Passola speedometerproblem.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Passola speedometerproblem.

Indlæg af Kim B S »

Hej Alle.
Fandt denne tekst i en anden streg, skrevet af Jensmc. :wink:

PAS PÅ, PAS PÅ!!!
Jeg har gennem tiderne været ejer af 2 nye speedometre til 2-gears. Det er ikke verdens bedste kvalitet. Prøv med en lille skruetrækker at dreje speedometerakselen rundt. Den skal løbe let rundt. Det gør den ikke på et meter, der har ligget i mange år. Hvis du tvinger det rundt med magt, kan du ødelægge det firkantede hul til kabelet (med skruetrækkeren). Og hvis du bare monterer det, vil du barbere tænderne på nylontandhjulet i bremsepladen.
Jeg har fået gang i mine metre, ved at varme på speedometrets gevindaksel, der hvor kablet er sat på. Du skal varme ganske lidt ad gangen, da selve lejet er lavet af plast, men det er muligt med varmen at få det til at fungere helt fint. Herefter tager du et kabel samt en boremaskine og "kører" et par kilometer. Så skulle det virke, som nyt igen.
God arbejdslyst!

Der står blandt andet noget med at: Barbere tænderne på nylontandhjulet i bremsepladen. :lol: :lol: Det mindede mig om et problem på Passolaen, som også har tilsvarende nylontandhjul, som jeg ved af erfaring fra tidligere, bliver tænderne barberet af meget hurtigt. :lol: Den jeg havde fra ny fik nyt tandhjul 4 gange alene i løbet af garantiperioden, som jo kun var et år den gang. :lol: Kort sagt: Hvad gør man for at få det tandhjul til at holde? :?: Eller findes der måske tandhjul i et stærkere materiale? :?:
På forhånd tak for hjælpen, hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3214
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Passola speedometerproblem.

Indlæg af Jensmc »

Det er meget vigtigt, at speedometerkablet er uden modstand, når det drejes rundt. Her mener jeg, at det skal dreje let, når det sidder på knallerten, men ikke spændt på hverken speedometer eller drev. Den firekantede hul-akselen i speedometeret, skal som på 2-gears osse løbe let. Desuden skal selve drevet være rent og velsmurt og naturligvis osse være letløbende.
Bemærk hvis drevet er i stykker, kan man ikke bruge 2-gears/Sting dele i drevet, da Passola jo kører med 10" hjul og ikke 17". Derfor er udvekslingen anderledes.
Og hvad skal man så smøre med?
Da jeg stod i lære, fik jeg at vide, at nylon ikke skal smøres, da det herved kan udvide sig. Og det er nok derfor speedometrene går fast.
Men fra fabrikken er det altså smurt med en form for fedt. Jeg har en spraydåse med silikonefedt. Det er det, jeg bruger.
Men jeg ved ikke, om det er den rigtige løsning.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Passola speedometerproblem.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hmmm er det samme tandhjul som er i drevet på en 2 gears og i en sting og og i en passola ??
så er randers tandhjulsfabrik måske en mulighed for at få nogen lavet i stål men vil det så gå udover det omtalte leje i speedometeret i stedet for :?: hvis det gør det så er man jo lige vidt :?
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola speedometerproblem.

Indlæg af Lehmann »

Det er sjovt du nævner det problem flere steder. Syntes ikke det er noget jeg har døjet synderligt med på de jeg har haft/repareret. Min egen røde købte jeg med 10.000 km. (stod på 0502) på bagen og har sidenhen kørt godt 8.000 km. uden at dette problem er opstået for mig.

Har lært at kabler generelt ikke må smøres for meget, da det kan belaste drevet og kablet unødigt. Gælder alle knallerter. 2-3 dråber olie i toppen af kablet til service, skulle være rigeligt.

Og så en smule lithium baseret fedt til drevhjulene, og den rette kabelføring. Så må problemet være bedst imødekommet. Og self. intakte lejer i hjulet.

Og ja drevhjulet er det samme som til FS1 2gear. Varenummeret starter med "2E9" på ny model Passola og FS1 2gear. Er også det samme til gl. model. Dog hedder det noget med "2T4".
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Passola speedometerproblem.

Indlæg af Guess who »

Jeg har en del af de tandhjul liggende, men har ikke tjekket om de er forskellige.

Mvh
Benny
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Passola speedometerproblem.

Indlæg af Kim B S »

Guess who skrev:Jeg har en del af de tandhjul liggende, men har ikke tjekket om de er forskellige.

Mvh
Benny
Hej Benny.
Det er da altid rart at vide, at de stadig kan skaffes. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"