Hej Erik
Tak for dit svar.
Jeg er relativ nybegynder, men har haft en stor læringskurve med fremragende hjælp fra hvad andre har spurgt om her - og fra de flotte vejledninger.
Knallerten har kørt godt, men på en tur for nylig opførte motoren sig mærkeligt efter en ½ km – men kunne køre videre. På næste tur kom problemet lidt tidligere og den gik helt i stå. Den kunne godt starte igen (som altid efter at jeg skiftede membran helt uden problemer) men ville ikke køre.
Jeg har skilt karburatoren ad (uden at finde fejl).
Den starter stadig fint, men den reagerer ikke ret meget på gashåndtaget og kører meget dårligt i motoren. Motoren går i stå inden for et halvt minut (uanset om der bruges gashåndtag og/eller choker (choker får den til at gå i stå med det samme)). Den ryger ret meget (synes det ser ud som om det er blå røg, men jeg er slet ikke sikker).
Jeg har stillet på luftskruen (uden at det betyder andet end ændring af motorlyden). Jeg har ikke ændret på dysen (som er en 110’er og derfor lyder som en fin størrelse da en 10mm mikuni med 6,5mm indsugning plejer at ligge i området 100-120) eller nålens indstilling (står i midterste position hvad jo er helt normalt) fordi problemet virker større end at det kan være dét.
Grundet eliminering af andre problemer, den store (sandsynligvis blå) røgudvikling, olie på tændrør (angives nogle gange som forårsaget af slidte stempelringe eller cylinder vægge) har jeg en formodning om, at det er et motorproblem. Sælgeren (som jeg kender personligt og som er ekstrem dygtig; men desværre bor langt væk) sagde fra starten, at den på et tidspunkt skulle have ny stempel/cylinder, men mente det kunne vente et år eller to.
Jeg har derfor netop fået en 40 mm hjem (lidt større end den nuværende) fra Benny (som jeg altid handler hos).
Inden jeg skifter stempel/cylinder vil jeg prøve at skifte pakdåserne ved krumtappen for at sikre sig den ikke suger gearkasse olie ind i krumtaphuset. Den trykker nemlig muligvis olie ud ved nogle/alle af pakdåserne (sandsynligvis fordi knallerten har stået stille nogle år inden jeg købte den og gummiet derfor er mørnet?).
Men det store adskillelsesprojekt af motoren vil jeg gerne vente lidt med for at få noget glæde af knallerten her i sommer (mellem alle de andre projekter såsom udskiftning af membran, montering af nye skærme, blinklys mv.)
Jeg har netop skiftet pakdåsen i venstre side (tak for dit råd!). Muligvis ryger den lidt mindre nu – måske er det indbildning (det er blevet mørkt) – men den går stadig i stå
Så nu er det vel at skifte cylinder/stempel?
Mange hilsner fra
Poul