpasses en cylinder; det kræver bare megen omhu og tålmodighed (jeg kører fex med 3.5/100 mm i en lorte/uoriginal cylinder med et lorte stempel fra "ham-du-ved-nok :hihi "; det spiller max (se tråden for min Chrom FS1er); det der ikke kan tilpasses er skæve stempler : de skal være korrekt koniske og have de korrekte ringe og størrelse på ring-gab.. husk altid at rejfe porte i cylinderen og at køre den til på "den korrekte måde" og aldrig med for meget olie i benzinen; nogen retter kanten på stempel ringen med fint (korn 1000) slibepapir og: man må aldrig polere glidefladerne på cylinderen og stempel.
"mine 2-Cents"

Re: cyl tolerance

: man 20. okt 2014 18:06
af ankerlund
tak for jeres input
mvh Michael

Re: cyl tolerance

: man 20. okt 2014 18:08
af ankerlund
tak for jeres input
mvh Michael