Hvad kører bedst?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 415
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50
Kontakt:

Hvad kører bedst?

Indlæg af Reedvalve »

Som overskriften lyder: Hvad synes i kører bedst?

Cylinder 381/tum 178 2 skyls, tyk toppakning og 6.5 mm sideplade

Eller

Cylinder 257/ tum 178 3 skyls, tynd toppakning og 6 mm sideplade.

Var cylinder 257 kun beregnet til modeller med drejeventil?

Lad os høre hvad de forskellige siger......
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hvad kører bedst?

Indlæg af Kim B S »

Hej Reedvalve.
Der er ingen tvivl om at den bliver hurtigst med en treskyller og tynd toppakning. Nårmalt omkring 38-40 km/t ud af lige vej. :wink:
Men det er godt nok toskylleren, og den tykke toppakning som sad på fra ny, når det er en med membran. :lol: Og så kunne den kun lige klare omkring 30-32 km/t ud af lige vej. :lol:
Har godt nok kun prøvet at køre med 6,5 mm. indsugningsplade. :lol: Så jeg kan ikke rigtig vide hvor meget betydning, en 6,0 mm. vil have. :lol:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad kører bedst?

Indlæg af Jensmc »

Hvorfor taler I om 6mm indsugningsplade? Det findes da ikke. :? :roll:
6mm er for drejeventilmotoren.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 415
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50
Kontakt:

Re: Hvad kører bedst?

Indlæg af Reedvalve »

Jensmc skrev:Hvorfor taler I om 6mm indsugningsplade? Det findes da ikke. :? :roll:
6mm er for drejeventilmotoren.
///
jensmc
Fordi drejeventils modellen var født med 6mm sideplade, tum 178/257 3 skyls og tynd toppakning.
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad kører bedst?

Indlæg af Jensmc »

Det er korrekt, men jeg mener ikke, at I kan sammenligne de 2 motortyper.
I øvrigt mener jeg, at en veljusteret 2-kanals m. tyk toppakning.motor godt kan køre 35-38 km/t. Det gør min med ca. 90 kg last :wink: :wink:
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 415
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50
Kontakt:

Re: Hvad kører bedst?

Indlæg af Reedvalve »

Jensmc skrev:Det er korrekt, men jeg mener ikke, at I kan sammenligne de 2 motortyper.
I øvrigt mener jeg, at en veljusteret 2-kanals m. tyk toppakning.motor godt kan køre 35-38 km/t. Det gør min med ca. 90 kg last :wink: :wink:
///
jensmc
Det var nu egentligt fordi, at under teknik, farver og reservedele. Er der en kopi af udskriften fra statens biltilsyn om tum 178 godkendelsen. Der står længere nede af kopien: Det skal herved meddeles at, det vil være tilladt at anvende cylinder og/eller toppakning, godkendt til version 1 på motor af version 2 eller omvendt.
Så man kan jo egentlig selv bestemme, hvilken opsætning man vil køre med, lovligt. Eller er der noget jeg har misforstået ved den udskrift?
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Hvad kører bedst?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg forstår det på samme måde, og følger det.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad kører bedst?

Indlæg af Jensmc »

I har fuldstændig ret alle sammen. Det I skal tænke på er at den danske drejeskive har en meget lille udskæring. For at de 2 motorer kan sammenlignes, skal de have samme "indsugningstid". Altså skal drejeskiven laves større. Og det er fa.... ulovligt, rullefelt eller ej! :wink: Jeg ved da godt, at der ikke står nogen steder, hvad udskæringen skal være. Sådan da..., og at ingen ved syningshallerne aner noget som helst.
Hvis det var mig, ville jeg vælge en membranmotor med 2-kanals cylinder, tynd toppakning og skrå 5,3 udstødning. Med 9 tænder foran vil den køre en smule over den 40. Havde det været med en 3-kanals og 5,3 udst. er der meget stor chance for en sætter. Til gengæld vil den køre omkring de 50. Dette kan selvfølgelig undgås ved at montere en 381 udstødning (den lovlige), men det vil give en lidt lavere hastighed og en dårligere acceleration.
Bemærk venligst, at det her omtalte er min erfaring og ikke det eneste saliggørende. jeg mener, den opsætning med 2-kanals er det mest holdbare og bedstlydende.
brum brum!
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 415
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50
Kontakt:

Re: Hvad kører bedst?

Indlæg af Reedvalve »

Jensmc skrev:I har fuldstændig ret alle sammen. Det I skal tænke på er at den danske drejeskive har en meget lille udskæring. For at de 2 motorer kan sammenlignes, skal de have samme "indsugningstid". Altså skal drejeskiven laves større. Og det er fa.... ulovligt, rullefelt eller ej! :wink: Jeg ved da godt, at der ikke står nogen steder, hvad udskæringen skal være. Sådan da..., og at ingen ved syningshallerne aner noget som helst.
Hvis det var mig, ville jeg vælge en membranmotor med 2-kanals cylinder, tynd toppakning og skrå 5,3 udstødning. Med 9 tænder foran vil den køre en smule over den 40. Havde det været med en 3-kanals og 5,3 udst. er der meget stor chance for en sætter. Til gengæld vil den køre omkring de 50. Dette kan selvfølgelig undgås ved at montere en 381 udstødning (den lovlige), men det vil give en lidt lavere hastighed og en dårligere acceleration.
Bemærk venligst, at det her omtalte er min erfaring og ikke det eneste saliggørende. jeg mener, den opsætning med 2-kanals er det mest holdbare og bedstlydende.
brum brum!
jensmc
Du har så sandeligt også ret jens.... Det er sjovt at, der ikke står noget om drejeventilens "åbningstider/mål", Når der står man ikke må bøje membran bladene.
Jeg er ved at samle to motorer, den ene med membran og den anden med drejeventil. Men jeg havde kun en 257 cylinder, og troede egenlig at det var den treskyls cylinder som var bedst. Så jeg tror jeg samler drejeventilen med 257`eren og membran motoren med 381 cylinderen.
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"