Pindbolte-blues

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06

Pindbolte-blues

Indlægaf Allan M » lør 17. maj 2014 20:44

:rocks

Arj da osse! Så drejede jeg to pindbolte over oppe i den øverste ende! De originale er (jo?) kun 115 mm lange, så møtrikken kan kun bide på ca 4 mm. (eller husker jeg forkert? Er de originale længere? I så fald er det nogle uoriginale, jeg har drejet over... :whew )

Hvad er den gode løsning? Jeg overvejer at køre uden skiver mellem møtrik og topstykke. Dem, jeg har er næsten en 1 mm tykke. Det vil give 20% mere "bid" til møtrikken.
Så ku´ de få en sjat gevindsikring i stedet.

Det bliver naturligvis med nye, originale pindbolte og nye, høje topmøtrikker.

Hvad gør I andre?

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: Pindbolte-blues

Indlægaf Knud » lør 17. maj 2014 21:20

bruger de rigtige :hihi dem du har er måske nogle Taiswansen, de er bløde som banan
de laver nogle "hærdede"
ellers køb nogle nye originale
:mrgreen:

Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06

Re: Pindbolte-blues

Indlægaf Allan M » lør 17. maj 2014 22:22

Jeg tror, nu jeg har siddet og tænkt over det, at det er THansens de hærdede, jeg har i. Det var i 2007, så hukommelsen svigter lidt :thunge

Hvor lange er de originale? (som er på vej fra Benny i løbet af nogle dage)

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3898
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Pindbolte-blues

Indlægaf FS1originalen » lør 17. maj 2014 23:23

Min pindboltekasse indeholder 1 stk som er sort, og som jeg mener stammer fra en originalpose med 5 stk. (Det lkræver en japanerhjerne at finde på at de skal sælges som 5 stk's)
Den er 115mm, og det undrer mig lidt hvis du ikke har gevind nok til skive og møtrik i toppen - cylinder + topstykke = ca 88mm. Så mon ikke dine gevind i blokken er "skåret rigeligt dybe"???
Skru de nye 10 mm i med loctite, og brug en høj møtrik i toppen (jeg går ind for tantens den lukkede) med mindst 10 mm indgreb så kan det næsten ikke gå galt...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3912
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42

Re: Pindbolte-blues

Indlægaf Dewil » søn 18. maj 2014 08:22

Ny og gammel type original. Husk at den ende med mest gevind går i blokken.

BilledeBillede
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning

Billede

Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06

Re: Pindbolte-blues

Indlægaf Allan M » søn 18. maj 2014 10:18

Dewil skrev:Ny og gammel type original. Husk at den ende med mest gevind går i blokken.

BilledeBillede


Jep, det er lige præcis de ekstra 6 mm gevind, jeg "mangler".

Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06

Re: Pindbolte-blues

Indlægaf Allan M » søn 18. maj 2014 10:24

FS1originalen skrev:Min pindboltekasse indeholder 1 stk som er sort, og som jeg mener stammer fra en originalpose med 5 stk. (Det lkræver en japanerhjerne at finde på at de skal sælges som 5 stk's)
Den er 115mm, og det undrer mig lidt hvis du ikke har gevind nok til skive og møtrik i toppen - cylinder + topstykke = ca 88mm. Så mon ikke dine gevind i blokken er "skåret rigeligt dybe"???
Skru de nye 10 mm i med loctite, og brug en høj møtrik i toppen (jeg går ind for tantens den lukkede) med mindst 10 mm indgreb så kan det næsten ikke gå galt...

Erik


Det kan godt være, gevindene i blokken er blevet for dybe, selv om de ikke er overstørrelse.
Jeg prøver med de 10 mm indgreb og Loctite til at fæstne.

Hybris at bruge Loctite 2701? Hvis jeg bruger 2701 får jeg dem muligvis aldrig ud igen uden at varme til 300 grader, men er 243 stærk nok?

Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 3898
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23

Re: Pindbolte-blues

Indlægaf FS1originalen » søn 18. maj 2014 11:53

243 bør være rigeligt. Det skal jo kun forhindre at staget skruer sig længere ned i blokken mens du spænder møtrikkerne på topstykket.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget.
Diesella 1954. Honda Amigo 1970.

Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06

Re: Pindbolte-blues

Indlægaf Allan M » tirs 20. maj 2014 21:00

Nogen gange skal man jo lige sove på det, og så viser der sig en hensigtsmæssig (og mindst indgribende) løsning :)

Benny var superhurtig med at få sendt afsted, så jeg har allerede stumperne.
Som billede 1 viser, så er de originale ca 5mm længere end de uoriginale hærdede. Allerede dér er jeg nok "i sikkerhed"
men for at være sikker, så tager/sliber jeg et par mm af anlægsfladerne på topstykket. (billede 2) Det er et 45mm-topstykke og dermed uoriginalt.
Vedhæftede filer
Billede0441-600.jpg
Billede0441-600.jpg (13.24 KiB) Vist 2650 gange
Billede0442-600.jpg
Billede0442-600.jpg (17.68 KiB) Vist 2650 gange

Michael
Gummi rocker
Indlæg: 894
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39

Re: Pindbolte-blues

Indlægaf Michael » tirs 20. maj 2014 22:02

Igen en meget informativ tråd. Tak for det.
Vi kan blive ved med at lære noget :(y) :(y)
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.


Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster