cyl tolerance

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
ankerlund
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs 15. jul 2008 01:29
Kontakt:

cyl tolerance

Indlæg af ankerlund »

hej hvor meget tolerance lave i mellem cyl og stempel, jeg selv er lidt nærig med det, og så bliver man straffet, stemplet klemmer når den bliver varm, og det var med 0,03 mm , det var for lidt, nu har jeg så honet en ny cylinder og lavet 0,04mm, er bare bange for det også er for lidt, hader bare når den klevrer, derfor vil jeg helts have så lille tolerance som muligt, hvad er jeres erfaringer?? det er 381 cylindre og fuldstændig lovlig, endda med tyk toppakning
på forhånd tak
mvh Michael Ankerlund
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: cyl tolerance

Indlæg af Jensmc »

http://knallertforum.dk/download/yamaha ... rancer.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Brug søgefunktionen, du. :thunge
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: cyl tolerance

Indlæg af FS1originalen »

Hej Michael,

Tabellen som Jens henviser til siger helt korrekt 0.04 - 0.045mm.
Min erfaring er at der også kan være forskel på stempler, så en god tommelfingerregel er at stemplet lige præcis selv skal kunne glide ned igennem cylinderen når det hele er rengjort.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: cyl tolerance

Indlæg af Knud »

Jeg honer til knapt 4/100mm tjekket består i at rengøre stempel og cylinder (fuldstændig); lig cylinderen i håndfladen på topstykpakfladen (eller noget andet der gør toppen er helt luft tæt) lad stemplet (uden ringene :thunge ) glide ned i cylinderen - den skal falde laaangsomt ned (helt ned), stemplet er ikke 100% rundt : derfor prøv igen, denne gang drejer du stemplet 90 grader; gentag igen med yderligere 90 grader.. og igen... og igen
De fleste "klemmere" skyldes mager blanding, løs/forkert udstødning ; ikke for snæver tolerence; mere end 4/100 mm og du er tæt på slidgrænsen; husk selv et "dårligt" stempel kan tilpasses en cylinder; det kræver bare megen omhu og tålmodighed (jeg kører fex med 3.5/100 mm i en lorte/uoriginal cylinder med et lorte stempel fra "ham-du-ved-nok :hihi "; det spiller max (se tråden for min Chrom FS1er); det der ikke kan tilpasses er skæve stempler : de skal være korrekt koniske og have de korrekte ringe og størrelse på ring-gab.. husk altid at rejfe porte i cylinderen og at køre den til på "den korrekte måde" og aldrig med for meget olie i benzinen; nogen retter kanten på stempel ringen med fint (korn 1000) slibepapir og: man må aldrig polere glidefladerne på cylinderen og stempel.
"mine 2-Cents"
:mrgreen:
ankerlund
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs 15. jul 2008 01:29
Kontakt:

Re: cyl tolerance

Indlæg af ankerlund »

tak for jeres input
mvh Michael
ankerlund
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs 15. jul 2008 01:29
Kontakt:

Re: cyl tolerance

Indlæg af ankerlund »

tak for jeres input
mvh Michael
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"